2026-01-20, 14:23
Medlem
Hur gör jag om en person pendlar mellan två adresser?
Peronen är skriven på sin andra adress!
Ska jag ändå anmäla det till skatteverket?
Själv har jag ofta bott särbo, varit skriven på min adress men sovit på två ställen.
Senast redigerad av mikael2 2026-01-20 kl. 14:36.
Citera
2026-01-20, 14:28
Medlem
StonedMonkeys avatar
Det gör du väl om du vill, men varför ska du anmäla det till Skatteverket?
Citera
2026-01-20, 14:33
Medlem
Jag pendlar till mitt jobb varje dag. Skriven på den ena adressen och jobbar på den andra.

Seriöst. Vad är det för fel på dig? Diagnos?
Citera
2026-01-20, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikael2

Man kan bara vara folkbokförd på en adress. Om man sen sover på sju olika ställen spelar ingen roll.
Citera
2026-01-20, 14:36
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Man skall vara skriven där man har sin huvudsakliga dygnsvila så bor personen mer på den ena adressen men är skriven på den andra så begår han folkbokföringsbrott. Bor han/hon mer på adressen han är skriven på så gör han helt rätt och du har inget att anmäla honom för.
Citera
2026-01-20, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kvadrolupia
Jag pendlar till mitt jobb varje dag. Skriven på den ena adressen och jobbar på den andra.

Seriöst. Vad är det för fel på dig? Diagnos?
Diagnos okunnighet.
Din då?
Citera
2026-01-20, 14:39
Medlem
Jahbrahs avatar
Citat:
Själv har jag ofta bott särbo, varit skriven på min adress men sovit på två ställen.

Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Man skall vara skriven där man har sin huvudsakliga dygnsvila så bor personen mer på den ena adressen men är skriven på den andra så begår han folkbokföringsbrott. Bor han/hon mer på adressen han är skriven på så gör han helt rätt och du har inget att anmäla honom för.

Så det enda TS och varje god kamrat ska göra är att ställa personen mot väggen och få fram sanningen, gärna på Excel, om hur och var personen vilar mest och sedan anmäla till dvärg-Uffe direkt - här kan man gå över polisen och skatteverket.
Citera
2026-01-20, 14:52
Medlem
HemligaKaptenens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Man kan bara vara folkbokförd på en adress. Om man sen sover på sju olika ställen spelar ingen roll.
Har du hört om folkbokföringsbrott? Sverige älskar brott med ekonomi.
Citera
2026-01-20, 14:59
Medlem
PreciousCobras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968

Jag förstår fullständigt resomanget att man ska vara skriven där man bor men vilken tidsrymd är det som ska användas? 1 vecka, 1 månad eller kanske 1 år?
Tänker att man inte ska behöva skriva sig på charterhotellet i Thailand över semestern. Men bör man göra det om man backpackar i Sydamerika? Eller om man arbetar på sjön, då sover man oftast borta år efter år...
Senast redigerad av PreciousCobra 2026-01-20 kl. 15:03.
Citera
2026-01-20, 15:08
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PreciousCobra
Jag förstår fullständigt resomanget att man ska vara skriven där man bor men vilken tidsrymd är det som ska användas? 1 vecka, 1 månad eller kanske 1 år?
Tänker att man inte ska behöva skriva sig på charterhotellet i Thailand över semestern. Men bör man göra det om man backpackar i Sydamerika? Eller om man arbetar på sjön, då sover man oftast borta år efter år...
Är nog utslaget över hela året som räknas. Självklart skall man inte skriva sig på Charterhotellet på sin semester. Är det ens möjligt att skriva sig på ett hotell?
Citera
2026-01-20, 16:50
Medlem
glockenreins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PreciousCobra

Finns ett rättsfall där en snubbe provbodde med sin tjej en månad utan att adressändra och han blev dömd till folkbokföringsbrott så man borde rimligtvis bedömas vara skyldig att meddela SKV om var man sover relativt fort.
Citera
2026-01-20, 17:11
Medlem
Hur gör dom som reser mycket i tjänsten, bor på hotell.
De jobbar väl inte mer än typ 8tim/dag och resten är privatliv.
Om de sover 5 arbetsdagar på hotell och bor i sin villa på helgen= 2dagar, per vecka.
Om man är sjöman, eller jobbar på oljeplattform och sover borta 50% av tiden, var skriver man sig då?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in