2026-01-24, 10:08
Medlem
Fleavmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onemisstake
Maken kan ju förvisso vara förvirrad och därför uppmanar andra att leta, men eftersom polisen uppmanat att allmänheten ska hålla sig borta så blir det givetvis frågetecken vad som gäller? I övrigt verkar ju inte inlägget tyda på förvirring snarare lite för lågmält uppgivet, lite för oengagerat och dessutom sent påkommet på något udda sätt? Men chock kanske påverkat, vet inte hur man ska tänka men allt kan nog vara möjligt?

Chock kan ju givetvis påverka men jag fick en tanke när jag läste hans inlägg om att han anat att detta skulle kunna hända samt vad som hänt och då lutar jag igen åt suicid.
Citera
2026-01-24, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fleavmoe
Jag spånade lite förut om någon ev kan ha hjälpt henne fly hemmet. Jag menar, vi har ju inte den blekaste aning vad som försiggår bakom stängda dörrar. Utåt sett kan allt se bra ut.

Hon kanske såg möjlighet att lämna maken och drog?

Samtidigt har hon barn och igen talar all statistik och forskning mot att en kvinna lämnar en våldsutsatt relation om barn finns med i bilden om barnen inte kan följa med. Då är det kvar för barnens skull.

Kan hon ha haft en älskare som dödat henne? Det är också en teori.

Känns hemskt att spekulera såhär och inte alls respektfullt mot anhöriga men jag tror vi är många som har behov av att prata med andra när otäcka saker sker och då blir det ju lätt spekulationer på samma gång.
Hade hon haft en älskare som hämtat eller en vän som hjälpt henne fly, så betyder det samtidigt att hon skulle hört av sig att hon lever till polisen, särskilt för att barnen inte ska oroa sig? Men eftersom barnen är stora och de kan ställt sig på pappans sida, då kanske finns möjlighet att hon inte vågar höra av sig förstås? Ja det blir mycket spekulationer men det är ju för man vet att precis vad som helst kan vara möjligt, oron och behovet att förstå finns ju där hos alla som bryr sig tänker jag?
Citera
2026-01-24, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fleavmoe
Chock kan ju givetvis påverka men jag fick en tanke när jag läste hans inlägg om att han anat att detta skulle kunna hända samt vad som hänt och då lutar jag igen åt suicid.

Så kan det vara men då borde väl ändå prio vara att hitta henne snabbt och missing p skulle gjort akut sök direkt? Maken borde anmält henne försvunnen direkt på morgonen den 21 när han upptäckt att hon inte sovit i sin säng? Var det strax innan 11 som hon anmäldes försvunnen, det tyder väl på något helt annat än att någon tänkt suicid?
Citera
2026-01-24, 10:18
Medlem
Jag har inte riktigt koll på hur man citerar på denna hemsida.. men ja detta är ju uppmärksammat tidigare i tråden.

Kod:
"Vi vill uppmärksamma alla att titta i era skrymslen och vrår om man kan se henne någonstans."

Det tycker jag är en otroligt udda mening från mannen. Det är som att hon anses vara ett djur. Självklart kan han mena något logiskt att hon sökt värme från ett förråd eller garage. Men det känns bara udda.
Citera
2026-01-24, 10:19
Medlem
Citat:
Sammanfattning – vad som faktiskt är känt just nu.

Det vi vet
• Kvinna, Pernilla Engman, 51 år.
• Försvunnen från hemmet i Skoghall/Haga på Hammarö.
• Senast säkert sedd i bostaden runt 23.20 måndag kväll (19/1).
• På morgonen efter var hon borta.
• Ca 170 cm, normal byggnad, blont halvlångt hår, ev glasögon.
• Oklart vilka kläder hon hade, ev inga ytterkläder.
• Ingen offentlig misstanke om brott.

Polisinsatsen
• Anmäld försvunnen tisdag förmiddag.
• Ganska tung insats första dygnen:
• Polis, hundar, dörrknackning
• Drönare både i luften och i vattnet
• Räddningstjänst, civilförsvar, sjöräddning
• Området Trumman avråddes från att beträdas.
• Trots allt detta: inga spår, inga fynd.
• Söket har gått ner i intensitet nattetid.

Saker som fortfarande är oklara
• Exakt när hon lämnade huset (bara ett tidsfönster).
• Om hon gick till fots, mot vatten, väg eller annat.
• Om hon hade mobil/nycklar med sig.
• Varför hon ev skulle ha gått ut utan ytterkläder (om det stämmer).

Om makens inlägg och ”skrymslen och vrår”
• Formuleringarna är rätt raka och ganska sakliga, reagerad först starkt men sen har försökt föreställa mig samt kanske ovan postare/användare av sociala medier vilket är friskhetsintyg på ett sätt.
• Uppmaningen att leta i ”skrymslen och vrår” låter även den lite konsig vid första anblicken men sen är man i chock/desperat och det kommer ut fel av en kass skribent men menar kanske förråd, garage, bryggor, tomter, strandkanter, uthus osv.
Senast redigerad av pyjamazbananaz 2026-01-24 kl. 10:35.
Citera
2026-01-24, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xxmudcakexx
Jag har inte riktigt koll på hur man citerar på denna hemsida.. men ja detta är ju uppmärksammat tidigare i tråden.

Kod:
"Vi vill uppmärksamma alla att titta i era skrymslen och vrår om man kan se henne någonstans."

Det tycker jag är en otroligt udda mening från mannen. Det är som att hon anses vara ett djur. Självklart kan han mena något logiskt att hon sökt värme från ett förråd eller garage. Men det känns bara udda.

Var har maken skrivit skrymslen och vrår? Kan du länka?
Citera
2026-01-24, 10:34
Medlem
Citat:
Var har maken skrivit skrymslen och vrår? Kan du länka?

https://www.nwt.se/2026/01/23/familjens-vadjan-hjalp-oss-hitta-pernilla-51-det-ar-en-mardrom-9d595/
Citera
2026-01-24, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pyjamazbananaz
https://www.nwt.se/2026/01/23/familjens-vadjan-hjalp-oss-hitta-pernilla-51-det-ar-en-mardrom-9d595/
Tror polisen brukar uttrycka sig så, för att snabbt utesluta att hon inte finns i närområdet och för att grannar ska kunna bidra på sin egen tomt och inte ge sig ut och leta, utan hålla sig borta för att inte förstöra spår och eventuellt teknisk bevisning? Så är väl troligtvis en uppmaning från polisen från början?
Senast redigerad av Onemisstake 2026-01-24 kl. 10:44.
Citera
2026-01-24, 10:48
Medlem
Citat:
Tror polisen brukar uttrycka sig så, för att snabbt utesluta att hon inte finns i närområdet och för att grannar ska kunna bidra på sin egen tomt och inte ge sig ut och leta, utan hålla sig borta för att inte förstöra spår och eventuellt teknisk bevisning? Så är väl troligtvis en uppmaning från polisen från början?

Aldrig hört polisen uttala sig så någonsin och då har jag gedigen krimjournalistik erfarenhet. Men som jag skrev i mitt längre inlägg några inlägg upp, jag var snäv i min tanke vid första anblicken.
Citera
2026-01-24, 11:03
Medlem
Fleavmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xxmudcakexx

Kod:

Ja den är lite udda. Tänkte också på det när jag läste det han skrivit. Som när en efterlyser en katt som sprungit bort. Och ja, han kan ju avse som du skriver om hon tagit skydd någonstans men det vore mer rimligt om hon försvunnit i en snöstorm i en fjällby?

Och skrymslen och vrån säger en ju heller inte om en menar i skog?

Jag har aldrig läst något liknande förut men det betyder ju per automatik inte att något inte stämmer.
Citera
2026-01-24, 11:04
Medlem
Fleavmoes avatar
Citat:
Så kan det vara men då borde väl ändå prio vara att hitta henne snabbt och missing p skulle gjort akut sök direkt? Maken borde anmält henne försvunnen direkt på morgonen den 21 när han upptäckt att hon inte sovit i sin säng? Var det strax innan 11 som hon anmäldes försvunnen, det tyder väl på något helt annat än att någon tänkt suicid?

Vet inte när hon anmäldes försvunnen men han kanske trodde att hon åkt till jobbet?
Citera
2026-01-24, 11:06
Medlem
Fleavmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pyjamazbananaz
Aldrig hört polisen uttala sig så någonsin och då har jag gedigen krimjournalistik erfarenhet. Men som jag skrev i mitt längre inlägg några inlägg upp, jag var snäv i min tanke vid första anblicken.

Nej jag har aldrig hört liknande heller från polis men vem vet...Kanske lite klantigt uttryck från någon polis som maken sedan fångat upp och använder sig av.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in