2026-01-15, 21:30
Medlem
Rebali179s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trekytt
Har hört alla deras studioplattor, men de senaste åren så har de fåtal liveinspelningar som jag har med dom gått varma i hörlurarna och förstärkarna :-)

Har en fin inspelning med dom från Helsingfors, tror den var från 1972...bra ljud för en så gammal inspelning dessutom :-)
Den inspelningen skickade jag till dig under 2025. Vad tycker du om den?

Då ställer jag frågan till dig ifall du har någon favorit skiva med Samla Mammas Manna?
Med tanke på Studioalbumen & även liven. Även om "Snorungarnas symfoni" sticker ut ordentligt.

Inspelningen som du skickade är tyvärr borta så dessvärre kan jag inte ge någon åsikt
Citera
2026-01-15, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rebali179
Vad sade folket i så fall när du drog igång Oförutsedd förlossning?
Det minns jag inte, just den låten var väl inte en favorit. 😊 Fin skiva i övrigt dock!
Citera
2026-01-15, 21:42
Medlem
Rebali179s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FjodorBajkalsjon
Det minns jag inte, just den låten var väl inte en favorit. 😊 Fin skiva i övrigt dock!

Du får ta & ge skivan en omlyssning eller 2.
Fast med Samla Mammas Manna så vet man ju inte riktigt vad man får när de gav ut skivorna
Citera
2026-01-15, 22:03
Medlem
Citat:
Då ställer jag frågan till dig ifall du har någon favorit skiva med Samla Mammas Manna?
Med tanke på Studioalbumen & även liven. Även om "Snorungarnas symfoni" sticker ut ordentligt.

Inspelningen som du skickade är tyvärr borta så dessvärre kan jag inte ge någon åsikt

"Snorungarnas symfoni" är den jag lyssnat mest på under årens lopp. Den enda LP:n jag har med Samla...kom ihåg när jag såg den i arkiven hos Kista Bibliotek och frågade om jag kunde köpa den. Fick en massa andra LP-skivor på köpet som de ville bli av med dessutom. En fin solskenshistoria :-)

Kom tillbaka till Kista en till gång, fick över 100 LP-skivor i en stor säck. Kände mig som jultomten :-)
På tal om bibliotek så frågade jag Årjängs Bibliotek i Värmland om de ville sälja kassettversionen av Kebne´s Ljus Från Afrika, men den ville de behålla :-)
Citera
2026-01-15, 22:22
Medlem
Intervju med Coste från 2024 (På engelska):

https://www.psychedelicbabymag.com/2024/06/samla-mammas-manna-interview-coste-apetrea.html
Citera
2026-01-16, 11:27
Medlem
C.B.G.s avatar
Citat:
Vad sade folket i så fall när du drog igång Oförutsedd förlossning?
Dock är låten "Schekina" (eller "Schenkina" min favorit från Måltid.

Vad är Sche(n)kina för någonting? Jag har Måltid både på vinyl och cd men saknar denna låt.

Min favorit med Samla är beroende på humör och sinnesstämning antingen Måltid eller Familjesprickor. Den förra är kanske den mest typiska Samla-skivan medan den senare förmodligen är deras mest musikaliskt genomarbetade skiva.

När det gäller Von Zamla tycker jag nog att det musikaliska uttrycket är så pass annorlunda att det är mer korrekt att betrakta dem som ett eget band snarare än en variant av Samla men sånt är förstås individuellt vad man tycker.
Citera
2026-01-16, 16:59
Medlem
Rebali179s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C.B.G.
Vad är Sche(n)kina för någonting? Jag har Måltid både på vinyl och cd men saknar denna låt.

Min favorit med Samla är beroende på humör och sinnesstämning antingen Måltid eller Familjesprickor. Den förra är kanske den mest typiska Samla-skivan medan den senare förmodligen är deras mest musikaliskt genomarbetade skiva.

När det gäller Von Zamla tycker jag nog att det musikaliska uttrycket är så pass annorlunda att det är mer korrekt att betrakta dem som ett eget band snarare än en variant av Samla men sånt är förstås individuellt vad man tycker.

Ber om ursäkt glömde bort att "Schekina" (eller "Schenkina" finns inte på Måltid,
den ligger på deras debutskiva så jag får korrigera mig lite.

Låtarna jag tänkte på som finns på Måltid är Folkvisa I Morse & Syster System .

Familjesprickor av Zamla Mammaz Manna har jag försökt ta mig igenom
men det var ett bra tag sedan jag lyssnade, Har dock lyssnat mera på
Schlagerns Mystik / För Äldre Nybegynnare
Citera
2026-01-16, 17:00
Medlem
Rebali179s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trekytt
"Snorungarnas symfoni" är den jag lyssnat mest på under årens lopp. Den enda LP:n jag har med Samla...kom ihåg när jag såg den i arkiven hos Kista Bibliotek och frågade om jag kunde köpa den. Fick en massa andra LP-skivor på köpet som de ville bli av med dessutom. En fin solskenshistoria :-)

Då får jag verkligen gratulera till att få tag på en av Samla Mammas Manna bästa skivor som sagt.
Även om "Snorungarnas symfoni" känns kanske lite bortglömd så förtjänar den att lyftas fram.
Citera
2026-01-16, 17:05
Avslutad
Den här videon är kul (liveinspelning från tv, 1974)
https://www.youtube.com/watch?v=XQ33WrDuhsI
Citera
2026-01-16, 19:20
Medlem
C.B.G.s avatar
Citat:
Ber om ursäkt glömde bort att "Schekina" (eller "Schenkina" finns inte på Måltid,
den ligger på deras debutskiva så jag får korrigera mig lite.

Låtarna jag tänkte på som finns på Måltid är Folkvisa I Morse & Syster System .

Familjesprickor av Zamla Mammaz Manna har jag försökt ta mig igenom
men det var ett bra tag sedan jag lyssnade, Har dock lyssnat mera på
Schlagerns Mystik / För Äldre Nybegynnare

Ok. Då förstår jag. Jag har alla plattor med S/Zamla i ett eller annat format utom just debuten. Lyssnade på den hos en kompis för många många år sen och tyckte möjligen något orättvist att den saknade den där speciella Samla-charmen.

Schlagerns Mystik är fantastiskt bra. Nybegynnare däremot går inte ofta på min stereo. Känns som en typ av musik som är roligare att framföra än att lyssna på.
Citera
2026-01-18, 01:30
Medlem
Rebali179s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C.B.G.
Ok. Då förstår jag. Jag har alla plattor med S/Zamla i ett eller annat format utom just debuten. Lyssnade på den hos en kompis för många många år sen och tyckte möjligen något orättvist att den saknade den där speciella Samla-charmen.

Schlagerns Mystik är fantastiskt bra. Nybegynnare däremot går inte ofta på min stereo. Känns som en typ av musik som är roligare att framföra än att lyssna på.

Undrar om Samla Mammas Manna skulle behövas upplevas Live eller se en konsert på Nätet eller DVD.
Med tanke på Spelglädjen som finns i bandet så verkar de ändå ha roligt på scen.

Debuten skulle nog kanske Remastras om eller så.
Men då kanske charmen försvinner
Citera
2026-01-18, 10:41
Medlem
C.B.G.s avatar
Citat:
Undrar om Samla Mammas Manna skulle behövas upplevas Live eller se en konsert på Nätet eller DVD.
Med tanke på Spelglädjen som finns i bandet så verkar de ändå ha roligt på scen.

Debuten skulle nog kanske Remastras om eller så.
Men då kanske charmen försvinner

Jag hade chansen att se Samla med Tatsuya Yoshida på trummor för en massa år sen. Så här i efterhand framstår det som obegripligt att jag inte gick. Det är så länge sen så jag minns inte orsaken. Kanske gick jag igenom en period när jag inte lyssnade så mycket på den här typen av musik.

Annars postade någon ett underbart klipp från youtube tidigare i tråden. Ett annat som är helt fantastiskt är detta med Von Zamla:

https://www.youtube.com/watch?v=pTVrfQPGPA4&list=RDpTVrfQPGPA4&start_radio =1

Skamligt med bara 4000 visningar när skräp som Guns and Roses och Lady Gaga har miljontals visningar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in