2026-01-16, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schnuppfen
Trump är EXTREMT målmedveten och resultatinriktad i det som gäller USA. Han vinner ju hela tiden ny mark.
Till skillnad från sin första mandatperiod har Trump 2026 ett mycket mer lojalt maskineri omkring sig. Genom att ha rensat ut motståndsröster inom den exekutiva makten finns det färre interna hinder som stoppar honom från att "löpa linan ut" när han väl fattat ett beslut.

Segern i valet 2024 är ett slutgiltigt kvitto på att hans metoder är vinnande. Han överlevde dessutom 2 Impeachments (Riksrätt) vilket kräver enorm målmedvetenhet.

Ja, Trumphoror och sektmedlemmar i MAGA imponeras säkerligen av hans vårdslösa "politik".
Citera
2026-01-16, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrsharpangel2
nja kanske. ser dock ett större problem i att om usa lämnar och ryssland anfaller finland tex vilka länder ger sig in i kriget då? tveksamt om det blir så många utan usa.

Du kommer nog bli förvånad.
Citera
2026-01-16, 22:16
Medlem
Citat:
den är bra mycket större än hela eurpas alla fall

Är den? Källa?
Citera
2026-01-16, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schnuppfen
Trump är EXTREMT målmedveten och resultatinriktad i det som gäller USA. Han vinner ju hela tiden ny mark.
Till skillnad från sin första mandatperiod har Trump 2026 ett mycket mer lojalt maskineri omkring sig. Genom att ha rensat ut motståndsröster inom den exekutiva makten finns det färre interna hinder som stoppar honom från att "löpa linan ut" när han väl fattat ett beslut.

Segern i valet 2024 är ett slutgiltigt kvitto på att hans metoder är vinnande. Han överlevde dessutom 2 Impeachments (Riksrätt) vilket kräver enorm målmedvetenhet.
jupp tror våran media och vänster media är extremt farlig när dom ljuger för folk att trump är en pajas. för det stämmer inte. han är en av världens mest framgångsrika personer.
och han är en ledare som har stora delar av folket bakom sig.
jag tror det ska mycket till om trump ska backa i deta tror skiter i nato och europa om vi inte går med på deta.
men i slut ändan get vi vika det är jag säker på och det är nog han ochså.
Citera
2026-01-16, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Är den? Källa?
deras ekonomi är större och försvaret är gigantiskt mycket bättre än oss och det fattar du med.
Citera
2026-01-16, 22:18
Medlem
Citat:
jupp tror våran media och vänster media är extremt farlig när dom ljuger för folk att trump är en pajas. för det stämmer inte. han är en av världens mest framgångsrika personer.
jag tror det ska mycket till om trump ska backa i deta tror skiter i nato och europa om vi inte går med på deta.

Vad menar du med vänstermedia? Aftonbladet är egentligen den enda tidning med tydliga vänsterideal.
Citera
2026-01-16, 22:18
Medlem
Vatniks. Polen är väl ca 10-20x ukraina på alla plan och blir starkare för varje dag.

Lycka till
Citera
2026-01-16, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grantoppen2
Har jag sagt att jag tycker det? Nej, men man får ju tänka på att Trump inte är dansk eller grönlänning. Trump är Trump, USA är USA. De kanske skulle fundera på vilka de har att göra med då danskarna? För det verkar ju uppenbarligen som de har lite olika syn och uppfattning om saker och ting. Jag hade inte förhållit mig likadant mot Trump som mot en nordisk statsminister t ex. I detta fallet borde de varit tydligare. Hur som helst är USA den starkare parten i detta så de lär få sin vilja igenom. Jag vet inte vad folk tror men det finns liksom ingen gud som sitter och eftersträvar ett rättvist samhälle och ser till att ett stort land inte får för mycket makt som de kan utnyttja gentemot mindre länder. Sådant har byggt på ömsesidig respekt och överenskommelse länder emellan, på FN (som ingen längre bryr sig om) osv. VI skapar tillsammans den värld vi vill leva i. Lagar och mänskliga rättigheter finns när de efterföljs. Om man bryter dessa överenskommelser släpper man lös väldigt farliga krafter. Skyddet byggs upp av oss människor emellan genom gemensam respekt för mänskliga rättigheter. Inte någon naturkraft.

När man nu från Europas sida fullständigt sket i Israels folkmord i Gaza och fortsatte handel med Israel och vapenexport dit trots att brutalt bombat tältläger med vit fosfor och andra fruktansvärda brott mot mänskligheten ja då slutade man bry sig om mänskliga rättigheter och folkrätten. Det man inte förstod var att man genom att låta detta ske mot andra också öppnade dörren till en värld där mänskliga rättigheter inte betyder något. Och att man godkänt att land kan annekteras av större länder med bättre militära resurser. Israel kan ju bara gå in och ta land i Gaza och på Västbanken utan att omvärlden stoppar dem. Varför skulle då inte USA kunna ta Grönland?

Eh, du vet att Israels största supporter och beskyddare under deras insatser mot Gaza var USA och inte Europa? Om någon sket i hittepå-folkmordet på Gaza så var det USA.

Vad gäller ”lagar och rättigheter” har USA skrivit under såväl NATO-avtalet som andra avtal om militära samarbeten med europeiska länder (bl a Sverige). Om de inte håller sig till dessa är det både avtalsbrott och en dödsdom mot USA:s fortsatta trovärdighet som partner. Sånt återhämtar sig inte ett land ifrån.
Citera
2026-01-16, 22:20
Medlem
Citat:
deras ekonomi är större och försvaret är gigantiskt mycket bättre än oss och det fattar du med.

På sikt kommer USAs ekonomi bli usel då fettot i Vita huset sett till att ingen litar på USA längre. Ungefär som för ryssråttorna. Därutöver så har Trump varken majoriteten med sig bland folket eller ens i sitt eget parti gällande Grönland.
Citera
2026-01-16, 22:23
Medlem
man ser det gång på gång att vi fokuserar på fel saker. våra politiker borde ha fullt fokus på att bygga upp våran militär fort som fan bygga vapen fabriker utvekla vapen kärnvapen. menm i stället fokuserar man på grönland som man alla fall inte kan påverka.

usa kommer överge europa nu och vi måste växla upp fort som fan annars går vi under.
Citera
2026-01-16, 22:26
Medlem
Schnuppfens avatar
Citat:

I världspolitiken så måste ALLTID den svagare vika sig när den starkare envisas med något. Vi såg hur det oövervinnliga Japanska Kejsardömet snabbt kuvades med två välriktade Atombomber över Hiroshima och Nagasaki.

Trump vet att såväl Putin som Xi Jin och Kim Jong vill äga Grönland. Han stämmer i bäcken genom att vara tidigt ute i den maktkampen.
Citera
2026-01-16, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Vad menar du med vänstermedia? Aftonbladet är egentligen den enda tidning med tydliga vänsterideal.
menar mer hela europa. bbc svt osv alla har sakt tillbefolkningen att trump är en nolla och en looser så många tror det idag. men så är det liksom inte. trump är antagligen smart som fan. han är antagligenm ochså en fantastisk bra person osv för man blir inte helgonförklarad i ett av värdens största politiska partier av en slump utan han förtjänar sin plats där.
det är inte den bilden media målar upp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in