2026-01-19, 03:06
Medlem
fernebos avatar
Och på tal om Kupiansk.

Intressant klipp om hur colombianska enheter rensar upp i staden och slår ut de ryska motståndsfickor som finns kvar.

https://youtu.be/qcz83O9fEyI?si=-0srzBrro_Nbsq8O
Citera
2026-01-19, 05:47
Medlem
CanisMinors avatar
Senior Lieutenant Фокин Сергей Геннадьевич (Fokin Sergey Gennadievich), deputy commander of a howitzer artillery battery, 506th Guards Motor Rifle Regiment, hit several mines while pulling out the howitzers, but on 11 January ’26 near Pokrovsk, it was the last time.

https://x.com/KilledInUkraine/status/2012965340393722127?s=20

Lieutenant Дмитриев Владимир Николаевич (Dmitriev Vladimir Nikolaevich), communications platoon commander, was eliminated in Ukraine.

https://x.com/KilledInUkraine/status/2012962132854231124?s=20
Citera
2026-01-19, 05:52
Medlem
USA "insats" dag 1425 av Rysslands fullskaliga invasion av Ukraina på Putins
Order och som startade kriget.
Startar ny front mot EU. Putin jublar.

"USA visar styrka": Trump förklarade sin önskan att förvärva Grönland
Ivan Dyakonov — 19 januari, 05:35

"USA:s finansminister Scott Bessant sade att behovet av att etablera amerikansk kontroll över Grönland dikteras av Europas "svaghet" och amerikanska strategiska intressen."

Källa: Bessent i en intervju med NBC:s Meet the Press

Direkt tal: "Vi är världens starkaste land. Européerna visar svaghet. USA visar styrka."
--------
"Detaljer: Bessent betonade att USA måste agera proaktivt och följa principen om "fred genom styrka". Enligt honom är kampen för Arktis ett verkligt hot i framtiden, och om Grönland blir en del av USA nu, kommer det att bidra till att undvika ett framtida krig."
Mer att läsa I länken:
https://www.pravda.com.ua/news/2026/01/19/8016797/
Infriar Putins "våta dröm" som terrorbombar Ukraina varje dag och hotar Europa varje dag. Splittrar NATO.
Europa tvingas svara USA genom handelskrig.
"EU förbereder tullar på 93 miljarder euro mot USA som svar på Trumps utpressning mot Grönland – FT
Ivan Dyakonov — 19 januari, 01:28
https://www.pravda.com.ua/news/2026/01/19/8016791/
Cirkus Trump pågår.
Senast redigerad av Antistalk 2026-01-19 kl. 06:10.
Citera
2026-01-19, 06:02
Medlem
CanisMinors avatar
Sanktionerna fungerar inte!

Russia will reactivate older aircraft to maintain passenger flow.

Citat:
Why are 30-year-old aircraft being reconstructed?

There is a natural decline in aircraft inventory, which is being exacerbated in Russia by sanctions

https://iz-ru.translate.goog/2025851/vladimir-gavrilov/glavnoe-krylya-v-rf-raskonserviruyut-starye-samolety-dlya-podderzhaniya-passazhiropotoka?_x_tr_sl=ru &_x_tr_tl=en&_x_tr_hl=sv&_x_tr_pto=wapp
Citera
2026-01-19, 06:37
Medlem
Avmilitäriseringen av Ryssland pågår

Över tusen ockupanter och ungefär tusen vapen och utrustning – Ryska federationens förluster per dag
Iryna Balachuk — 19 januari, 07:19

"Under det senaste dygnet neutraliserade försvarsmakten 1 020 ryska inkräktare och 981 enheter vapen och militär utrustning som tillhörde inkräktarna."

Källa: Generalstaben för Ukrainas väpnade styrkor på Facebook

"Detaljer: Ryssarnas totala förluster i strid från 24/2/22 till 19/01/26 var ungefär:

personal – cirka 1 227 440 (+1 020) personer,
stridsvagnar – 11 573 (+2) enheter,
bepansrade stridsfordon – 23 922 (+3) enheter,
artillerisystem – 36 333 (+39) enheter,
RSZV – 1 617 (+1) enheter,
Operativ-taktisk drönare – 110 215 (+765) enheter,
fordonsutrustning och tankbilar – 74 876 (+170) enheter,
specialutrustning – 4 045 (+1) enheter."
Mer att läsa om ryska förluster:
https://www.pravda.com.ua/news/2026/01/19/8016799/
Den ryska militära katastrofen fortsätter
Stora manskapsförluster och mycket ryskt militärt materiel förstört.
Citera
2026-01-19, 06:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kungenshora
INGENTING i texten jag skrev är genererat av AI.

Så du har alltså frågat AI något (vad?) och sen hittat på att något jag inte postat utan EN ANNAN text bevisar att det jag skrivit är AI-genererat?
Ursäkta men det är riktigt jävla dumt!

Texten du fått fram genom att fråga AI (vad?) handlar om att det i Oreschnik (enligt CNN som frågat en ukrainsk fullgubbe) finns gammal teknik som ett gyroskop som Gagarin använde och en vakumtub från Sovjet och med det antar jag du vill att läsaren ska tänka att VAPNET inte är fungerande eller vad?

Jag konstaterar att vakumtuben (som CNN och fullgubben kallade LAMPA?!) verkar ha fyllt sin funktion vilket sannolikt var att utföra ett kritiskt moment som att t.ex. avfyra stridsspetsarna OCH kringå sanktioner.

Jag konstaterar även att Gagarins gyroskop fungerade, han lyckades flyga ett varv runt jorden och landa i Ryssland.
Han flög ett varv, inte ett halvt varv, inte ett och ett halvt varv utan ETT samt landade i Ryssland, gyroskopet fungerade alltså.

Ryssland demonstrerade inte "banbrytande teknik" med Oreschnik.
Ryssland demonstrerade FYSIK.
Trots att ni påstår att Oreschnik slog ned på en åker har ni inte visat en bild på nedslagsplatsen, VARFÖR?
Lögn, din text var författad av Gemini och jag tror knappast att Gemini kopierar text ur ett obskyrt internetforum.
Det är så enkelt att dra ner byxor på putin/diktaturanhängare då de- i alla fall i den här tråden- är oerhört obegåvade
Citera
2026-01-19, 07:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antistalk
Tillägg Trumps nya hot i natt: Kommer att bli gjort
Agnès Ericson
Anna Sjögren
Uppdaterad 06.10 | Publicerad 06.05
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/8p6k71/trumps-nya-hot-i-natt-kommer-att-bli-gjort

"Om USA invaderar Grönland kan det betyda krig mot Nato.
Det säger republikanen Michael McCaul i en intervju med NBC News.

”Nu är det dags”, skriver Trump på Truth Social."

"En amerikansk invasion av Grönland skulle kunna innebära slutet för Nato-samarbetet.
Det säger den republikanske kongressledamoten Michael McCaul i en intervju med ABC News.
– En militär invasion skulle vända upp och ner på artikel 5 i Natofördraget och i huvudsak leda till ett krig med själva Nato, säger McCaul."

"Trump: Sagt till Danmark i 20 år
Under måndagsmorgonen uttalar sig Donald Trump om Grönland på nytt. I ett inlägg på Truth Social säger han att Nato sagt till Danmark i 20 år att man måste få bort det ryska hotet från ön.

"Olyckligtvis har Danmark varit oförmöget att göra något åt det. Nu är det dags, och det kommer att bli gjort!!!", skriver han i inlägget.

Det borde väl Trump ta med Ryssland.!
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/8p6k71/trumps-nya-hot-i-natt-kommer-att-bli-gjort
"I lördags gick Trump ut med att Sverige och en rad europeiska länder beläggs med tioprocentiga tullar från den 1 februari med anledning av Grönlandsfrågan. Enligt Trump kommer de att gälla tills Grönland blivit amerikanskt.

EU:s ambassadörer samlades till ett krismöte under söndagen. På torsdag kommer EU:s medlemsländer att samlas till ett extrainsatt toppmöte med anledning av Grönlandskrisen."

Cirkus Trump går vidare.
Putin , Lavrov, Peskov och Medvedev jublar.
Tillägg 2
Ryska hånet mot Europa: Ooh, vad ska de göra?
06.30
Anna Sjögren Journalist Aftonbladet

"Dimitrij Medvedev, tidigare premiärminister och president i Ryssland som numera sitter i landets säkerhetsråd, kommenterar Grönlandskrisen på X.
I minst sagt hånfulla ordalag.
"Ooh, vad ska de göra? Kidnappa presidenten? Kärnvapenbomba USA? Såklart inte. Det kommer bara skita på sig och ge upp Grönland. Och det vore ett jättebra prejudikat för Europa."

"Sen skriver han: Make America Great Again = Make Denmark Small Again = Make Europe Poor Again."

"Har den här tanken tillslut sjunkit in hos er, dumskallar?"

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/BxlEbv/liverapport-trumps-nya-tullhot?pinnedEntry=1439228
Väntat hån och ryskt utspel.
Nu väntar vi på nästa.
Lavrov? Peskov? Lavrov eller hans "mun" Maria Z? Hot heller hån?
Citera
2026-01-19, 07:43
Medlem
Ryssland attackerade Odessa-regionen på natten: gasinfrastruktur drabbad, en person dödad (foto, video)

Ryska ockupanter attackerade Odessa och regionen med drönare natten till den 19 januari. Beskjutningen skadade energiinfrastrukturen.

Mer att läsa I länken:
https://focus.ua/uk/voennye-novosti/740752-obstril-odeshini-19-sichnya-rosiyani-poshkodili-zhitlovi-budinki-ta-gazovij-obyekt-novini-ukr ayini
Citera
2026-01-19, 07:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antistalk
USA "insats" dag 1425 av Rysslands fullskaliga invasion av Ukraina på Putins
Order och som startade kriget.
Startar ny front mot EU. Putin jublar.

"USA visar styrka": Trump förklarade sin önskan att förvärva Grönland
Ivan Dyakonov — 19 januari, 05:35

"USA:s finansminister Scott Bessant sade att behovet av att etablera amerikansk kontroll över Grönland dikteras av Europas "svaghet" och amerikanska strategiska intressen."

Källa: Bessent i en intervju med NBC:s Meet the Press

Direkt tal: "Vi är världens starkaste land. Européerna visar svaghet. USA visar styrka."
--------
"Detaljer: Bessent betonade att USA måste agera proaktivt och följa principen om "fred genom styrka". Enligt honom är kampen för Arktis ett verkligt hot i framtiden, och om Grönland blir en del av USA nu, kommer det att bidra till att undvika ett framtida krig."
Mer att läsa I länken:
https://www.pravda.com.ua/news/2026/01/19/8016797/
Infriar Putins "våta dröm" som terrorbombar Ukraina varje dag och hotar Europa varje dag. Splittrar NATO.
Europa tvingas svara USA genom handelskrig.
"EU förbereder tullar på 93 miljarder euro mot USA som svar på Trumps utpressning mot Grönland – FT
Ivan Dyakonov — 19 januari, 01:28
https://www.pravda.com.ua/news/2026/01/19/8016791/
Cirkus Trump pågår.

Ja, Trump är bisarr. USA:s största styrka de senaste 80 åren har ju faktiskt varit just förmågan att skapa och upprätthålla allianser. Banden mellan Europa och USA har klarat många prövningar, Vietnamkriget, kriget i Afghanistan m fl där sammanhållningen utsattes för påfrestningar men alltid bestått. Det är USA:s verkliga styrka. Men Trump tänker som Putin; det är bara den militära styrkan som räknas. Att man redan har uppnått något genom vänskap räknas inte, utan det är bara ägandet som gäller.
Citera
2026-01-19, 08:28
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kungenshora
Du verkar väldigt fixerad av Putins avföring men jag upplever inte det som mitt problem om Putin bajsar i en väska, i en buske eller någon annanstans.
Jag är rätt nöjd med att Putin bajsar i en väska om han vill det sålänge han inte får för sig att kärnvapenbomba någon och vad jag förstår så är upplägget att Sverige ska va under USAs kärnvapenparaply och det som ska hindra Putin från att atombomba någon är att fettot i vita huset låtsas om att han vågar trycka på en röd knapp.
Jag oroar mig alltså inte så mycket för en väska med avföring i Moskva som du eftersom Putin inte har så mycket med mig att göra, däremot oroar jag mig för att fettot i vita huset inte gör sitt jobb som han ska och för hur makthavarna i Europa isåfall hanterar det.
Sist jag kollade upp vad de dårarna höll på med så bråkade de om sällsynta jordartsmetaller under en inlandsis som är en kilometer tjock och som kanske har smält om 2000 år samtidigt som det kostar 300 tusen att föda barn under fettots vanstyre.
Tycker du det känns tryggt?

Så fort du blir ifrågasatt så byter du ämne och/eller en massa AI-svammel.

Trump var INTE president i USA vare sig 2014 eller 2022 när RasPutin först in sin invasion och sedermera sin väldigt speciella militära operation. Trump kom in i spelet långt senare, med andra ord.

Vad. Grönland beträffar så är eventuella naturtillgångar som inte kan nås idag förmodligen utan större intresse den dag de faktiskt skulle gå att exploatera. Det beror på att utvecklingen hela tiden går framåt och mänskligheten i framtiden kommer efterfråga helt andra saker än idag. Fossilt bränsle är på väg ut redan och den temporära hajpen gällande sällsynta jordartsmetaller kommer klinga av den också.

Men sånt här är svårt för er ryzzar att förstå eftersom ni aldrig lett någon utveckling utan ständigt är två-tre generationer efter den utvecklade världen.
Citera
2026-01-19, 08:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
Europa har inget att sätta emot oreshnik. Sex laddningar på 1.2 megaton som slår ner i över 12000 km/h. Det är makt.

Tvärtom – det är maktlöshet.

Inget anständigt land behöver hota andra länder med död och förstörelse för att vinna en plats i världen.
Alla anständiga länder vinner respekt genom samarbete och vänlighet.
Citera
2026-01-19, 08:47
Medlem
Ukrainas luftförsvar fungerar

Luftförsvar neutraliserade 126 ryska drönare av 145
Iryna Balachuk — 19 januari, 08:41

"Sedan kvällen den 18 januari har de ryska ockupanterna attackerat Ukraina med 145 Shahed-, Gerbera- och andra typer av attackdrönare; 126 drönare neutraliserades, men det förekommer även träffar. Fiendens attack fortsätter."

Källa : Ukrainas väpnade styrkor flygvapen på Telegram

Ordagrant PS: "Från och med klockan 08:30 sköt luftförsvaret ner/undertryckte 126 fiendens drönare av typen Shahed, Gerber och andra. Träffar av 13 attack-droner registrerades på 12 platser, samt nedskjutna (fragmenterade) drönare på 5 platser."
Mer att läsa I länken:
Den ryska militära katastrofen fortsätter.
Bra kämpat av Ukrainas försvarsmakter!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in