2026-01-23, 16:38
Medlem
Eller så är det så att alla provsvar var negativa och nu funderar man på hur man ska krångla sig ur detta utan att SD gynnas.
Citera
2026-01-23, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pyroclasm
Ok, det var mao en spekulation. Jag frågade ChatGPT och man kan inte få reda på om någon har KK eller fått det återkallat.

Kort sammanfattning
🔒 Körkortsindragning är inte offentlig information
✅ Endast med samtycke, arbetsgivaransvar eller via myndighet (not: av myndighet) kan det kontrolleras

Det är praxis att transportstyrelsen behåller körkortet tills utredning om rattfylleri är klar. Då polis och åklagare släpar fötterna så får Katja allt snällt åka taxi till jobbet.

Med tanke på att det var 6 timmar sedan åklagaren fick provresultaten så är det märkligt vilken tid det tar att besluta om åtal eller nedläggning...

Jag börjar få slut på popcorn.
Citera
2026-01-23, 16:44
Medlem
pyroclasms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nypan-sr
Eller så är det så att alla provsvar var negativa och nu funderar man på hur man ska krångla sig ur detta utan att SD gynnas.

Igen en massa konspiratoriskt tänkande. Åklagaren lär inte bry sig. I gemen gillar polis och åklagare dessutom politiker som profilerar sig på "lag och ordning".

Är alla provsvar negativa kommer pressreleasen säga det och myndigheten redogöra för de utredningar som gjorts och varför. Inte mer med det.
Citera
2026-01-23, 16:45
Medlem
pyroclasms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZAIZAI
Det är praxis att transportstyrelsen behåller körkortet tills utredning om rattfylleri är klar. Då polis och åklagare släpar fötterna så får Katja allt snällt åka taxi till jobbet.

Med tanke på att det var 6 timmar sedan åklagaren fick provresultaten så är det märkligt vilken tid det tar att besluta om åtal eller nedläggning...

Nu har hon ju inget jobb att åka till f.n
Citera
2026-01-23, 17:17
Medlem
Det var ett jävla tjat om silika

kiselgel silikagel aktiv kiselsyra är förpackade i kompositpapper inte i ZIPPÅSAR för att ta upp fukt, i plastpåsar gör det ingen nytta
Citera
2026-01-23, 17:43
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Hon har inte fått en advokat. Hon har själv skaffat sig ett juridiskt ombud (som iofs är advokat). En försvarsadvokat får du först när du blir åtalad.

Hon är ju erfaren så hon visste direkt att hon behövde någon, det handlar inte om hon är skyldig eller inte. Hade hon själv gjort sig tillgänglig (eller otillgänglig) hade hon mosats i medierna omgående. Det var väldigt klokt av henne att skaffa någon att tydligt referera till och ta råd av. Någon som vet hur man hanterar pressen och som pressen inte kan leta upp och sätta press på.

Kanske får hon ersättning för ombudet från staten, det kanske går i hennes fall.

Nja, Nyberg begärde att det juridiska ombudet skulle förordnas till offentlig försvarare.

"– Annars behöver man en fullmakt för att få insyn i ett ärende, men efter att ha pratat med henne och fått önskemål så är nu en offentlig försvarare förordnad, säger Anders Jakobsson. "

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/k0RdeA/efter-misstankarna-katja-nyberg-har-begart-offentlig-forsvarare
Citera
2026-01-23, 17:45
Medlem
pyroclasms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Nja, Nyberg begärde att det juridiska ombudet skulle förordnas till offentlig försvarare.

"– Annars behöver man en fullmakt för att få insyn i ett ärende, men efter att ha pratat med henne och fått önskemål så är nu en offentlig försvarare förordnad, säger Anders Jakobsson. "

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/k0RdeA/efter-misstankarna-katja-nyberg-har-begart-offentlig-forsvarare

Du ser, advokaten gjorde vad han skulle, omgående. Satt jag i klistret hade jag bett om advokat eller skaffat en omgående. Man skall komma ihåg att åklagarens roll är att sätta dit dig.
Citera
2026-01-23, 17:47
Medlem
Citat:
Ok, det var mao en spekulation. Jag frågade ChatGPT och man kan inte få reda på om någon har KK eller fått det återkallat.

Kort sammanfattning
🔒 Körkortsindragning är inte offentlig information
✅ Endast med samtycke, arbetsgivaransvar eller via myndighet (not: av myndighet) kan det kontrolleras

Transportstyrelsen har bekräftat att en riksdagledamot har blivit av med körkortet 28/12.
Dom har inte gått ut med namn.

Men att Katja inte bestridigt att det är hennes körkort som återkallats tyder på att det är hennes, väl?

Hon har ju dementerat andra saker, innan hon kom på att hon bara kan knipa käft och fortsätta plocka ut sina närapå 100 000:. i månaden.
Citera
2026-01-23, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZAIZAI

Hade proverna kommit tillbaka negativa känns det som att det tagit 30 sekunder att besluta om att ärendet läggs ner.

Kommer dom tillbaka positiva och påsen innehöll 100% rent colombianskt kokain så kan jag tänka mig att man får fundera på hur man går vidare iomed att hon sitter i justitieutskottet och är rådgivare till säpo och rikspolisstyrelsen.

Ärendet blir så att säga delikat.
Citera
2026-01-23, 18:07
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Robokopf
Hade proverna kommit tillbaka negativa känns det som att det tagit 30 sekunder att besluta om att ärendet läggs ner.

Kommer dom tillbaka positiva och påsen innehöll 100% rent colombianskt kokain så kan jag tänka mig att man får fundera på hur man går vidare iomed att hon sitter i justitieutskottet och är rådgivare till säpo och rikspolisstyrelsen.

Ärendet blir så att säga delikat.
Han har ju inte fått alla prover. Hade de kommit tillbaka positivt, så hade hammaren fallit och han hade lämnat in åtal.

Så det mesta pekar emot flickstackaren är oskyldig tycker jag.
Citera
2026-01-23, 18:17
Medlem
EtikHaexans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av storgalten
Han har ju inte fått alla prover. Hade de kommit tillbaka positivt, så hade hammaren fallit och han hade lämnat in åtal.

Så det mesta pekar emot flickstackaren är oskyldig tycker jag.

Väcka åtal utan att hålla förhör med misstänkt. Knappast. Återstår utredningsåtgärder även efter provsvaren. Åtminstone förhör och slutdelgivning.

Lägga ned förundersökningen är dock fullt möjligt. Jag utgår från att åklagaren ej vill avslöja provsvaren innan förhör.
Senast redigerad av EtikHaexan 2026-01-23 kl. 18:20.
Citera
2026-01-23, 18:29
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av EtikHaexan
Väcka åtal utan att hålla förhör med misstänkt. Knappast. Återstår utredningsåtgärder även efter provsvaren. Åtminstone förhör och slutdelgivning.

Lägga ned förundersökningen är dock fullt möjligt. Jag utgår från att åklagaren ej vill avslöja provsvaren innan förhör.
Han säger ju att alla prover inte är klara, därför lägger han inte ner det nu. Men han gör inget förrän de sista proven kommer in.

Oavsett vilken sida man står på här, så kan nog de flesta hålla med om att det är för himla kasst att alla provsvaren inte är färdiga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in