2026-01-15, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lumen99
Haha, du sväljer Aftonbladets rubrik som en valfri torsk! Danmark har klokt gått med på en arbetsgrupp för seriösa samtal om Grönlands framtid. Tack vare Trumps starka ledarskap. Övertagandet rullar på med USA i förarsätet. Vance och Rubio styr mötena, Leavitt bekräftar affären från Vita huset, och Danmark inser att "åsikterna går isär" men vet att det här är bäst för alla. Största hotet mot Europa? Titta österut, inte västerut. USA:s tuffa maktspråk skyddar små länder från Rysslands aggression medan Putin bara står och flinar.

Jag? Jag återger vad de skriver. Och det är tydligen ett uttalande från Vita husets presstalesperson som detta baseras på. Gå in och läs själv på valfri annan tidning. USA vet nog mycket väl var Danmark står i detta men de tar det som ett tillfälle att flytta fram positionerna. För dem handlar samtalen alltså om överlämnandet (som att det redan var bestämt). Och från deras sida är det säkert det också. Jag tror inte de bryr sig om vad Danmark tycker.
Citera
2026-01-15, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kakkaduva
Sån förnedring med denna arbetsgrupp. Danskarna behöver repetera att dom varken vill sälja eller låta sig annekteras på varje möte. Dom borde skapa en parallell arbetsgrupp med amerikanerna där dom säger att dom måste bara ha Hawaii.

Jag tror faktiskt inte att Trump bryr sig ett skit om vad Danmark tycker egentligen. Och tyvärr spelar det nog heller ingen roll. Danmark är ett jättelitet land, de har inget att sätta emot. Jag tror inte att Trump bryr sig om EU heller faktiskt och var det inte han som sa att han inte var så intresserad av Nato längre för ett tag sedan? Samma inställning till att sno andra länders mark som Ryssland och Israel har.
Citera
2026-01-15, 23:41
Medlem
Hur länge kommer vita huset stå ut med danskarnas snack om förhandling och fler hundslädar? På Trump låter det som att en absorbering kommer ske inom kort.
Citera
2026-01-15, 23:45
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av enhalvboj
Er sektmongon kan man ju tuta i vad som helst. Ni är både blinda och döva för allt förutom vad daddy säger till er att se och höra.

Grönlänningen och Dansken är tydliga med att Grönland inte ska bli amerikanskt. Tro fan att grönlänningarna inte vill bli amerikanska medborgare. Det skulle innebära den totala motsatsen till allt du radar upp och det är de väl medvetna om.

Du verkar inte ha hängt med. Danmark har redan kastats under bussen. Den nya arbetsgruppen mellan USA och Grönland visar svart på vitt att Washington nu talar direkt med Nuuk utan att gå omvägen via Köpenhamn. USA behöver inte ”ta över” något; processen är redan i gång på det diplomatiska planet. Grönland får större inflytande, Danmark mindre. Det här är realpolitik och USA spelar schack medan andra fortfarande bråkar om reglerna.
Citera
2026-01-15, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grantoppen2
Jag tror faktiskt inte att Trump bryr sig ett skit om vad Danmark tycker egentligen. Och tyvärr spelar det nog heller ingen roll. Danmark är ett jättelitet land, de har inget att sätta emot. Jag tror inte att Trump bryr sig om EU heller faktiskt och var det inte han som sa att han inte var så intresserad av Nato längre för ett tag sedan? Samma inställning till att sno andra länders mark som Ryssland och Israel har.
Israel har inte snott någon mark det kommer inte usa heller göra om som inte absolut måste vilket det lutar åt här
Citera
2026-01-15, 23:49
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg
Det är dock inte vad arbetsgruppen ska jobba med, det är bara vad idioterna i Vita Huset spyr ut till media...

Tja kalla dem vad du vill men faktum är att samarbetet mellan USA och Grönland faktiskt börjar ta fart nu. Det händer saker på riktigt, inte bara pressprat. Washington har fattat att Arktis är på väg att bli avgörande och de vill vara med från start. 🇺🇸❄️
Citera
2026-01-15, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ambushed
Hur länge kommer vita huset stå ut med danskarnas snack om förhandling och fler hundslädar? På Trump låter det som att en absorbering kommer ske inom kort.
Ja inom en månad gissar jag
Antagligen är allt klart redan bara att danmark ska skoj bråka lite först så dom inte ser hur svaga ut som helst.
Grönland är redan amerikanskt nu skulle jag säga.
Grattis grönland och Usa som är dom stora vinnarna men även Danmark kan nu fokusera på hemma plan och låta någon annan jävlas med den där ön som dom aldrig ville ha från början.
Citera
2026-01-15, 23:51
Avstängd
Haha, Vita huset står inte ut med danskarnas förhandlingsblaj och hundslädesprat länge. Trump kör på med absorption inom kort. Arbetsgruppen med Vance/Rubio är igång och snackar övertagande varannan vecka. Danmark kastat under bussen redan. USA pratar direkt med Nuuk nu.

Citat:
Ursprungligen postat av Ambushed
Citera
2026-01-15, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vatskebrist
Danmark varken vill eller kan överlämna Grönland till
amerikanska skitstövlar. Win win för innuiterna.
Fast Danmark har inget med frågan att göra längre nu är det USA och Grönland som kommer förhandla utan Danmark ser du så vad dom tycker är helt ovidsäntligt faktist.
Citera
2026-01-15, 23:57
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrsharpangel2
Ser ut som Danmark gått med på att lämna över grönland tillslut.
En arbetsgrupp är nu tillsatt för att jobba med överlämnandet förhoppningsvis sker det redan innan sommaren. Win win för alla parter
Bullshit.

Det är papegojan Leavitt som ljuger.
...Troligen för att göra Daddy tillags och behålla jobbet.
Senast redigerad av develi 2026-01-16 kl. 00:30.
Citera
2026-01-15, 23:57
Medlem
Grönland är ett bidragsparadis där innevånarna inte behöver jobba hårt utan kan ägna sig åt rekreation. Tacka fan att de inte vill bli amerikanska och sjunka ner i fattigdom och drogmissbruk. 4 msek från USA är ingen livstidsförsörjning direkt. Det är väl vad de får i bidrag på ett decennium från danskarna
Citera
2026-01-15, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lumen99
Du verkar inte ha hängt med. Danmark har redan kastats under bussen. Den nya arbetsgruppen mellan USA och Grönland visar svart på vitt att Washington nu talar direkt med Nuuk utan att gå omvägen via Köpenhamn. USA behöver inte ”ta över” något; processen är redan i gång på det diplomatiska planet. Grönland får större inflytande, Danmark mindre. Det här är realpolitik och USA spelar schack medan andra fortfarande bråkar om reglerna.

Jodå, jag har hängt med och både Grönland och Danmark är tydliga med att Grönland inte kommer bli Amerikanskt. Amerikas chackdrag verkar vara samma samma strategi som ni sektmongon använder er av: blunda för verkligheten och ljug så mycket det går.

Grönlänningarna vill inte bli amerikanare eftersom de vet att det inte är en dans på rosor att behöva betala multum för en utbildning och riskera personlig konkurs ifall de råkar snubbla och bryta benet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in