2026-01-19, 12:12
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mary99
Men det är på gång?

Ja för att familjen kommer bli bostadslös. Således verkar det alltså inte handla om de problem du radade upp och spekulerade i, för då hade ju barnen redan varit placerade.
Citera
2026-01-19, 13:46
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Betydligt billigare än att placera sex barn. Vet du vad det kostar att göra det? Vi pratar storleksordningen miljoner per barn och år här. Och du pratar om boendekostnader och mat. Det kostar inte miljoner.

Går på 25.000 kr i månaden att familjehemsplacera ett barn.
Nu är dom åtta så 200.000 kr i månaden får Norrtälje hosta upp.

2.4 miljoner på ett år.
Citera
2026-01-19, 14:51
Medlem
Refunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Balkongstaaarn
Hemförsäkring är ett krav för att få låna pengar på bostaden.
Så om de inte betalt sin hemförsäkring hade lånet automatiskt annullerats och familjen vräkts då eftersom hemförsäkring längre inte fanns?
Citera
2026-01-19, 15:54
Medlem
Förstår inte alla som tycker att samhället ska betala allt för denna familj bara för att de är svenskar.
De har haft problem med ekonomin sedan 2015 vilket ledde till att istället för att lösa sin ekonomiska situation och sen köpa hus så tog de ett Bluestep lån med hög ränta. De har även under dessa 10år med ekonomiska problem skaffat flera barn trots att de inte har klarat sin ekonomi.
Pappan är arbetslös snickare men har ändå struntat att ta itu med vattenläcka som lett till mögel som barnen utsätts för dagligen. De försökte sälja huset 2021 men intresset var svalt, då har man ändå haft 4år till på sig att sälja, huspriserna var galet höga 2023-2024. Man har dessutom inte varit med i a-kassan.
Man har dessutom hund, katter (dessutom ett helt gäng kattungar som man ska sälja) kanin och kanske ännu fler djur. Kanske inte det man ska lägga pengarna på när man är i en kris.

När kronofogden säger att de ska sälja huset kunde de ha förhandlat fram så de fick göra en privat försäljning istället, de kunde även ha passat på att rusta huset och ta itu med problemen när de båda dessutom gick hemma. De kunde ha sålt fordon och djur som de äger för att få pengar till renoveringen som hade höjt värdet avsevärt.

Istället har de gjort precis som isprinsessan i lyxfällan, stoppat huvudet i sanden, fortsatt att konsumenterna och leva livet för att sen hoppas att man får bo kvar pga barnkonventionen. Blir tyvärr vanligare och vanligare att folk struntar i att ta itu med ekonomin för att de tror att de ska få bo kvar och få allt betalt av soc pga barnkonventionen.
Citera
2026-01-19, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Refund
Så om de inte betalt sin hemförsäkring hade lånet automatiskt annullerats och familjen vräkts då eftersom hemförsäkring längre inte fanns?

Det där kan jag inte riktigt men jag *tror* det är på det viset, ja.
Citera
2026-01-19, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Går på 25.000 kr i månaden att familjehemsplacera ett barn.
Nu är dom åtta så 200.000 kr i månaden får Norrtälje hosta upp.

2.4 miljoner på ett år.
Då har du hittat ett billigt familjehem om du kommer undan med 25000 kr i månaden.
Citera
2026-01-19, 17:35
Medlem
Citronfrommages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
Ja, det är orimliga konsekvenser för barnen i fråga.

Det rimliga är att kommunen inhyser föräldrar + omyndiga barn i en lägenhet. Det är orimligt att omhänderta barn för att kommunen "inte kan" fixa en tillräckligt stor lägenhet.

Med tanke på att vi accepterar 40 skrivna personer på en etta här i Sverige kan inte bekymret i det här fallet vara så stort.
Håller helt med. Har man inte varit en usel förälder ska man väl inte riskera att fråntas sina barn?! Det verkar ju inte ha funnits klagomål på föräldrarna, men ändå ska alla ungar sättas i olika fosterfamiljer bara för att det inte finns en tillräckligt stor lägenhet, vilket inte är klokt!!

Hade det varit jag hade jag tackat ja till en fyra och trängt in hela familjen i bara för att inte riskera att bli särade på. Vad får de barnen för syn på samhället när de blir fråntagna sina föräldrar bara för att kommunen inte har tillräckligt stora lägenheter att hyra ut?
Citera
2026-01-19, 18:33
Medlem
Citat:
De kommer nog aldrig kunna komma på fötter i denna svåra ekonomiska situation sålänge de har försörjningsansvar för 8 barn. Så det är nog bäst för alla inblandade egentligen att barnen hamnar på familjehem - det är nog så man har resonerat.

Ja det håller jag med om. Ifall de får en lgh av soc lär de fortsätta sätta barn till världen. De får ju mer barnbidrag ju fler barn de har. Om de blir av med barnen så kommer de antagligen inte skaffa fler barn eftersom de inte ens fick ta hand om dem de har. Om barnen blir placerade kommer de heller inte få behålla barnbidraget utan får väl leva på existensminimum. Men det finns väl andra familjer i Sverige som har 8 barn och blir försörjda av skattebetalarna? Så det är konstigt att denna familj inte får det. De borde verkligen flytta till norrland och jobba i gruvan samt försöka komma på fötter igen. Om de kan skaffa sig inkomster och lägenhet på egen hand lär de få igen barnen.
Citera
2026-01-19, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mandah
Förstår inte alla som tycker att samhället ska betala allt för denna familj bara för att de är svenskar.
De har haft problem med ekonomin sedan 2015 vilket ledde till att istället för att lösa sin ekonomiska situation och sen köpa hus så tog de ett Bluestep lån med hög ränta. De har även under dessa 10år med ekonomiska problem skaffat flera barn trots att de inte har klarat sin ekonomi.
Pappan är arbetslös snickare men har ändå struntat att ta itu med vattenläcka som lett till mögel som barnen utsätts för dagligen. De försökte sälja huset 2021 men intresset var svalt, då har man ändå haft 4år till på sig att sälja, huspriserna var galet höga 2023-2024. Man har dessutom inte varit med i a-kassan.
Man har dessutom hund, katter (dessutom ett helt gäng kattungar som man ska sälja) kanin och kanske ännu fler djur. Kanske inte det man ska lägga pengarna på när man är i en kris.

När kronofogden säger att de ska sälja huset kunde de ha förhandlat fram så de fick göra en privat försäljning istället, de kunde även ha passat på att rusta huset och ta itu med problemen när de båda dessutom gick hemma. De kunde ha sålt fordon och djur som de äger för att få pengar till renoveringen som hade höjt värdet avsevärt.

Istället har de gjort precis som isprinsessan i lyxfällan, stoppat huvudet i sanden, fortsatt att konsumenterna och leva livet för att sen hoppas att man får bo kvar pga barnkonventionen. Blir tyvärr vanligare och vanligare att folk struntar i att ta itu med ekonomin för att de tror att de ska få bo kvar och få allt betalt av soc pga barnkonventionen.
/QUOTE]
[/quote]

Eller skuldsanering.
Citera
2026-01-19, 21:28
Medlem
Citat:

Naturligtvis inte. Registren samkörs ej.

Det är förbluffande när människor tror det. Att saker inte kan ändras. Samma grej när folk tycker att misstänkta och/eller kriminella inte borde ha fått sina jobb. "Hur kunde hon som häktades för förgiftningar på Akademiska sjukhuset arbeta där, när hon har flera domar?" Lät det. Arbetsgivaren begärde bara belastningsregisterutdtag när kvinnan sökte jobbet och anställdes. Att hon dömts senare vet därför inte arbetsgivaren.
Citera
2026-01-20, 00:20
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Citronfrommage
Håller helt med. Har man inte varit en usel förälder ska man väl inte riskera att fråntas sina barn?! Det verkar ju inte ha funnits klagomål på föräldrarna, men ändå ska alla ungar sättas i olika fosterfamiljer bara för att det inte finns en tillräckligt stor lägenhet, vilket inte är klokt!!

Hade det varit jag hade jag tackat ja till en fyra och trängt in hela familjen i bara för att inte riskera att bli särade på. Vad får de barnen för syn på samhället när de blir fråntagna sina föräldrar bara för att kommunen inte har tillräckligt stora lägenheter att hyra ut?
Jag håller helt med, det har gått över styr.
Att omhänderta barn ska handla om när t.ex. båda föräldrarna dör eller har aktivt missbruk. Eller misshandlar barnen. Det är den typen av situationer jag kan se att samhället har en rimlig moralisk grund att omhänderta barn.

Det har blivit för lätt att omhänderta barn i Sverige. Man har satt "barnperspektivet" först och ignorerat föräldrarna. I min värld har föräldrar och barn rätt till varandra och det är i princip bara situationerna ovan jag kan tänka mig stödja omhändertagande. Olika typer av hedersförtryck med hot om våld kan jag väl lägga till. Barn mår bäst hos sina föräldrar och det är ett oerhört trauma för ett barn att bli tvångsflyttad.
Citera
2026-01-22, 10:16
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
Jag håller helt med, det har gått över styr.
Att omhänderta barn ska handla om när t.ex. båda föräldrarna dör eller har aktivt missbruk. Eller misshandlar barnen. Det är den typen av situationer jag kan se att samhället har en rimlig moralisk grund att omhänderta barn.

Det har blivit för lätt att omhänderta barn i Sverige. Man har satt "barnperspektivet" först och ignorerat föräldrarna. I min värld har föräldrar och barn rätt till varandra och det är i princip bara situationerna ovan jag kan tänka mig stödja omhändertagande. Olika typer av hedersförtryck med hot om våld kan jag väl lägga till. Barn mår bäst hos sina föräldrar och det är ett oerhört trauma för ett barn att bli tvångsflyttad.

Antagligen är/blir barnen inte permanent omhändertagna, så fort föräldrarna har skaffat en acceptabel bostad så lär de få flytta hem igen.

Nu lär de väl i princip vara hänvisade till ett härbärge eller varsin parkbänk i socitetsparken i Norrtälje.

Det faktum att barnen omhändertas är ju ett tecken på att det faktiskt fimns ett socialt skyddsnät.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in