2026-01-15, 21:37
Medlem
Zopencos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av F.Hansen
Man ser ju tydligt att hon kör på personen som skjuter henne.

Du ser "tydligt", det gör inte jag. Du kan väl upplysa oss som inte ser detta tydligt exakt var eller på ett ungefär var pistolmannen blev träffad. Läste förut att han träffats inuti på nått vis.
Citera
2026-01-15, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Fast vi måste skilja på äpplen och päron här.

Ingen, allra minst jag, har påstått att man inte får protestera.
Jag har inte påstått det heller.

Du ifrågasatte uppgiften att protesterna mot ICE växte. Detta på grund av att protesterna inte var ideologiska och genomtänkta, utan att det mest handlade om känslor hos kvinnor.

Jag var nyfiken på tanken bakom detta resonemang. Finns det någon naturlag som hindrar att protester växer om de är ologiska, byggd på känslor och framförs av kvinnor.

Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Man får protestera mot precis vad man vill. ICE, FBI, Trump, den där somaliska senatorn, Biden, you name it. Vad man däremot inte får göra är att ställa till problem för ordningsmakten eller tredje man genom sitt agerande

Alltså:

Anordna laga demonstration för att protestera mot ICE= Ok

Störa tjänstemän från ICE i myndighetsutövande och därmed sätta tredje man, omhändertagna, ICE-anställda och sig själv i fara= Inte ok
Den som protesterar får blåsa i visselpipa, slamra med kastruller, ropa, hålla upp skyltar och skapa telefonkedjor, posta information om pågående räder på sociala medier eller skicka sms etc.

Om den nu skjutna kvinnan gjorde något brottsligt, borde hon blivit arresterad av den erfarne federale agenten Jonathan Ross. Det gjorde han inte. Han gick runt hennes bil och filmade, kanske för att rapportera in det till den riktiga polisen som ett trafikbrott.

Brottet som kvinnan eventuellt gjorde sig skyldig till inträffade när hon försökte lämna platsen och därmed skrämde Jonathan Ross.
Citera
2026-01-15, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Du menar att han från bilens vänstra sida lutar sig över motorhuven, vrider huvudet 90 grader och skjuter ett skott snett bakåt genom vindrutan som träffar ungefär fem cm från A-stolpen? Hur skall han se visirlinjen i den ställningen? Testa att göra så på motorhuven till din egen bil, så kommer du att inse hur verklighetsfrämmande din spekulation är.

Citat:
Du menar exakt det vi ser på filmerna, till och med i MAGA-vinkeln? Ja, det är ungefär det jag menar.
Låt se om jag förstått: ICE-agenten ligger alltså över motorhuven i en sådan ställning att han omöjligt kan ha använt vapnets riktmedel, men trots detta sätter han ett perfekt head shot. Från denna obekväma liggande ställning på en bil i rörelse, studsar han upp till stående och sätter ytterligare två head shots. Allt detta händer på bråkdelen av en sekund (0,4 till 0,7 sekunder har nämnts i tråden). Är det en korrekt beskrivning av hur du uppfattar händelseförloppet?
Citera
2026-01-15, 22:02
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Afro-Greger
Du får ställa upp som frivillig ICE-agent som inte bär mask.

Skulle du tycka det var helt okej om svensk polis från och med imorgon fick klä sig hur de ville och maskerade sig och inte behövde identifiera sig och fick arrestera vem de ville?

Att det finns ett problem med det här kan ingen förneka.
Citera
2026-01-15, 22:27
Medlem
DrOutlaws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av styyr
Att du kallar polisen för mördare etc gör att du inte direkt framstår som objektiv i bedömningen, vilket också din observation visar. Den är något autistisk. Polisen kommer inte dömas för mord eller något brott. Han har flera goda skäl att skjuta, främst att det finns goda skäl att tolka situationen som hotfull med risk för liv och lem, även om han heller inte hade behövt göra det. Att hoppa undan för att rädda sig hade räckt i denna situation kan man säga så här i efterhand. Dock svårt att veta då i stundens hetta.

"autistisk", jag kollar på alla detaljer från alla vinklar, inte endast MAGA-vinkeln som sektmedlemmarna. Och jag kallar honom för mördare eftersom han uppenbart hade tid till att uppfatta att bilen är på väg därifrån, men han är ju väldigt trigger happy. Jag håller med om att han fick en jump scare initialt, men han har mer än tillräckligt mycket tid för att hoppa undan, inse att hon inte kommer köra på honom, hejda sig från att trycka av.

Han hade noll skäl att skjuta, om hon höll ratten rakt och gasade, visst, men hon har redan lagt om ratten, hela bilen är på väg bort från honom när han skjuter.
Citera
2026-01-15, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wisconsin-Nights
Om den nu skjutna kvinnan gjorde något brottsligt, borde hon blivit arresterad av den erfarne federale agenten Jonathan Ross. Det gjorde han inte. Han gick runt hennes bil och filmade, kanske för att rapportera in det till den riktiga polisen som ett trafikbrott.

Brottet som kvinnan eventuellt gjorde sig skyldig till inträffade när hon försökte lämna platsen och därmed skrämde Jonathan Ross.
Som jag tidigare redogjort för talar omständigheterna på ett övertygande sätt för att kvinnan vid tidpunkten för händelsen var föremål för ett frihetsberövande med anledning av misstänkt brottslighet och att ett gripande var nära förestående.

En samlad bedömning ger vidare vid handen att kvinnan sannolikt inte uppfattade sitt agerande som brottsligt när hon avsiktligen störde den federala åtgärden.
I det aktuella fallet kan kvinnan inte betraktas som demonstrant i rättslig mening, eftersom detta upphörde i och med att hon aktivt försökte störa federala tjänstemän i deras tjänsteutövning. Av tillgängliga uppgifter framgår att hon, tillsammans med andra personer i den grupp hon tillhörde, deltog i ett agerande som gick långt utöver vad som är tillåtet enligt lag och som kan utgöra brott.

Vid tidpunkten för händelsen var hon föremål för ett ingripande och att betrakta som frihetsberövad, sannolikt med anledning av pågående brott enligt 18 U.S.C. § 111. Ingripandet var tydligt och präglades av flera klara identifieringsmoment. De federala tjänstemännen anlände med tjänstefordon, använde blåljus och bar tydlig märkning som identifierade dem som brottsbekämpande personal. Hon uppmanades vid upprepade tillfällen att stanna och lämna fordonet, samtidigt som försök gjordes att öppna förardörren. Mot denna bakgrund framstår det som uteslutet att föraren rimligen skulle ha kunnat missuppfatta att hon var föremål för ett lagligt ingripande.
Citera
2026-01-15, 22:46
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrOutlaw
"autistisk", jag kollar på alla detaljer från alla vinklar, inte endast MAGA-vinkeln som sektmedlemmarna. Och jag kallar honom för mördare eftersom han uppenbart hade tid till att uppfatta att bilen är på väg därifrån, men han är ju väldigt trigger happy. Jag håller med om att han fick en jump scare initialt, men han har mer än tillräckligt mycket tid för att hoppa undan, inse att hon inte kommer köra på honom, hejda sig från att trycka av.

Han hade noll skäl att skjuta, om hon höll ratten rakt och gasade, visst, men hon har redan lagt om ratten, hela bilen är på väg bort från honom när han skjuter.

Inte ens det förmodligen. Han går bestämt fram när hon backar eftersom han förstår att hon ska smita, hastigheten är väldigt låg när hon kör framåt, han ser att hon svänger och han flyttar sig kontrollerat. Det enda som tyder på att han blev överrumplad är hans ljud som han stöter ifrån sig. Det kanske i och för sig inte är han, det skulle även kunna vara agenten bredvid. Oavsett så är det det enda som tyder på det, allt annat tyder på motsatsen.

Och det här är intressant i sammanhanget. Jag har postat det tidigare men skadar inte att göra det igen

Amerikanska gränsvakter klev avsiktligt framför fordon i rörelse för att rättfärdiga skjutning mot dem.

https://x.com/cwebbonline/status/2010361769731170398
Citera
2026-01-15, 22:52
Avstängd
Nä den har inte börjat sötnos 😂😂😂

För ingen är misstänkt för brott

Polisers nödvärnskänslor eller nödvärns drag väger tyngre än en civilist min lilla kelgris

Vi möts här 12 feb ok söttis? och ser att inget har skett där heller

Juryn om den ngnsin kallas kommer få order av domaren att kolla om ICE -man kunde vara i fara eller tolkas som han var i fara och svaret är ja när bilen rörde honom eller inte

så outbildad du är

Citat:
Ursprungligen postat av pf10
Du verkar inte vara den skarpaste kniven i lådan. Utredningen har knappat påbörjats, varför ingen åklagare officiellt lär uttala sig i detta nu om åtal ska väckas. Rättvisa brukar ofta förr eller senare på ett eller annat sätt komma till de som förtjänar det.
Citera
2026-01-15, 22:54
Avstängd
De var Blåljusbilar som omringade flatan för hon skulle gripas

och klart om jag lägger min bil på en väg tro fan att köer, stilla stående bilar kommer ske

Citat:
Ursprungligen postat av Omniscientpotent
Rätt många parkerade bilar på denna väg med tanke på att du påstår att man inte får parkera bilar där.
Citera
2026-01-15, 22:57
Medlem
DrOutlaws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Inte ens det förmodligen. Han går bestämt fram när hon backar eftersom han förstår att hon ska smita, hastigheten är väldigt låg när hon kör framåt, han ser att hon svänger och han flyttar sig kontrollerat. Det enda som tyder på att han blev överrumplad är hans ljud som han stöter ifrån sig. Det kanske i och för sig inte är han, det skulle även kunna vara agenten bredvid. Oavsett så är det det enda som tyder på det, allt annat tyder på motsatsen.

Och det här är intressant i sammanhanget. Jag har postat det tidigare men skadar inte att göra det igen

Amerikanska gränsvakter klev avsiktligt framför fordon i rörelse för att rättfärdiga skjutning mot dem.

https://x.com/cwebbonline/status/2010361769731170398

Det kan till och med vara så att han inte ens fick en jump scare, men om man ska ge MAGA-sekten någonting så kan det vara att han kan ha fått det.
Citera
2026-01-15, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av David1982
Nä den har inte börjat sötnos 😂😂😂

För ingen är misstänkt för brott

Polisers nödvärnskänslor eller nödvärns drag väger tyngre än en civilist min lilla kelgris

Vi möts här 12 feb ok söttis? och ser att inget har skett där heller

Juryn om den ngnsin kallas kommer få order av domaren att kolla om ICE -man kunde vara i fara eller tolkas som han var i fara och svaret är ja när bilen rörde honom eller inte

så outbildad du är

Nä självklart kommer inget att hända. FBI har mörkat utredningen och vicepresidenten har gått ut och sagt att ICE-agenter har straffimmunitet. USAs fascistregering kommer skydda brunskjortorna oavsett vad de gör.

Tur man inte bor där.
Citera
2026-01-15, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrOutlaw

Så hela bilen är på väg bort från honom, men han kan ändå luta sig över motorhuven? Det går inte ihop logiskt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in