2026-01-21, 11:35
Medlem
Ansvarskyddet i hemförsäkringen? Jag har aldrig använt den. "Ansvarsförsäkring täcker kostnader för personskador eller skador på annans egendom som din hund orsakar, oftast genom att den ingår i din hemförsäkring"

Från IF: Om du blir krävd på skadestånd utreder vi om du är skadeståndsskyldig och betalar eventuella skadestånd upp till 5 miljoner kronor.

Du kan även få ersättning för advokat- och rättegångskostnader upp till 300 000 kronor om du hamnar i en tvist som kan gå till tingsrätt.

För att rättsskyddet ska gälla ska hemförsäkring ha funnits sammanhängande i minst två år om ett behov av hemförsäkring har funnits.

Men blev tipsad då min förra unghund hade fetisch för designer solglasögon och högklackade skor i kalvläder.....
Citera
2026-01-21, 12:46
Medlem
Köp loss bilen efter 3 år, fixa sätet med begagnade grejer, sälj bilen.

Blur troligare mindre förlust än 165000
Citera
2026-01-21, 13:48
Medlem
Jag har varit med om att en hund bitit sönder ratten på en Peugeot Partner skåpbil.

Han köpt ny ratt på skroten och en verkstad hjälpte honom att byta.
Gick på 2-3.000 kr och han betalade det själv.

Det var en Bullterrier valp.
Citera
2026-01-21, 13:50
Medlem
DraconianTimess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dunderbalk
Hejsan!
Gissa vems lilla uttråkade staffe som käkat upp indredning på nya firmabilen

Snackade med chefen och själva bilförsäkringen kommer ej att hjälpa till.

Bilen är en sprillans ny Bmw x5.

Ansvaret är ju givietvis hos mig som hundägare. Men reparationen kommer gå på ca 165.000 kr Enligt Bmw.

Imorgon blir de att ringa hemförsäkringen och se om dom kan hjälpa till.

Någon annan här som varit med om liknande?

Ni som skall be mig dra åt helvete och att jag ej borde äga en hund med mera kan vänligt förklara hur kass jag är

Jag är inte den som tänker hacka på dig. Hundar är oberäkneliga.
Själv långpassade jag och mitt ex en fransk bulldog en gång. När jag var ensam med honom och gick på toa för att skita, så previs när man höll på att klämma ut knaken hör man hur han tuggar på något där ute. Den stressen....
Men borde inte någon form av djurförsäkring täcka det? Eller hemförsäkring?
Citera
2026-01-21, 13:52
Medlem
Citat:
Hejsan!

Ansvaret är ju givietvis hos mig som hundägare. Men reparationen kommer gå på ca 165.000 kr Enligt Bmw.

Ni som skall be mig dra åt helvete och att jag ej borde äga en hund med mera kan vänligt förklara hur kass jag är

Har du varit inne på BMW och visat upp den så har dom garanterat lagt in det i fordonsdata så
chansen att din bil råkar ut för en olycka, brand, stöld gör att du aldrig kan få ut något på
försäkringen. Dom fattar direkt att du själv eldat upp bilen.
Citera
2026-01-21, 14:44
Medlem
alicia66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Klart man får, jägare brukar ha en anpassad bur till hunden.
Nej du lille vän det får man inte! Under vissa omständigheter ja MEN INTEW NÄR MAN JOBBAR!
Citera
2026-01-21, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alicia66
Nej du lille vän det får man inte! Under vissa omständigheter ja MEN INTEW NÄR MAN JOBBAR!
Står på nätet att du inte får ha hunden lös i bilen, du skall ha den i fastsatt bur.
Citera
2026-01-21, 15:38
Medlem
alicia66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Står på nätet att du inte får ha hunden lös i bilen, du skall ha den i fastsatt bur.
Vid TRANSPORT JA. Herregud. INTE när du jobbar!
Citera
2026-01-21, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alicia66
Vid TRANSPORT JA. Herregud. INTE när du jobbar!
Ja ok.
Citera
2026-01-21, 15:54
Medlem
Då vet du det från och med nu att i bil ska hund sitta i bur
Kolla om det kan gå på hundens egen försäkring
Hoppas hemförsäkringen tar det
Citera
2026-01-21, 16:00
Medlem
Bob-Dylans avatar
Citat:
Hejsan!

Du får nog vackert slanta eftersom det inte är ditt företag som leasar bilen. Tvivlar på att någon försäkring kliver in och räddar ditt ledsna arsle.

Jag har varit med om liknande med en firmabil jag hade för 10 år sen, men den stod på mitt företag.
Så jag tog med andra ord kostnaden av att värdet på bilen tappade rejält.

Lär dig av det, som jag även jag fick göra, och skaffa en hundbur. Kostnaden för en hundbur är billig i jämförelse med en söndertuggad bil.
Citera
2026-01-21, 17:30
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LagomLat
Om du har kvar bilen som din i tre år, så har du tre år på dig att hitta en llikadan inredning på skroten.

Går bilen att använda?

Hoppas det löser sig, om din hemförsäkring täcker det inträffade så kommer du undan med några tusenlappar i självrisk (tror jag).

LL

Har du bytt inredning i en bil eller i en modern bil? På dig låter det så enkelt som att man byter duk på bordet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in