2026-01-17, 00:16
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kungenshora
Det har sagts många gånger i de här trådarna att ryska vapen är gammal rostig sovjetskit som inte fungerar men den här Oreschnik verkar va rätt vass.
Här lite mer om den:
https://youtu.be/qIw6Y3Tgggs?si=Wqg6jBuZXdTpt-bU

Tror att många i den här tråden kommer få sitta bredvid Annie Lööf och äta upp sin sko inom en inte allt för avlägsen framtid.

Det är antagligen ett stort misstag att döma ut hela Rysslands militära kapacitet på grund av att det dyker upp filmer på golfbilar, hästar och turtle tanks eftersom konflikten i Ukraina är en begränsad militär konflikt sett till Rysslands militära kapacitet.

En del talar om att NATO borde invadera Ryssland eller till och med atombomba Ryssland samt säger att en sådan ESKALERING är en lösning som de önskar se men de missar att konflikten i Ukraina då skulle övergå till en större konflikt där nya vapen skulle användas, vapen som Ryssland tycks ha och som Europa saknar.

Om man på allvar önskar en större konflikt mellan NATO-länder och Ryssland får man nog börja med att erkänna att Europa inte är redo för en sådan konflikt i nuläget och att vita huset inte verkar va så mycket att räkna med.

Ni dagdrömmare får nog ändra strategi och va lite mer självkritiska och sätta mer press på er egna om ni vill ha en större konflikt med Ryssland för i dagsläget verkar det som att Ryssland har vapensystem som Europa inte ens har på ritbordet.

Önsketänkande om att Rysslands vapen är gammalt sovjetskrot är infantilt dagdrömmeri på Rambo-nivå, och Rambofilmerna är alltså fiktion, det är inte på riktigt.

Fattar inte hur man kan va så dum så man avfärdar ryska påpekanden av att de har kärnvapen som tecken på desperation och svaghet.
Ständiga påminnelser om att Ryssland har tunga pjäser som de inte tagit fram än fungerar helt uppenbarligen eftersom inget NATO-land vågar ESKALERA, t.ex. genom att skicka reguljära trupper till Ryssland.

Konstigt att såna påståenden får stå oemotsagda, VARFÖR?
För att ni hellre grupprunkar till AI-genererad skit än ser verkligheten?
Är ni så desperata efter grupptillhörighet så ni måste skapa en sekt som är helt "UNHINGED" från verkligheten?

Hm tänker du att ryssarna har fräsch state if the art ’tunga grejer’ - ev i Uralbergen kanske?

Minigolfbilarna och Voiarna har de bara använt för… att trolla. Eller jag vet, för att vara snälla mot ukrainarna? Rätt ovanlig militär taktik du
Citera
2026-01-17, 00:17
Moderator
ksvs avatar
Citat:
Jag tycker Pål Jonsson och hans "comrades" tjatar ganska mycket om att Ryssland utgör ett allvarligt säkerhetshot.
Enligt statsministern är det nu det mest svajiga säkerhetsläget sen andra världskriget.

Du kanske ska kontakta statsministern och säga han kan lugna ner sig några snäpp för Ryssland är en alkad boxare som är helt slut?

Verkar i mitt tycke lite konstigt att denna alkade boxare som är helt slut inte förlorar på knockout, istället ska man skrämma upp folk på ålderdomshemmen så de behöver knapra valium.
Det är just en alkad boxare man INTE vill släppa in i sitt hem. Det är exakt det som det handlar om.

Det är ingen som tror att Ryssland kan vinna ett krig men med deras alkismentalitet behöver man stoppa dem i tid.
Citera
2026-01-17, 00:17
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Hela världen har sett Oreschnik:

https://youtu.be/qIw6Y3Tgggs?si=NGWIZe9Fb6Hlivj_

Det är Flamingon som vi ännu inte sett träffa något, tror du blandar ihop (med flit).

..och..inte har den pjäsen vunnit ngt krig, kommer inte att göra det heller.. För den tar inte mark. Till det krävs det att gubbar rycker fram. Även Hitler spottade ut sig många, många V1 och V2..som plågade civilbefolkningen. Inget annat..

Vedrörande Flamingon så får man väl se vad den får till. Målen blir dock annorlunda..och ukrainarna har ju vart kända för sin kreativitet under detta krig.
Citera
2026-01-17, 00:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snyggast.i.Speedo
En statsvetare nära Kreml utnämnde Tyskland och Storbritannien som huvudmålen för en eventuell rysk kärnvapenattack mot Europa

Moskva kan komma att inleda en kärnvapenattack mot Tyskland eller Storbritannien inom ett eller två år för att "straffa" Europa, som fortsätter att hjälpa Ukraina att försvara sig från rysk aggression, säger Sergei Karaganov, rådgivare till den ryska presidentadministrationen.

– Jag ber till den Allsmäktige att detta inte händer. Men Tyskland måste vara först, för Tyskland är källan till det värsta i Europas historia."

Så indirekt berättar moskoviterna att de just nu inte har förmågan att använda några kärnvapen men räknar med att återfå den förmågan inom 1-2 år och kommer då att använda det mot främst Tyskland och Storbritannien.

Där fick Europa en tidsplan hur lång tid de kan vänta innan moskvastaten måste kollapsa.
Citera
2026-01-17, 00:43
Medlem
CanisMinors avatar
Citat:
Visste inte att du var poet också!

Det du beskriver är ett så kallat NARRATIV.
Narrativ används för att motivera och skapa allmän opinion och det behöver inte va sant för att lura de lättlurade.

Jag tycker Pål Jonsson och hans "comrades" tjatar ganska mycket om att Ryssland utgör ett allvarligt säkerhetshot.
Enligt statsministern är det nu det mest svajiga säkerhetsläget sen andra världskriget.

Du kanske ska kontakta statsministern och säga han kan lugna ner sig några snäpp för Ryssland är en alkad boxare som är helt slut?

Verkar i mitt tycke lite konstigt att denna alkade boxare som är helt slut inte förlorar på knockout, istället ska man skrämma upp folk på ålderdomshemmen så de behöver knapra valium.

Det känns som en konstig prioritering när det, om det du säger stämmer, är statsministern och Pål Jonsson som behöver valium!

Att du inte ser skillnaden mellan ett hot och en fungerande krigsmakt är ditt problem. Men fortsätt du kalla fakta för poesi om det hjälper dig att sova. Verkligheten bryr sig inte om dina narrativ, den syns i ryska förlustsiffror och deras raserade ekonomi.
Citera
2026-01-17, 00:51
Medlem
Kanadas premiärminister stöder Grönland mitt i Trumps uttalanden
Ulyana Krychkovska, Olga Hlushchenko — 17 januari, 00:24
"Kanadas premiärminister Mark Carney varnade fredagen den 16 januari för att beslutet om vem som äger Grönland inte ligger hos USA:s president Donald Trump."

Källa : Carney talar med reportrar under sitt besök i Kina, skriver " Europeiska Pravda " med hänvisning till Politico

"Detaljer : Carney uppmanade NATO-allierade, inklusive USA, att "stå vid sina åtaganden" och betonade Kanadas stöd för Danmarks suveränitet över den strategiskt viktiga arktiska ön som Trump hotar att erövra."

Mer att läsa I länken:
https://www.pravda.com.ua/news/2026/01/17/8016595/
Nu har Trump bara stöd av Putin i sina hot angående Danmark och Grönland...
och Leavitt förstås. Trumps motsvarighet till Peskov.
Leavitt: Arbetsgruppen ska diskutera ”övertagandet” https://share.google/3yjSJTm10gg3U1S5p
Senast redigerad av Antistalk 2026-01-17 kl. 00:58.
Citera
2026-01-17, 00:59
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CanisMinor
Att du inte ser skillnaden mellan ett hot och en fungerande krigsmakt är ditt problem. Men fortsätt du kalla fakta för poesi om det hjälper dig att sova. Verkligheten bryr sig inte om dina narrativ, den syns i ryska förlustsiffror och deras raserade ekonomi.

Mmm-m...., från det ena till det andra..

..undrar om inte även Putin börjar att se, att hans uppvaktande utav Trump inte kommer att få det avgörandet han hoppades på. För Europa plockade upp staffetpinnen.., och vad värre är...är ju att Trump är ju ingen pålitlig snubbe..

..i.o.m Venezuela. Sedan lägger man till också att kongresledamöter ifrån Usa reser över till Danmark för att försäkra att Trumps planer inte genomförs. En linje har faktiskt blivit dragen här. En klar sådan.

Svårt att veta om framtiden, men misstänker att Trump får börja "chilla ner" om sitt Putin vurmande. Inte ens MAGA gillar det !
Citera
2026-01-17, 01:10
Medlem
Kungenshoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
..och..inte har den pjäsen vunnit ngt krig, kommer inte att göra det heller.. För den tar inte mark. Till det krävs det att gubbar rycker fram. Även Hitler spottade ut sig många, många V1 och V2..som plågade civilbefolkningen. Inget annat..

Vedrörande Flamingon så får man väl se vad den får till. Målen blir dock annorlunda..och ukrainarna har ju vart kända för sin kreativitet under detta krig.
Flamingon borde väl visa upp sig snart tycker man. Ukraina har gjort ett ganska stort väsen av denna även fast produktionen verkar va ganska låg, 600-2400 stycken per år beräknar de tydligen tillverka.
Jämförelsevis beräknar Ryssland tillverka 120 tusen uppgraderade glidbomber.

Ukraina har en historia av att hajpa upp saker som "game-changers" , sen visar sig grejerna inte nå upp till hajpen.

Jag förstår att det är enkla poäng att göra lustiga jämförelser och skriva poetiska narrativ för att skapa opinion men det är intellektuellt fattigt och jämföra Oreschnik med V2.
En bättre jämförelse med V2 hade isåfall varit de 120 tusen glidbomberna men även det är en ganska dålig jämförelse eftersom Hitler bara skickade iväg 1400 stycken.
Citera
2026-01-17, 01:29
Medlem
CanisMinors avatar
Citat:
Flamingon borde väl visa upp sig snart tycker man. Ukraina har gjort ett ganska stort väsen av denna även fast produktionen verkar va ganska låg, 600-2400 stycken per år beräknar de tydligen tillverka.

Ukraina har en historia av att hajpa upp saker som "game-changers" , sen visar sig grejerna inte nå upp till hajpen.

Jag förstår att det är enkla poäng att göra lustiga jämförelser och skriva poetiska narrativ för att skapa opinion men det är intellektuellt fattigt och jämföra Oreschnik med V2.
En bättre jämförelse med V2 hade isåfall varit de 120 tusen glidbomberna men även det är en ganska dålig jämförelse eftersom Hitler bara skickade iväg 1400 stycken.

Glidbomber - taktiskt vapen v/s Flamingo - strategiskt vapen

Nu vet du det också! Satan så poetiskt!
Citera
2026-01-17, 01:32
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:

Ja man får se vad Flamingon visar sig bli. Skrev faktiskt i ett tidigt skede att (bara att söka i min historik) att jag inte blir förvånad över om man får se en "Falamingo v.s 2" snart. För Flamingo 1 har ju tagits fram under tidspress..helt klart. Sedan så har inte Ukraina behövt hajpa ett skvatt, Moskva.., bomräden gentemot Rysslands strategiska bombare.., likvideringar lååångt inne på ryskt territorium på befälhavare.., det är ngr resultat..ingen hajp.

Sedan är det ju att "Flamingon" kostar pengar, och det finns många svåra prioriteringar Ukraina behöver göra. Kunskapen finns, viljan likaså. Cashen är frågan, till hur många..

Jag använder ingen "poesi", för att ge min beundran för det ukrainska folket som angreps. Det behövs inte. De har rätten på sin sida att försvara sin egna egendom.

Putin/Kreml har ingen rätt på sin sida. Det har visat sig vara en maffia-regim som urskillningslöst offrar sin egna befolkning, skor sig också på samma sätt..samt horar ut landet och dess framtid de säger sig skydda !
Citera
2026-01-17, 01:47
Medlem
Kungenshoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Ja man får se vad Flamingon visar sig bli. Skrev faktiskt i ett tidigt skede att (bara att söka i min historik) att jag inte blir förvånad över om man får se en "Falamingo v.s 2" snart. För Flamingo 1 har ju tagits fram under tidspress..helt klart. Sedan så har inte Ukraina behövt hajpa ett skvatt, Moskva.., bomräden gentemot Rysslands strategiska bombare.., likvideringar lååångt inne på ryskt territorium på befälhavare.., det är ngr resultat..ingen hajp.

Sedan är det ju att "Flamingon" kostar pengar, och det finns många svåra prioriteringar Ukraina behöver göra. Kunskapen finns, viljan likaså. Cashen är frågan, till hur många..

Jag använder ingen "poesi", för att ge min beundran för det ukrainska folket som angreps. Det behövs inte. De har rätten på sin sida att försvara sin egna egendom.

Putin/Kreml har ingen rätt på sin sida. Det har visat sig vara en maffia-regim som urskillningslöst offrar sin egna befolkning, skor sig också på samma sätt..samt horar ut landet och dess framtid de säger sig skydda !
Vad har hänt i Moskva?

Sist jag såg något från Ryssland var det gigantiskt snökaos de kämpade mot, kidsen hoppar ner i snön från höghus och trendar på tiktok.
Citera
2026-01-17, 01:50
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Vad har hänt i Moskva?

Sist jag såg något från Ryssland var det gigantiskt snökaos de kämpade mot, kidsen hoppar ner i snön från höghus och trendar på tiktok.

Tänkte på skeppet Moskva, som blev sänkt.

Jodå, man finner sedan säkert glada barn i Moskva (som det borde vara överallt, istället för missliler som slår ner)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in