Citat:
Ursprungligen postat av
SoulOfSophia
Mår fan illa av att läsa tråden.
Folk skriver att det är för barnens bästa som dom ska bli familjehemsplacerade. Det är för barnens sämsta att skiljas från sin mamma och pappa. Fy fan vilket trauma.
Och att som förälder förlora sina barn, kan man göra något mer inhumant mot en annan människa?
Genom detta förstör man alla barnens liv och föräldrarnas likaså.
Med allra största sannolikhet så lider dessa människor av kraftig psykisk ohälsa vilket är orsaken till att dom inte kan sköta sig. Och då ska dom tydligen bestraffas istället för att bli hjälpta.
Så är det. Det finns ingen hjälp i Sverige för personer som hamnar snett. Så är det tyvärr. De som får skuldsanering får det på tok för sent och sitter kvar med trauma för resten av sina liv. Ofta p.g.a splittrade relationer och ett enormt dåligt självförtroende.
Det ENDA du får från svensk omgivning idag är förebråenden. "Det skulle du ha tänkt på tidigare", "Man måste vara ansvarsfull", "Tänk om alla" etc etc. Precis som i den här tråden. Eller ett handhjärta i bästa fall.
Svenskar i gemen är inte kapabla att hjälpa varandra. Då blir det så här för de som kommer i kläm. Otroligt tragiskt.
Nu hamnar familjen i en situation som kommer att kosta staten oerhörda summor, som inte hjälper varken föräldrar, barn eller fordringsägare och som kommer att sluta i katastrof med livslång skam för barnen. Och ett eventuellt samhällshat.
Detta är dåligt för alla. Men det fattar inte folk. För det enda folk tänker på är sig själva. "Varför ska jag betala för..", "Jag har inte heller lust att jobba..", "Alla kommer att utnyttja staten.."
Men inga lösningsförslag ges.
Nu känner jag inte till omständigheterna för just den här familjen. Och det ligger kanske en del annat bakom beslutet att omhänderta barnen. Men reaktionerna i tråden är katastrof, som vanligt.