2026-01-16, 18:18
Medlem
Våra personliga bedömningar och åsikter beror förstås på egna upplevelser och återkommande mönster men det är intressant att läsa era olika perspektiv. Självklart finns det undantag åt båda håll men det är inte bara jag som påstår att det är lättare att försonas med en man än med en kvinna eftersom kvinnor brukar vilja ha mer tid för att komma fram till ett beslut. När jag vill reda ut med en kvinna så tycker hon i regel att jag har alldeles för bråttom Känns denna inställning igen?
Senast redigerad av Diskuterare 2026-01-16 kl. 18:20.
Citera
2026-01-16, 18:21
Medlem
ArtificialElegances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diskuterare
Jag är över 50 år nu och har under mina 30 senaste upplevt att kvinnor ofta är långsinta under mycket längre tid än män. Håller ni med om den åsikten och vad tror ni i så fall att det beror på? Är det för att kvinnor är mer emotionella eller bittrare av naturen?

Generellt håller jag inte med. Bland de långsinta personer jag känner dominerar män. Rigiditet i kombination med stark egocentrering gör att samförstånd och kommunikation varken efterfrågas eller ges utrymme att ge följdverkan. Därför blir frustrationer, problem och komplexa sakfrågor olösta över tid.

Men pratar du om "folk som går runt och "vardagssurar" länge?
Citera
2026-01-16, 18:25
Medlem
Citat:
Våra personliga bedömningar och åsikter beror förstås på egna upplevelser och återkommande mönster men det är intressant att läsa era olika perspektiv. Självklart finns det undantag åt båda håll men det är inte bara jag som påstår att det är lättare att försonas med en man än med en kvinna eftersom kvinnor brukar vilja ha mer tid för att komma fram till ett beslut. När jag vill reda ut med en kvinna så tycker hon i regel att jag har alldeles för bråttom Känns denna inställning igen?
Inte av mig vilket givetvis beror på mina personliga erfarenheter. De färgas säkerligen av ett rejält långsint ex som jag höll ihop med rätt länge.

När det gäller bekanta är det betydligt lättare att bara rycka på axlarna och tänka skitsamma. Är det någon man älskar och månar om att behålla närheten till blir det lite knepigare.
Citera
2026-01-16, 18:26
Medlem
FunAndGamess avatar
För att en man ska få känna att han är av värde måste han duga till diverse saker. Kvinnor sköter den svårare delen av ungproduktion och är därför av värde för samhället även om de aldrig utvecklar kapaciteten att vara särskilt bra på saker, deras värde består främst i att de är vad de är, inte vad de gör. En man måste bli bra på saker, annars kommer han aldrig vara särskilt högt värderad av samhället. En aspekt av att bli bra på nåt är att misslyckas, känna smärtan det innebär, få höra hur hårt man misslyckades och lära sig av det. Män måste därför ha den mentala tåligheten som krävs för att höra kritik, hårda ord och förolämpningar och relativt snabbt komma över det och gå vidare.
Citera
2026-01-16, 19:01
Medlem
jjujjus avatar
Citat:
Jag är över 50 år nu och har under mina 30 senaste upplevt att kvinnor ofta är långsinta under mycket längre tid än män. Håller ni med om den åsikten och vad tror ni i så fall att det beror på? Är det för att kvinnor är mer emotionella eller bittrare av naturen?
Jag tror att det har med personlighet att göra? Vissa människor accepterar bullshit och andra gör det inte. Det handlar om hur högt man värderar sig själv? Hur mycket bajs är jag värd att äta? Inget bajs alls faktiskt så jag sparkar nog iväg den där bajsapan redan idag

Det finns säkert människor som tycker att jag är ”långsint” för att dom inte förstår hur jag ser på saken men dessa typer fick liksom massa chanser innan jag bestämde mig för att jag vill att dom försvinner ur mitt liv förevigt. Långsint? Nope, jag skiter bara fullständigt i din existens och har inget intresse av att ha med idioter att göra! Ursäkter biter inte på mig, jag tror inte på ursäkter eller förlåtelse. Jag tror på att människor visar sitt sanna jag med sina handlingar och att många försöker vara något dom inte är för att bli omtyckta.

Jag respekterar människor som aldrig sätter sig i en position att behöva be om ursäkt för jag tror inte på ursäkter. Misstag gör man mot människor man inte värderar högt

Tack för kaffet och tralla vidare
Stäng dörren bakom dig!
Citera
2026-01-16, 19:03
Medlem
HBTKuks avatar
Citat:
Ja för att vara konkret så är det ofta lättare att försonas med en man. Ifall man t ex vet att man bar sig lite dumt eller överdrivet argsint åt under gårdagskvällen och ringer upp sin antagonist för att prata ut och be om ursäkt så vet "alla" att det uppfattas som småsint och barnsligt av en man att då fortsätta tjura och vara gnällig. Kvinnors fortsatta surhet har man mer överseende med eftersom "alla" vet att de behöver mer tid för att släppa en oförrätt, inte sant? Nu generaliserar jag men med rätta eftersom till och med kända ståuppare och humorserier som Grotesko har skämtat om detta.
Uttrycket "tjejsur" finns inte för inte..
Citera
2026-01-16, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Jag känner många kvinnor inklusive mig själv som släpper allvarliga bråk och konflikter efter att ha pratat igenom dem ordentligt med motparten. Hamnar man i låsta positioner får man ta en paus och mötas och prata igenom vid senare tillfälle då båda hunnit lugna ner sig och hunnit tänka igenom saken. Många män behöver kanske köra ett pass på gymmet eller annan fysisk aktivitet innan de kan ha det samtalet vilket är helt ok.

Men min upplevelse är snarare att många män inte klarar att hantera konflikter och bråk på ett moget och vuxet sätt utan försöker tiga ihjäl problemet och sen ska allt vara som vanligt igen och att kvinnor om och om igen behöver vara den "stora" personen i det hela och visa förståelse och förlåtelse till förbannelse. Ett beteende som jag kallar för "konflikträdsla" snarare än att män skulle vara speciellt mer lösningsorienterade än kvinnor.

Fast det där är förmodligen bara rent påhitt. Man brukar umgås med folk som är ungefär som en själv och du är ju känd på det här forumet som en bråkstake. Inte ens när man har PM:at dig och bett dig sluta med dina personangrepp så har du slutat. Istället har du fortsatt att kallat mig för autistisk och att jag inte är neurotypisk, helt utan grund. Så vi vet att du har väldigt svårt för att lösa saker på ett vuxet sätt och gå vidare. Jag har ju t o m tidigare frågat dig om du har velat ventilera din ilska på telefon för jag har känt att du har haft någon konstig personlig vendetta mot mig men det har du sagt nej till.

Tycker du att detta är ett tecken på din mognad och förmåga att lösa konflikter på ett bra sätt? Nej, det är det inte. Det tyder på kraftig omognad och jag skulle inte bli förvånad om du har en kognitiv funktionsnedsättning.

Så nej du, dina anekdoter har låg trovärdighet och är förmodligen påhittade. Jag tror inte kvinnor som är mogna hade stått ut med dig särskilt länge.

Så skillnaden här är att TS verkar tala utifrån egna, genuina erfarenheter. Men du blir så emotionellt provocerad av trådstarten så du hittar på en massa anekdoter för att försöka försvara kvinnor . Det är så det verkar. Hur kan man vara så pass bräcklig?

Du behöver inte replikera. Sedan en tid tillbaka så bemödar jag inte mig med att läsa dina repliker.

Jag kommenterar bara på saker som du har skrivit. Men det blir ingen diskussion.
Senast redigerad av Pellefant775 2026-01-16 kl. 19:13.
Citera
2026-01-16, 19:06
Medlem
Citat:

Det har ingenting med kön att gör utan beror helt på vilken personlighet du har!
Citera
2026-01-16, 19:09
Medlem
Du märker samma långsinthet hos manliga kommunister särskilt chilenare. Chilenare är alltid hopplöst äckliga och dysfunktionella miffon som aldrig kan glömma en oförrätt. Spelar ingen roll hur mycket man försöker, det går bara inte.

Tjejer är likadana. Har du dissat nån tjej på tinder för 3 år sen och matchar med henne igen så kommer hon minnas er interaktion men initialt ALLTID låtsas som att ni inte haft nån kontakt. När hon sen får läge så dissar hon dig. Kvinnor är smuts och underlägsna för att de inte är principfasta.
Citera
2026-01-16, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Nä jag tror inte att det är på grund av att kvinnor är mer emotionella än män, vilket inte stämmer för övrigt. Eller är bittrare av naturen, vilket verkligen inte stämmer.

Jag tror inte heller att din lilla självupplevda analys stämmer.

Men om du kommer med vetenskapliga studier från seriösa källor så lovar jag att jag ska ta en seriös titt på det.
Män är mer toleranta mot motståndarnas sida än vad kvinnor är mot sin egna sida

https://eternallyradicalidea.com/p/men-are-more-tolerant-of-the-other

https://www.gbtribune.com/news/trending-topics/expressing-emotion-why-women-are-more-emotional-than-men/

https://digitalcommons.unl.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1605&context=honorstheses

Kvinnor mer känsliga för propaganda

Kvinnor har svårare att kontrollera sina känslor. Blir lättare arga

https://www.cam.ac.uk/research/news/serotonin-levels-affect-the-brains-response-to-anger

Kvinnor är det emotionella och det mentalt ostabila könet. De är lite som barn helt enkelt
Citera
2026-01-16, 20:33
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ha ha, du är från Jönköping Tänkvärd analys för övrigt.

Inte från Jönköping, men bekant med terrängen.
Citera
2026-01-16, 20:54
Medlem
Schnuppfens avatar
Citat:

Kvinnor i Sverige har blivit bortskämda med att ständigt få rätt i tvister och ständigt vinna i det sociala spelet. Det är samma fenomen som när man uppfostrar barn släpphänt och okontrollerat, så tror dom sig äga världen.

För att våra kvinnor ska bli ödmjuka och feminina igen så måste dom lära sig att undergivenhet lönar sig för dom. Det åtgärdas av en arrogant och bestämd Herre i det egna huset.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in