2026-01-16, 00:46
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grantoppen2
Men det ger inga bra signaler att de vill ha en ”arbetsgrupp”, för att arbeta mot vadå? Det USA vill är ju att ta över Grönland så det kan ju tolkas som att det är målet med arbetsgruppen i så fall? Man startar väl inte en arbetsgrupp som handlar om att inte göra något. En arbetsgrupp med möten om att inte ta över Grönland? Vad är meningen med det. Nej att de gick med på detta sänder helt fel signaler. De skulle sagt NEJ bara om de menar nej, inga möten, inga arbetsgrupper, det tolkas bara som att de är möjliga att bearbeta.
Diplomati, ärthjärna.
Om Trump vill rusta upp militärt, well fine.
Då sker det via arbetsgrupp.
Citera
2026-01-16, 01:03
Medlem
develis avatar
Fd generallöjtnanten i USA:s armé Ben Hodges.
38 år inom det militära och bland annat befälhavare för amerikanska marktrupper i Europa.

Hodges kallar en erövring av Grönland för ”fullkomligt onödig”.

"– Ingen tror på att det är något stort problem med säkerheten, eftersom USA redan har möjlighet att ha soldater på Grönland."

"– Om administrationen genomför det man nu pratar om, tror jag att det kan bli ett av de största självmålen i vår utrikespolitiska historia."

– Jag skulle vägra lyda den ordern."
– Jag skulle bli avskedad omedelbart, men min ed gäller konstitutionen.
Det är min plikt att inte lyda en olaglig order, vilket det skulle vara enligt mig."
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/nato-tungviktaren-om-trumps-hot-om-gronland-jag-hade-vagrat-lyda-order
Citera
2026-01-16, 02:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enhalvboj
Att grönlänningarna ska kunna välja mellan Danskt eller Grönländskt medborgarskap? Vad skulle det innebära i praktiken menar du?
Danskt eller grönländskt alt. danskt eller amerikanskt eftersom danskar/nordbor koloniserat Grönland/Amerika och inte tvärtom.Det är väl det mest normala att en brasilianare inte tvingas ha enbart portugisiskt medborgarskap , en chilenare spanskt osv osv.
Citera
2026-01-16, 02:37
Medlem
Inkommers avatar
Danskarna är ju knäppa. Det är väl bara att sälja skiten. Läste någon siffra om att USA skulle betala över 1000 miljarder. Danmark verkar vara i stort behov av pengar då är det väl bara att håva in vinsten.
Senast redigerad av Inkommer 2026-01-16 kl. 02:40.
Citera
2026-01-16, 02:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OttovonHabsburg
Danskt eller grönländskt alt. danskt eller amerikanskt eftersom danskar/nordbor koloniserat Grönland/Amerika och inte tvärtom.Det är väl det mest normala att en brasilianare inte tvingas ha enbart portugisiskt medborgarskap , en chilenare spanskt osv osv.

Danskt eller grönländskt blir det såklart isf. Eller ska de kunna välja Mongolskt medborgarskap också om Mongoliet börjar hävda att de är intresserade av att köpa Grönland?

Men min fråga är vad det skulle innebära i praktiken? Grönlänningen väljer ett grönländskt medborgarskap. Och sen då?
Citera
2026-01-16, 02:43
Medlem
Arbetsgruppen kommer naturligtvis inte komma fram till något resultat som båda parter accepterar. Trump kommer att ledsna till slut och införa sanktioner som straff. Vissa danska politiker och potentater kommer att beläggas med inreseförbud till USA. Danska företag kommer att bojkottas osv.
Citera
2026-01-16, 02:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enhalvboj
Danskt eller grönländskt blir det såklart isf. Eller ska de kunna välja Mongolskt medborgarskap också om Mongoliet börjar hävda att de är intresserade av att köpa Grönland?

Men min fråga är vad det skulle innebära i praktiken? Grönlänningen väljer ett grönländskt medborgarskap. Och sen då?
För att kunna välja ett grönländskt medborgarskap måste det finnas ett självständigt Grönland till att börja med.Mission accomplished redan där.Hade grönländarna varit en miljard till antalet så hade dem aldrig fått danskt medborgarskap även om de bad och bönade, på samma sett som indierna aldrig fick det av britterna.
Citera
2026-01-16, 03:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OttovonHabsburg
För att kunna välja ett grönländskt medborgarskap måste det finnas ett självständigt Grönland till att börja med.Mission accomplished redan där.Hade grönländarna varit en miljard till antalet så hade dem aldrig fått danskt medborgarskap även om de bad och bönade, på samma sett som indierna aldrig fick det av britterna.
De fick bara nån sorts andra och tredje gradens medborgarskap och pass som endast dög till att mata heliga kor med.
Citera
2026-01-16, 04:56
Medlem
USA kommer förmodligen bara ta Grönland
Citera
2026-01-16, 05:51
Medlem
Månsans avatar
Interna motståndet hårdnar. Riksrätt och skaka galler ligger runt hörnet för jättebabyn i Vita huset.

Don Bacon, republikansk ledamot i representanthuset menar att motståndet bland Trumps egna partikamrater är massivt, enligt Expressen. Två senatorer, partikamrater till Trump, reser till Köpenhamn idag för att försäkra danskarna om det kompakta republikanska motståndet.

Ingen högoddsare om TACO-Donald ändrar åsikt rörande Grönland senast i slutet av helgen?
Citera
2026-01-16, 05:54
Medlem
develis avatar
Nu får det baske mig vara Nuuk!

Amerikanska senatorer på väg till Danmark..
Bipartisan armkrok.

Tillis och Murkowski (rep) kommer att resa med den demokratiske senatorn Chris Coons (Delaware), demokraten Jeanne Shaheen (New Hampshire), den högst uppsatta ledamoten i senatens utrikesutskott, och den demokratiske senaten Dick Durbin (Illinois).

Lagstiftarna kommer att träffa Danmarks statsminister Mette Frederiksen och utrikesminister Lars Løkke Rasmussen.

Tillis:
"Det faktiska genomförandet, av vad som helst som skulle innebära ett intagande av ett suveränt territorium och som är en del av en suverän nation, tror jag skulle mötas av ganska stort motstånd i kongressen"..

"Just nu försöker folk vara respektfulla, men det här är bara ett exempel på att den som fortsätter att säga till presidenten att den här idén är genomförbar inte borde vara i Washington, DC".

En republikansk senator som begärt anonymitet sa att Trumps prat om att ta över Grönland har genererat mer motstånd från republikaner i kongressen på grund av de allvarliga konsekvenser ett sådant aggressivt drag skulle ha för Natos framtid.

"Man ser, mer än i andra incidenter, motstånd från republikanska senatorer i den här frågan", sa lagstiftaren."

”Jag förstår inte hur detta är en idé från början”, tillade senatorn upprörd och varnade för att ett intag av Grönland kommer att undergräva Nato och utsätta Ukraina för större risker.

Rep senator Mitch McConnell, ordförande för senatens underkommitté för försvarsanslag, som kontrollerar Pentagons budget, riktade på onsdagen en skarp tillrättavisning mot Trumps hot .
https://thehill.com/homenews/senate/5689820-senate-republicans-block-trump-greenland/

Girls, you rock!👍
Citat:
Lisa Murkowski (rep) har tillsammans med Jeanne Shaheen (dem) lagt fram ett lagförslag som skulle förbjuda användning av försvarsdepartementets medel för att blockera, ockupera, annektera eller genomföra militära operationer mot Grönland eller något suveränt territorium som tillhör en NATO-medlemsstat. Deras lagförslag skulle också hindra utrikesdepartementet från att använda medel för att göra detsamma.
Rep. Don Bacon says House could impeach Trump if U.S. invades Greenland.

Don Bacon, republikansk ledamot i representanthuset:
Trumps krav är ”fullständig dårskap”.

"Jag ska vara uppriktig mot dig: Det finns så många republikaner som är arga över det här.
Om han fullföljde hoten tror jag att det skulle vara slutet på hans presidentskap."

"Han hatar att få höra nej, men i det här fallet tycker jag att republikanerna måste vara bestämda."

Att det skulle kunna luta åt att ställa honom inför riksrätt om han gjorde verklighet av sina hot.
https://archive.is/20260115210942/https://omaha.com/news/local/government-politics/article_bdf0d63a-d6e8-43b5-bb3e-086928a8edfe.html

Senaste polls Reuters/Ipsos visar i stort sett nada till amerikanskt stöd för Trumps stolligheter.

▪️Endast 17 procent stödjer ett amerikanskt övertagande av Grönland.
▪️Endast 4 procent att det vore en bra idé att ta Grönland med våld.
▪️66 procent oroade sig för att försöken att förvärva Grönland skulle skada Natos och USA:s relationer med europeiska allierade.
Senast redigerad av develi 2026-01-16 kl. 06:10.
Citera
2026-01-16, 06:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Interna motståndet hårdnar. Riksrätt och skaka galler ligger runt hörnet för jättebabyn i Vita huset.

Don Bacon, republikansk ledamot i representanthuset menar att motståndet bland Trumps egna partikamrater är massivt, enligt Expressen. Två senatorer, partikamrater till Trump, reser till Köpenhamn idag för att försäkra danskarna om det kompakta republikanska motståndet.

Ingen högoddsare om TACO-Donald ändrar åsikt rörande Grönland senast i slutet av helgen?
De måste lära sig att sätta hårt mot hårt från kongressens sida också. Under de senaste tolv månaderna har republikanerna där till 99% bara gett efter och gett Trump allt han ville ha,. Ibland har några av dem (republikanerna alltså) gjort litet krumsprång och sagt att de haft invändningar och krav men i slutändan har de låtit sig mutas eller skrämmas till lydnad. Trumps hot att "om ni inte lyder MIG så ser jag till att ni blir bortröstade via primärvalen nästa år" har varit mycket effektivt. Nu är det upp till bevis.

Trump har inte någon särskilt bred marginal vare sig i Senaten eller (i synnerhet) i Representanthuset, men han har hitttills kunnat domptera/hota i stort sett alla republikaner där till lydnad om de andats om att ställa några motkrav. Det är här det måste ske en förändring.
Senast redigerad av HepCat-X 2026-01-16 kl. 06:27.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in