2026-01-16, 14:50
Medlem
Läskigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stark-Senap
Att den privatiserade skolan i Zverige skulle slösa pengar på rastvakter är naivt att tro.
Miljarderna skall in på Barbara Bergströms panamakonto! Så en död pojke är väl inte så farligt.

Zverige, vilket jävla äckligt land det blev

Nu var det ju en kommunal skola. Det här är väl snarare ett exempel på den allmänna inkompetens som råder inom all form av kommunal verksamhet och varför vi bör privatisera mera...
Citera
2026-01-16, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Lite lätt ord i detta sammanhang
På en skolgård ska man inte ha otur med så tragiska följder
Då så; ta ner alla träd, asfaltera allt i en och samma nivå, inhängna med minst 2,5 m högt staket helat solitt osv osv så ska vi se till att inga råkar ut för ”otur”.
Citera
2026-01-16, 14:58
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Det är väl inget konstigt? Ungar bygger snögrottor och har man otur kan de rasa in och då ligger man risigt till om man är inne i grottan. Jag byggde hundratals snögrottor som barn.
Största risken är väl när ungarna får för sig att gräva snögrottor eller leka på snöuppläggningsplatser? Antingen kan de bli påkörda eller så kan de få ett par ton snö över sig i sin snögrotta.

Såg hur de lokala snöröjarna bett vårdnadshavare att prata med barn om att det inte är lämpliga platser att leka på.
Citera
2026-01-16, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ratad
Största risken är väl när ungarna får för sig att gräva snögrottor eller leka på snöuppläggningsplatser? Antingen kan de bli påkörda eller så kan de få ett par ton snö över sig i sin snögrotta.

Såg hur de lokala snöröjarna bett vårdnadshavare att prata med barn om att det inte är lämpliga platser att leka på.
Varför lastade upp just där?
Citera
2026-01-16, 15:18
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaximalOtur
Du hade fel i sak, erkänn det i stället för att komma med whataboutism

Varför surar du på mig när jag har lärt dig något? Du borde vara glad att du har fått kunskap helt gratis.
Citera
2026-01-16, 15:19
Avstängd
StormuftinMagdas avatar
När jag var liten och grävde tunnlar i snön med mina kompisar.
Ja, då tog vi inspiration från Vietcong och utformade våra tunnlar på ett sådant sätt att de inte skulle kollapsa.
Citera
2026-01-16, 15:21
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ratad

Klart ungarna vill leka med de största högarna. Det gjorde alltid vi som barn.
Citera
2026-01-16, 15:28
Medlem
Ratads avatar
Citat:
De lokala snöröjarna i min tokfula hemkommun - men snöröjare i alla kommuner får gå ut med den varningen. I alla fall, det är klar att det kan sluta illa även i mindre snöhögar på skolgårdar.

Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Klart ungarna vill leka med de största högarna. Det gjorde alltid vi som barn.
Ja, det var ju jätteroligt - ibland kom man hem en timme eller två för sent för att man stannat och lekt i någon enorm hög på väg hem från skolan. Men även på skolgården byggde vi stora snöfort av den upplogade snön eller så åkte vi pulka i några branta slänter vi hade. Det var snöbollskrig som inte var kosher på den tiden. Lärarna tyckte mest det var bra att vi lekte av oss och underhöll oss själva på rasterna.
Citera
2026-01-16, 15:31
Medlem
Citat:

Det har kommit så mycket snö i januari att alla snödumpningsplatser var fulla, även de extra platserna. När snöhögar måste ligga kvar krävs det att skolpersonal och förskoleanställda håller koll. De skulle ha agerat redan när snögrottan byggdes i snöhögarna. Det gick, som någon redan har påpekat, inte på EN rast.

Snögrottor ska göras i naturlig snö, inte i maskinpackad snö med olika konsistens.

Flaggan på halv stång på Hassela skola idag.

https://www.sverigesradio.se/artikel/hasselabor-samlas-i-sorg-efter-dodsolycka
Citera
2026-01-16, 16:01
Avslutad
Hur dog barnet?
Citera
2026-01-16, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ceyifam2
Djupt tragiskt, och djupt idiotiskt - inte av barnen men av de vuxna i närheten. Barn ska INTE gräva "grottor" i maskinpackad snö om det inte är rena fjuttar till snöhögar med vuxna alldeles bredvid - och då ska de vuxna förklara att man inte bygger grottor i packade snöhögar. Det är mycket lätt hänt att det rasar då det är hård och mjuk snö blandat i högarna.

Trodde i min enfald att skolorna lärde ut att man inte ska gräva grottor i snöhögar, nu när de har chansen att visa snöhögarna på skolgårdarna.

Ungarna som vill bygga en grotta kan skotta ihop högen själv, det sållar bort de minsta barnens möjligheter och det blir inga tak på hundra kilo heller som rasar ner på någon.

Jag byggde igloo som liten, satt där inne med värmeljus och hade det mysigt, jag förstår grejen, men vi hade skottat upp mot ett staket och rasade det reste man på sig med snö innanför långkallingarna och istappar längs ryggraden. Skolans gigantiska herre-på-täppan-hög där barnen flög som vantar såg jag under 9 år aldrig någon som grävde gångar i. (Ja, de var såklart jättemycket snö varje år på den tiden...)

Hoppas verkligen det går bra, en klasskamrat på lågstadiet fiskades upp medvetslös från under en brygga och gjorde full recovery.

Håller tyvärr med dig i mycket av det du skriver. Som förälder blir man både ledsen och förbannad när man tänker på hur snabbt något som ser lekfullt ut kan bli livsfarligt. Min son är 8 år, och precis i den åldern där äventyrslusten är större än konsekvenstänket så är det ju vårt ansvar som vuxna att ligga steget före.

Jag trodde också att det här var sådant som skolor och fritids lär ut i praktiken, just när de stora snöhögarna finns på gårdarna. Barn gör inte fel som leker, det är vi vuxna som brister när vi inte sätter tydliga gränser och förklarar riskerna. Man förstår lockelsen. Jag byggde också igloos och kojor som barn, men skillnaden är just maskinpackad snö. Den är förrädisk, och det räcker med sekunder för att något ska gå fel.
Citera
2026-01-16, 16:08
Medlem
Jag beklagar sorgen.

Men är det inte fint att ett barn dog när hen fick vara ett barn? All fysiskt ansträngande lek innebär (i värsta fall) en livsfara, det kan vara att ramla illa från en klätterställning, träd eller en gunga, att barnet ramlar och slår huvudet på något hårt när barnet leker, att barnet får ett tungt föremål över sig när det leker i naturen, ramlar ned i en slänt, skadar huvudet när dom dyker, drunknar när det badar, eller nästan vad som helst ett barn gör i lek.

Vad är den enda lösningen för att undvika alla dessa olyckor? Lösningen är att förvägra barn en barndom.

Ett stillasittande liv och en barndom utan lek är receptet för stagnerad utveckling och för ohälsa och psykisk sjukdom i vuxenlivet. Ska alla barn fråntas en lycklig och fri barndom för att förhindra alla tragiska olyckor, som knappt är förekommande?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in