Citat:
Ursprungligen postat av
Citronfrommage
Håller helt med. Har man inte varit en usel förälder ska man väl inte riskera att fråntas sina barn?! Det verkar ju inte ha funnits klagomål på föräldrarna, men ändå ska alla ungar sättas i olika fosterfamiljer bara för att det inte finns en tillräckligt stor lägenhet, vilket inte är klokt!!
Hade det varit jag hade jag tackat ja till en fyra och trängt in hela familjen i bara för att inte riskera att bli särade på. Vad får de barnen för syn på samhället när de blir fråntagna sina föräldrar bara för att kommunen inte har tillräckligt stora lägenheter att hyra ut?
Jag håller helt med, det har gått över styr.
Att omhänderta barn ska handla om när t.ex. båda föräldrarna dör eller har aktivt missbruk. Eller misshandlar barnen. Det är den typen av situationer jag kan se att samhället har en rimlig moralisk grund att omhänderta barn.
Det har blivit för lätt att omhänderta barn i Sverige. Man har satt "barnperspektivet" först och ignorerat föräldrarna. I min värld har föräldrar och barn rätt till varandra och det är i princip bara situationerna ovan jag kan tänka mig stödja omhändertagande. Olika typer av hedersförtryck med hot om våld kan jag väl lägga till. Barn mår bäst hos sina föräldrar och det är ett oerhört trauma för ett barn att bli tvångsflyttad.