2026-01-22, 10:27
Medlem
SpontanEjakulations avatar
Kulturforumets moderatorer må flytta tråden till Kändisskvaller om trycket från bashers blir för hårt.

Ända sedan jag studerade medicin för en evighet sedan så har illustratören herr Christopher Di Piazza tecknat akvareller av dinosaurier åt Sveriges Radio. Folkliga bilder med en fin penselföring.

Han synes gör det än. Han måste vara i aktningsvärd ålder men ännu aktiv.

Källa, länk: https://www.sverigesradio.se/artikel/t-rexatande-reptil-lurade-i-sotvatten-for-66-miljoner-ar-sedan

Hans familjenamn antyder Latinsk bakgrund och romerska anor men jag har alltid föreställt mig att han bor i Fisksätra Centrum.

Gick du i konstskola med Chrille? Dela med dig av dina minnen.

Att diskutera: Förtjänar inte våra främsta brödillustratörer mer kredd? Nu när AI stampar på sporten så bode vi alla se till originalarna. Välkommen med dina tankar om denne vår egen Leonardo.
Citera
2026-01-22, 10:52
Medlem
Umarells avatar
Av hans blogg får jag intrycket att han är amerikan, om än med latinskt ursprung.

”Christopher DiPiazza attained his first job at the age of thirteen at a private zoo as a part-time animal keeper. When he went to college, he graduated with a degree in Animal Science from Rutgers University where he did most of his undergraduate lab work and research on extant reptiles. After graduating college...he kept being a zookeeper, this time for two facilities (one private, and one AZA), between which he split his time depending on the day of the week. He has also worked and volunteered at the American Museum of Natural History, in New York, the Mesalands Dinosaur Museum, in New Mexico, and the Academy of Natural Sciences in Pennsylvania. Nowadays he is a science teacher full time, but never truly cut ties with the zoo and paleontology fields. In addition, Chris is a published paleoartist, having illustrated prehistoric life for many scientific papers, posters, books, articles, and museums.”

https://prehistoricbeastoftheweek.blogspot.com/p/meet-team.html?m=1
Citera
2026-01-22, 11:52
Medlem
Tecknar han verkligen dinosaurier på exeklusivt uppdrag åt SR?
Eller finns hans bilder i en bildbyrås databas som SR använder?
Om SR ska lägga en beställning som ham tecknar så är ju nyheten redan gammal när han är klar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in