2026-01-18, 20:55
Medlem
snillet_1s avatar
Oscar Lewicki tackar för sig:

https://www.mff.se/nyheter/oscar-lewicki-avslutar-karriaren-2026-01-18/

---

Slog mig tidigare idag att vi har ovanligt många utländska huvudtränare inför årets säsong. Spanjorerna i AIK och MFF, finländarna i DIF och KFF samt norrbaggen Aksum i Mjällby. Det känns ovanligt mycket.
Citera
2026-01-18, 21:28
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Jag vill veta det allsvenska lag som inte kommer lufta några för att inte säga många P19-spelare i andra halvlek i säsongens första(!) träningsmatch efter en veckas träning. Sen har kanske inte Kalmar Sveriges bästa P19-spelare att sätta in, absolut, men man har det laget man har.

Då är det mycket drygare på försäsongen att möta lag som börjar matchen med ett B-lag bara för att sätta in en massa ordinarie spelare sista halvtimmen för att vinna när alla är trötta. Så att det blir mismatch varsin halvlek och olika nivåer på spelarna hela vägen.
Hammarby har delat in gruppen i två JÄMNA halvor, som ska spela en match vardera*, som har olika träningsintensitet dagen innan matcherna
eftersom det blir ju inte rättvis bedömning av spelarkvalitet annars.
(29 stycken om de två, som ska komma senare, hinner dit innan matcherna.)
Alltså räknar Hammaarbyledningen med att spelarna orkar HEL match
Citat:
Ursprungligen postat av snillet_1
Oscar Lewicki tackar för sig
Han förlängde väl nyss?
Citera
2026-01-18, 21:43
Medlem
cokehyenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Vi får väl se, men om frågan är huruvida jag är nöjd med valet av tränare så är svaret ja. Hur känner ni för Honky? Er femteplacering förra säsongen är jävligt missvisande och kunde lika gärna ha varit betydligt längre ner.
Djurgården hade en svår skadesituation under våren.

Under hösten blomstrade vi rejält och vann ofta med stora siffror.

5:a var i underkant i förhållande till höjden i vårt lag.
Citera
2026-01-18, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan531
Hammarby har delat in gruppen i två JÄMNA halvor, som ska spela en match vardera*, som har olika träningsintensitet dagen innan matcherna
eftersom det blir ju inte rättvis bedömning av spelarkvalitet annars.
(29 stycken om de två, som ska komma senare, hinner dit innan matcherna.)
Alltså räknar Hammaarbyledningen med att spelarna orkar HEL match
Han förlängde väl nyss?

I praktiken spelar ni ju träningsmatcher för två lag under en flagg. Vad jag kan se har HTFF inga egna träningsmatcher inplanerade, ska ni underhålla en så stor trupp måste ni i princip ha dubbla matcher.
Citera
2026-01-18, 22:08
Medlem
QuantumQuills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cokehyena
Under hösten blomstrade vi rejält och vann ofta med stora siffror.

5:a var i underkant i förhållande till höjden i vårt lag.
Sen dess har ni tappat Gulliksen, Tokmac, Danielsson och Japanen (samt Siltanen och Priske om man skall tro London iaf).

Citat:
I praktiken spelar ni ju träningsmatcher för två lag under en flagg. Vad jag kan se har HTFF inga egna träningsmatcher inplanerade, ska ni underhålla en så stor trupp måste ni i princip ha dubbla matcher.
HTFF har egna träningsmatcher. Dock dålig hemsida, så man får försöka hitta info på andra sätt.
Max 2-3st av de som är med Hammarby nu lär återvända till HTFF gissar jag.
Senast redigerad av QuantumQuill 2026-01-18 kl. 22:12.
Citera
2026-01-18, 22:25
Medlem
cokehyenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QuantumQuill
Sen dess har ni tappat Gulliksen, Tokmac, Danielsson och Japanen (samt Siltanen och Priske om man skall tro London iaf).

HTFF har egna träningsmatcher. Dock dålig hemsida, så man får försöka hitta info på andra sätt.
Priske är ligans mest övervärderade spelare.

Otroligt att fler inte inser detta.

Vem som helst kan bli skyttekung i Honkavaaras spelsystem.
Citera
2026-01-18, 22:27
Avstängd
Citat:
Det borde HTFF ha/få, eftersom det är ca 17 HTFF-spelare som INTE är med till Marbella.

Edit: Jag såg nu att Quantum svarade, så jag ändrade i ovan.
Citat:
Det blir nog fler för annars kommer en del få för lite speltid.
Det är väl tre som inte har A-lagskontrakt,
sedan PLUS de som hamnar på listan.
Kanske även Kone för det är sagt att han utvärderas innan man bestämmer var han spelar i vår, eftersom han inte får vara på listan.
Senast redigerad av Lunkan531 2026-01-18 kl. 22:36.
Citera
2026-01-18, 22:32
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snillet_1
Oscar Lewicki tackar för sig:

https://www.mff.se/nyheter/oscar-lewicki-avslutar-karriaren-2026-01-18/

---

Slog mig tidigare idag att vi har ovanligt många utländska huvudtränare inför årets säsong. Spanjorerna i AIK och MFF, finländarna i DIF och KFF samt norrbaggen Aksum i Mjällby. Det känns ovanligt mycket.

Det var oväntat. Trodde att han skulle få ett år till. Kan fortfarande springa rätt. Den främste defensive mittfältare som jag har sett sedan VM 1994, men på senare år satte många skador käppar i hjulet.

Var det inte Uwe Rösler som sa att Oscar borde ha ett livstidskontrakt?

Har inte U21 gått väldigt bra när han varit med? Kan se en fortsättning som ungdomstränare ...

Å andra sidan har han väl 75 barn att ta hand om hemma.
Citera
2026-01-18, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skogsburkan
Starkt argument. Det företaget du håller på spelar sina matcher på seriens sämsta plast. Som jag skrev igår det är en skam för Sverige att landets huvudstad spelar på sämre mattor än divison 5 klubbar i Skåne och dessutom plast. Tack gud man är från Skåne.
Skåne är ett stort föredöme i denna frågan just för att ni har vaccinerat er mot galna plast-sjukan och tar väl hand om era gräsplaner även i de lägre divisionerna.
Och ja Skåne kan börja använda sina gräsplaner några veckor (eller en månad om man jämför med Stockholm) tidigare men det är fortfarande i Sverige och inte Kreta, jag vet att många som läser detta kommer att få tokspel
Citera
2026-01-19, 09:27
Medlem
bananjuices avatar
Här kan man se lite underlag och själv fundera på hur dessa förutsättningar påverkar möjligheten att ha bra gräsmattor https://sv.wikipedia.org/wiki/Odlingszon
Citera
2026-01-19, 10:19
Medlem
QuantumQuills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bananjuice
Här kan man se lite underlag och själv fundera på hur dessa förutsättningar påverkar möjligheten att ha bra gräsmattor https://sv.wikipedia.org/wiki/Odlingszon
Helt klart orättvisa förhållanden! När man lagt ner HTFF pga orättvisa så borde nästa punkt att titta på hur klubbarna i odlingzonen kan sponsra oss stackare norr om den med naturgräs.

Sen borde man kolla på det här problemet för oss med för små arenor, för få träningsplaner per capita och hur Gothiacup pengarna egentligen borde fördelas. Osv osv…

Citera
2026-01-19, 10:21
Medlem
skogsburkans avatar
Citat:
Helt klart orättvisa förhållanden! När man lagt ner HTFF pga orättvisa så borde nästa punkt att titta på hur klubbarna i odlingzonen kan sponsra oss stackare norr om den med naturgräs.

Sen borde man kolla på det här problemet för oss med för små arenor, för få träningsplaner per capita och hur Gothiacup pengarna egentligen borde fördelas. Osv osv…

Stockholm = Sibiriens odlingszon

Solna = södra Europas odlingszon

Att man på difs arena spelar på seriens sämsta plast har förfan ingenting med någon jävla zon att göra.

Du borde hålla dig till HTFF och Bajen dam mvh falangen och övriga Bajen fans.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in