Citat:
Ursprungligen postat av
ceyifam2
Djupt tragiskt, och djupt idiotiskt - inte av barnen men av de vuxna i närheten. Barn ska INTE gräva "grottor" i maskinpackad snö om det inte är rena fjuttar till snöhögar med vuxna alldeles bredvid - och då ska de vuxna förklara att man inte bygger grottor i packade snöhögar. Det är mycket lätt hänt att det rasar då det är hård och mjuk snö blandat i högarna.
Trodde i min enfald att skolorna lärde ut att man inte ska gräva grottor i snöhögar, nu när de har chansen att visa snöhögarna på skolgårdarna.
Ungarna som vill bygga en grotta kan skotta ihop högen själv, det sållar bort de minsta barnens möjligheter och det blir inga tak på hundra kilo heller som rasar ner på någon.
Jag byggde igloo som liten, satt där inne med värmeljus och hade det mysigt, jag förstår grejen, men vi hade skottat upp mot ett staket och rasade det reste man på sig med snö innanför långkallingarna och istappar längs ryggraden. Skolans gigantiska herre-på-täppan-hög där barnen flög som vantar såg jag under 9 år aldrig någon som grävde gångar i. (Ja, de var såklart jättemycket snö varje år på den tiden...)
Hoppas verkligen det går bra, en klasskamrat på lågstadiet fiskades upp medvetslös från under en brygga och gjorde full recovery.
Håller tyvärr med dig i mycket av det du skriver. Som förälder blir man både ledsen och förbannad när man tänker på hur snabbt något som ser lekfullt ut kan bli livsfarligt. Min son är 8 år, och precis i den åldern där äventyrslusten är större än konsekvenstänket så är det ju vårt ansvar som vuxna att ligga steget före.
Jag trodde också att det här var sådant som skolor och fritids lär ut i praktiken, just när de stora snöhögarna finns på gårdarna. Barn gör inte fel som leker, det är vi vuxna som brister när vi inte sätter tydliga gränser och förklarar riskerna. Man förstår lockelsen. Jag byggde också igloos och kojor som barn, men skillnaden är just maskinpackad snö. Den är förrädisk, och det räcker med sekunder för att något ska gå fel.