2026-01-19, 08:24
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UyCVswHfsnM2z3nH
För dessa människor ligger det alltid ett egenvärde i det. Jag vet inte hur man ska kategorisera dem men de återfinns nästan alltid på politiska vänsterkanten och är oftast kvinnor. Tänk på citatet i ts: "Jag trodde pingströrelsen hade kommit längre"

Man klarar inte av att ta ett fågelperspektiv på etik och moral och inse att olika människor har olika utgångspunkter och erfarenheter och därmed också olika åsikter om moral och etik.

Utgångspunkten är att MIN moral är rätt och riktig, andra som inte håller med har bara inte hunnit lika långt i sin utveckling och behöver min hjälp på vägen för att nå dit.

Ja, det verkar så.

Jag skall gå med i en bordtennisklubb och kräva att få spela hockey.

Blir rätt så trött på detta jamsande.
Citera
2026-01-19, 08:26
Avstängd
Blessed81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Jag antar att du aldrig har gått i prideparaden?

Det är många öppet heterosexuella där.
Hur vet du det?
Citera
2026-01-19, 08:34
Medlem
Galdars avatar
Om det är sant så verkar pingströrelsen inte helt konsekventa i sina agerande gällande sånna frågor.

https://www.varldenidag.se/nyheter/josef-barkenbom-forlorar-tvist-med-solna-pingst-anda-nojd/774788

Denna förredetta pingstpastor fick lämna pingstkyrnan för att han skojade om omvändelse terapi på internet , ja altså terapin om att kunna omvända homosexuella till att bli hetero.
Citera
2026-01-19, 08:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NewYear
Frida berättade öppet
om sin homosexualitet i
en podd. En vecka senare
tvingades hon lämna sitt
uppdrag i pingstkyrka.

- Jag trodde pingströrelsen hade kommit längre, säger Frida.
https://www.expressen.se/nyheter/sverige/frida-ar-homosexuell-fick--lamna-uppdrag-i-pingstkyrkan/

Vad tycker panelen om pingstkyrkans agerande?
Kanske kan kyrkan komma undan med att hävda att hon borde ha berättat detta. Men å andra sidan står det så här:

”Hon kom till insikt med sin sexuella läggning för några år sedan”.

Så hon verkar inte själv ha känt till det. Vilket man väl kan tycka är lite märkligt (hon är 39!) men vi får väl tro henne.
Citera
2026-01-19, 08:51
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Gör den?
Den säger att man inte ska ligga med en man som man ligger med en kvinna.
Låter du bli att böga, och skaffar familj och barn är du safe, oavsett vad du längtar efter!

Ja, det gör den.
"Om en man ligger med en annan man som en man ligger med en kvinna, begår de en avskyvärd handling. De skall straffas med döden. De bär på blodskuld." — Tredje Moseboken 20:13
Citera
2026-01-19, 08:54
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NewYear
- Jag trodde pingströrelsen hade kommit längre, säger Frida.

Om man är med i en religiös rörelse som aktivt motsätter sig den sorts utveckling som Frida här syftar på när hon säger "kommit längre", så är det jävligt vrickat att bli överraskad på det här sättet.

Nä, Pingströrelsen har inte "kommit längre". Den är inte ens på väg. Den går åt andra hållet. Det är det som är själva kärnan i Pingströrelsen.
Citera
2026-01-19, 08:55
Medlem
RazorKevlars avatar
Hela tiden handlar det om att flytta fram sina positioner som när transan Lady Busty eller Shameless Wine Whore, 6 000 - 8 000 per timme + moms, absolut måste få sitta och läsa sagor för barn. Sånt här applåderas och försvaras framförallt ifrån kvinnor på bibliotek, skolor och allmänna tillställningar.

Frida skulle säkert finna sina själsfränder i ovanstående miljö, med barn och likasinnade?!
Citera
2026-01-19, 08:58
Medlem
Hoppas Frida får frid i sitt sökande.
Citera
2026-01-19, 09:01
Medlem
Dagens frikyrkor kan vara förlåtande mot vanliga medlemmar som inte klarar att leva efter fromhetsidealen om de inte har en ledande befattning. Man har nästan slutat med att utesluta folk, vilket var vanligt förr. Men de är stränga mot ledare som gör misstag, för att de måste kunna lita på vad de säger i deras roll. Särskilt mot pastorer, men även mot barnledare, lovsångsledare, osv. Lovsångsledare måste ha en karismatisk tro. Har man blivit gravid utom äktenskapet kan man bli tillsagd att vänta med att sjunga solo åtminstone tills graviditeten är över. Fadern kan komma undan bättre för det syns inte vad han har gjort. Konsekvensen är att det blir ett visst mått av ögontjänande.

Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Nä, Pingströrelsen har inte "kommit längre". Den är inte ens på väg. Den går åt andra hållet. Det är det som är själva kärnan i Pingströrelsen.

Är du säker? Allt fler som är uppvuxna i frikyrkan lever i homosexuella förhållanden har jag märkt. Flera av dem fortsätter att besöka gudstjänster. Acceptansen för detta är visserligen större i vissa andra frikyrkor än i Pingströrelsen. Men även där förändras attityder. Man måste hantera att medlemmar har olika läggning och livsstil. Konfliktnivån mot RFSL var mycket högre för några år sedan när pingstpastorer i sina predikningar ganska aggressivt kunde angripa RFSL.

När pastor Åke Gren sa att homosexualitet är en cancersvulst och först fälldes för det, sedan friades, så tror jag att pingströrelsen fick sig en tankeställare i hur man formulerar sig. Samtidigt som de försvarade hans rätt att uttrycka sin åsikt.

Citat:
Ursprungligen postat av HobbyHitler
Kristendomen grundar sig på bibeln, som fördömer homofili.
Jag kan ju inte gå med i en schackklubb och kräva att "jag vill spela poker istället, är inte det ok i denna klubben så är jag kränkt".
Frida får helt enkelt söka sig till något samfund där det är ok att vara homo.

Joel Halldorf (känd professor i religionshistoria med uppväxt i pingströrelsen) menar att när Bibeln tar avstånd från homosexualitet kan det istället handla om pedofili - på den tiden fanns det inga ord som skiljde dem åt.

Citat:
Ursprungligen postat av Robokopf
Men då va de ju fel att låte en kvinna va präst öh.

Låer mer som att själva samfundet plocker russinen ur kakan om va dom ar med sig från skrifterna.

Bibeln är inte konsekvent i synen på kvinnligt ledarskap, det fanns kvinnliga ledare redan på den tiden, och det är argumentet för kvinnliga pastorer idag. Frikyrkan var tidig med kvinnliga evangelister redan mycket tidigt på 1900-talet.

Pingströrelsen kallar sig bibeltrogen men struntar i många av Nya testamentets fromhetsideal. T.ex. att kvinnan bör ha långt hår, och ha slöja när hon ber, och män ska raka håret för att helga sig. Eller att man inte får äta blodpudding. NT säger att den regeln tillkom för att det var många judekristna vittnen fanns i varje stad och kunde ta illa vid sig, men idag finns det få judekristna. Den regeln tillkom som en kompromiss för att det fanns en konflikt då mellan judekristna och grekiska kristna om synen på gamla testamentets lagar.

Särskilt inom svenska kyrkan brukar man prata om dynamisk bibeltolkning, att vissa saker i Bibeln bara ska ses som följder av den tid den skrevs i, men det centrala kärleksbudskapet ska användas för att tolka den i dagens ljus. Frågan som bör ställas är: Skadas någon annan av att personer lever i stadiga homosexuella förhållanden?

Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Ja, det gör den.
"Om en man ligger med en annan man som en man ligger med en kvinna, begår de en avskyvärd handling. De skall straffas med döden. De bär på blodskuld." — Tredje Moseboken 20:13

Varför citerar du gamla testamentet? Vi lever i nya förbundets tid. Nya testamentet har ersatt gamla testamentets ceremoniella renhetslagar.
Senast redigerad av guru1966 2026-01-19 kl. 09:40.
Citera
2026-01-19, 09:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag vet inte om du är ironisk nu? Jag svarar i alla fall: man måste skilja mellan "förlåtelse och försoning" och en total kravlöshet. Jag hörde en Katolsk präst predika en gång, ha sa det så bra: Svenska kyrkan är som en förälder som tror att han/hon är snäll mot sitt barn, när barnet får äta vad det vill - bara godis och inga grönsaker. Barnet är glatt för stunden, men med tiden blir det sjukt. Och samma händer i Svenska kyrkan, fast det är människors arma själar de förstör där. För människor mår inte alltid bäst av att få göra allt som dom vill, medan omgivningen bara jamsar med. I detta fallet: leva homosexuellt.

Men då va de ju fel att låte en kvinna va präst öh.

Låer mer som att själva samfundet plocker russinen ur kakan om va dom ar med sig från skrifterna.
Citera
2026-01-19, 09:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
Är det något svårt med att faktiskt gå med i ett samfund där man passar?

Eller är det ett egenvärde i att försöka få precis alla att vara på samma sätt?

Antingen går man efter skrifterna och ändrar ingening, eller så går man med iden och uppdaterar efter hur tiderna och samhället förändras och fokuserar på kärnan av budskapet.

Här verkar de ju va så att man ändrat litegrann efter tidsandan men vissa gamla tankesätt är man stenhårda med. Och inte acceptans och kärleksbudkape då, tråkigt nog.
Citera
2026-01-19, 09:13
Medlem
powlices avatar
Varför ska kyrkan vara något annat än just kyrka? Är man kristen och vill följa bibeln och ha en kyrka att gå till så ska man få göra det. Varför ändra på kyrkans värderingar bara för att Frida inte tycker som kyrkan?
Kyrkan har agerat helt rätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in