2026-01-13, 16:13
Avslutad
10,000 mil sen 2021 då min NX 300h Kyushu Edition gick i trafik.

Exakt noll problem någonsin.

That is why.

Sen är det trevligt med allt lull lull. Jag gillar inte allt på nya 350h den är boxy.

redigering: ser många Lexus men jag bor i Stockholm. Vi har pengar här.
Senast redigerad av SmarterThanYou 2026-01-13 kl. 16:15.
Citera
2026-01-13, 17:07
Medlem
IceEyess avatar
Lexus är väl i grunden en Toyota i Armanikostym med mer avancerad teknik, högre premiumkänsla och komfort, en annan nivå av kvalitetskrav osv.

En vanlig familj nöjer sig nog i regel med en vanlig Toyota som är billigare, oftast mer praktisk/större modellutbud och fortfarande kan stoltsera med hög driftsäkerhet.
Citera
2026-01-13, 17:13
Avslutad
ES-modellen är en sedan och ganska vanlig taxibil i Stockholm.

Funderade på en RX men den är för stor alltså det går inte att parkera i Stockholm, folk som kör XC90 osv har samma problem.

NX är mid SUV, jag gillar inte laddhybriderna de är för tunga.

Men hade jag varit ung och singel hade defintivt blivit en LBX, de är rätt billiga och inte så mycket hästkrafter utan en bra stadsbil/mini-SUV.
Senast redigerad av SmarterThanYou 2026-01-13 kl. 17:18.
Citera
2026-01-13, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
Våren 1988, när Toyota Camry V6 introducerades på Bilmässan i Älvsjö, skilde inte mycket på den och Lexus.
Under huven på båda fanns en 2,5 lit V6-motor. Underbart vacker motor med kromade kupolmuttrar.
Exteriört hade Lexus och Camry samma exclusiva "Champagne"-lack - men med olika emblem.
Har för mig att V6-märket fram och bak på Camry V6 saknades på Lexus.
Båda hade 16" lättmetallfälgar - "vanliga" 4-cyl Camry - som de delade kaross med, hade 15" stålplåtfälgar och hjulsidor.
Interiört hade Lexus mer påkostad inredning och bl a display mitt på instrumentbrädan - Camry V6 hade en svart platta i stället.
Båda fanns valfritt med manuell eller automatisk växellåda.
Enl uppgift såldes endast 2 st - 1 manuell och 1 automat(som brann upp inne hos Toyota).

Vidimera eller dementera, tack.

Det du beskriver stämmer för just den tidiga Lexus ES – och det är egentligen inget som Lexus själva har förnekat.

Lexus ES var från början nära besläktad med Camry, både tekniskt och visuellt, eftersom ES byggdes som en komfortinriktad sedan ovanpå Camry-arkitekturen. Det var ett medvetet insteg i premiumsegmentet, inte ett försök att dölja släktskapet.

Men två saker är viktiga att hålla isär:

En modell ≠ hela varumärket
Att ES delade motor, kaross och mycket teknik med Camry i slutet av 80-talet säger inget om Lexus som helhet. Samtidigt lanserades LS, som hade helt egen plattform, egen V8 och utvecklades utan Toyota-motsvarighet.

Likhet i delar ≠ likhet i krav
Även där Lexus och Toyota delade motor (som 2,5 V6:an) användes ofta:
andra motorfästen och bussningar
annan isolering och infästning
annan kvalitetskontroll och slutfinish
Det är därför bilar kan kännas olika trots samma motor och grundkaross.

Så ja – tidig ES var nära Camry, särskilt i Europa där volymerna var extremt små.
Men det gör inte Lexus till ”Toyota med annat emblem”, lika lite som Audi A4 blir en Passat med ringar.
Snarare visar det hur Lexus började försiktigt, för att senare utvecklas till ett eget premiumspår med egna plattformar, fabriker och krav.

Det är skillnad på släktskap och identitet 😁
Citera
2026-01-13, 18:32
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lollish
Att kalla Lexus för “en Toyota med annat emblem” är lika förenklat som att påstå att alla flygplan är bussar med vingar. Det bortser helt från varför produkter med gemensam grund ändå byggs olika.

Lexus tillverkas i egna fabriker eller på separata produktionslinor, med snävare toleranser i passform och montering än vanliga Toyota-modeller. Kvalitetskontrollerna är hårdare, inklusive slumpmässiga demonteringar för mätning och verifiering.

Utöver material och montering använder Lexus ofta andra infästningar och bussningar, särskilt för motor, drivlina och chassi. Motorfästen, subframe-infästningar och gummibussningar är kalibrerade för att minska vibrationer och resonanser.

Skillnaderna är inbyggda från början: mer ljudisolering, bättre materialval samt en helt annan chassi- och komfortkalibrering. Det här är inte eftermonterad lyx, utan tydliga konstruktionskrav.

Dessutom saknar många Lexus-modeller helt en direkt motsvarighet inom Toyota-programmet.

Så är det. Jag har ägt och kört Lexus flera år och gör det gärna igen. Mindre problem med en bil under så lång tid har jag aldrig haft. Däremot upplevdes den väl kanske som "tråkig" och "slätstruken" men sånt bekommer mig föga. Ja den är dyrare än en Toyota men håller mycket högre kvalitet i det mesta.

Citat:
Våren 1988, när Toyota Camry V6 introducerades på Bilmässan i Älvsjö, skilde inte mycket på den och Lexus.
Under huven på båda fanns en 2,5 lit V6-motor. Underbart vacker motor med kromade kupolmuttrar.
Exteriört hade Lexus och Camry samma exclusiva "Champagne"-lack - men med olika emblem.
Har för mig att V6-märket fram och bak på Camry V6 saknades på Lexus.
Båda hade 16" lättmetallfälgar - "vanliga" 4-cyl Camry - som de delade kaross med, hade 15" stålplåtfälgar och hjulsidor.
Interiört hade Lexus mer påkostad inredning och bl a display mitt på instrumentbrädan - Camry V6 hade en svart platta i stället.
Båda fanns valfritt med manuell eller automatisk växellåda.
Enl uppgift såldes endast 2 st - 1 manuell och 1 automat(som brann upp inne hos Toyota).

Vidimera eller dementera, tack.

Få se nu...det är 38 år sen. Det kanske har hänt en del sen dess....
Det är väl ungefär lika länge sen som andra biltillverkare erbjöd dyrare GL-modeller i sitt normala program genom att ta en standardmodell, lägga till några lister och snygga aluminiumfälgar, lite bredare däck, lackerade backspeglar, växelspak i skinn och plötsligt kostade den 10% mer fast absolut 0% i drivlinan och annat väsentligt var förbättrat. Här kan man snacka om att sminka en gris....
Citera
2026-01-13, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zoombo
Så är det. Jag har ägt och kört Lexus flera år och gör det gärna igen. Mindre problem med en bil under så lång tid har jag aldrig haft. Däremot upplevdes den väl kanske som "tråkig" och "slätstruken" men sånt bekommer mig föga. Ja den är dyrare än en Toyota men håller mycket högre kvalitet i det mesta.

Jag har kört Lexus till och från sedan 90-talet och håller faktiskt med om mycket av det du skriver. Tidigare generationer var extremt pålitliga och välbyggda, men kupé och infotainment kunde absolut upplevas som lite tråkiga och försiktiga.

Där tycker jag dock att Lexus har tagit ett rejält kliv framåt i de senaste generationerna. Jag kör själv en RX från 2024 och där är interiören äntligen lika genomarbetad och modern som körupplevelsen. Materialval, layout och system känns betydligt mer samtida, utan att de tappat den där typiska Lexus-känslan av lugn och kvalitet.

Så ja – historiskt lite konservativa invändigt, men det är inget som riktigt gäller längre enligt min erfarenhet.
Citera
2026-01-13, 21:09
Medlem
llundberg57s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lollish
Att kalla Lexus för “en Toyota med annat emblem” är lika förenklat som att påstå att alla flygplan är bussar med vingar. Det bortser helt från varför produkter med gemensam grund ändå byggs olika.

Lexus tillverkas i egna fabriker eller på separata produktionslinor, med snävare toleranser i passform och montering än vanliga Toyota-modeller. Kvalitetskontrollerna är hårdare, inklusive slumpmässiga demonteringar för mätning och verifiering.

Utöver material och montering använder Lexus ofta andra infästningar och bussningar, särskilt för motor, drivlina och chassi. Motorfästen, subframe-infästningar och gummibussningar är kalibrerade för att minska vibrationer och resonanser.

Skillnaderna är inbyggda från början: mer ljudisolering, bättre materialval samt en helt annan chassi- och komfortkalibrering. Det här är inte eftermonterad lyx, utan tydliga konstruktionskrav.

Dessutom saknar många Lexus-modeller helt en direkt motsvarighet inom Toyota-programmet.
Det är det som de vill att du ska tro på. Du låter som en annons för Lexus.
Citera
2026-01-13, 22:59
Medlem
Ganska skönt att ha en bil som inte den stora massan har, och som dessutom aldrig går sönder, min bil är dock drygt 20 år gammal, de nyare är för fula för att tilltala mig.
Citera
2026-01-14, 09:25
Medlem
Ja så är det och porsche är ju en audi med skoda-tänk

Men Lexus har iaf toyotas pålitlighet
Lite roligare rattglädje och tystare i kupen är ett plus
Citera
2026-01-14, 09:35
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av llundberg57
Det är det som de vill att du ska tro på. Du låter som en annons för Lexus.

Det han skriver är fakta. För att ens få jobba på en Lexusfabrik som montör krävs att man först jobbat på Toyota en tid och där blivit godkänd, man ställer alltså högre krav där på den personal som skruvar ihop bilarna.

Sen är det som lollish skriver: när vanliga biltillverkare petar in en massa lull-lull i sina standardmodeller för att kalla dem lyxversioner så har man redan från börjat byggt bilen på detta sätt. Därmed inte sagt att vissa komponenter och delar återfinns även i billigare Toyotor utan man har helt enkelt tyckt att den delen är good enough och inte kräver ytterligare förbättringar.

Det mest övertygande jag läst om detta var faktiskt i en rätt gammal tråd här som jag inte orkar leta fram; en bilkonstruktör som jobbade på SAAB (mest troligt, kan också ha varit Volvo) som bl a hade som uppgift att demontera andra bilar för att lära sig hur dessa var uppbyggda upptäckte att Lexus hade inte mindre än tre(!) plåtar i torpeden för att få bilen stabilare, säkrare och tystare. Så här skulle alla bilar vara konstruerade tyckte han och hans nästa bil blev också mycket riktigt en Lexus.

Själv har jag ägt runt 60 bilar med åren av varierande märken och Lexus är den bil som sticker ut när det gäller pålitlighet och driftssäkerhet. Det är inget att hymla om utan rena fakta. Kolla statistiken över bilmodeller som haft minst problem så ligger Lexus i topp tre år efter år.

Man kör inte Lexus för att glänsa, sticka ut eller få ligga utan för att man vill ha en fungerande, säker, diskret och tillförlitlig bil med god komfort.
Citera
2026-01-14, 17:33
Medlem
Lexus är ett av de mest anonyma och tråkigaste bilmärkena. Ungefär lika spännande som Skoda och Dacia. Kvaliten bra eftersom de i princip bara är en sminkad Toyota.

Dessutom enligt säkra rykten är det mest fikusar som kör Lexus
Citera
2026-01-15, 07:50
Medlem
Citat:
Mycket klokt och intressant svar i tråden.

Men liiite snobbigt är det med Lexus - numera!

Själv har jag ägt runt 130 bilar och varit anställd i 6 fordonsrelaterade företag.

Finns vissa enkäter/undersökningar som visar att Honda övertagit rollen som kvalitetsledare.

Är benägen att hålla med.

Jag jämför då Honda med Mercedes E-klass och Lexus.

I absoluta botten anser jag SAAB, VOLVO, VAG och FIAT ligga.

BMW har heller inte rosat marknaden för familjen, 4 st totalt exkl en sons X3.

Amerikanska bilar har jag funnit rätt så driftsäkra(3 Jeepar, 2 Plymouth, 1 Mazda (från Canada)).

Brittiska bilar kan jag hålla mig för skratt när jag tänker på dem(1 Morris Minor, 1 Austin Mini Seven 850, 1 Morris Mini Minor 850, 1 Morris 1000 Cooper, 1 Austin Mini 1275, 2 MGA, 2 MGB, 1 Vauxhall Chevette(brittisk variant på OPEL Kadett City fast med större motor)).

Alla OPEL-bilar i ljust minne bevarade(1957 -1972) exkl 2100 Diesel.

2 Focus kombi tjänade väl utan problem.

Likaså 2 Peugeot och 3 Renault.

På Citroensidan är det endast en AX som förtjänar epitetet driftsäker - en BX19 GT var rena motsatsen.
Övriga Citroener var sisådär.

Mest mek och och i särklass högst milkostnad står Lada Niva för - som frånsett allt strul - var en lagom stor och mycket terrängkompetent bil(efter omfattande moddning). Synnerligen omfattande verkstadsmanual med många bilder, tack och lov, för den var på ryska! Enda bil jag ägt där det står i instruktionsboken när och hur man kontrollerar och justerar kamkedjans spänning - och det medföljer verktyg för operationen.

Finns en bil som jag länge vurmat för och känt stort "villha" för, och det är Toyota Land Cruiser.
Tragiskt nog kan jag inte på något sätt kan motivera ett inköp.
Snålvattnett rinner när jag på TV ser de olika hjälporganisationernas och terroristorganisationernas bilar - nästan uteslutande vita L C resp grbrgr-färgade L C med hål i taket och en kulspruta.
Det sista hägrar inte!

Det är nästan pinsamt att så många i tråden vräker ur sig i princip bara skitprat och skrönor, uppenbarligen helt utan relevanta kunskaper, utan bara tycker, kanske av egen bias, avundsjuka eller vad fan som helst. Men är långt ute i det blå på cykeln och fjärran från fakta och verklighet..

Några få har svarat sakligt och vettigt, med förnuft och logik, och har uppenbarligen mer balanserade åsikter och kunskap. lollish och zoombo är två av dessa, och som balsam att läsa jämfört med andra närmast idiotiska inlägg….

Jag kan absolut förstå att man kan få en egen åsikt om olika bilar/bilmärken, sett utifrån egna erfarenheter. Men jäkligt tråkigt att man utifrån sina egna i princip alltid extremt få erfarenheter etc, jämfört med den stora massan.

Att t ex hävda att VAG skulle vara skit bara för att man själv haft problem med några få exemplar, blir bara dumt.
Precis lika dumt som när folk ”vet” att franska bilar, är skit, och italienska. Eller sågar nåt asiatiskt märke för att just deras asiat krånglade. Och alla dessa glömmer att det finns miljoner andra som har samma märke och tycker de är mycket bra och aldrig krånglat för dem.

Oavsett märke så tycker jag man ska tänka till lite runt detta innan man dömer allt över en kam. Jag försöker vara opartiskt och sågar inga märken rakt av, och hyllar heller inga märken rakt av. Jag kan absolut ha mina favoriter, men är inte så korkad att jag tror att just dessa bilar aldrig kan krångla, eller aldrig kan ha bjudit på några ”måndagsexemplar”.

När folk påstår att Lexus bara skulle vara en ”sminkad Toyota” och liknande uttalanden, så visar det bara att dessa figurer antingen är korkade och har stora kunskapsbrister i sak.
Å andra sidan blir det även fel när vissa hyllar samma bil som helt felfri och bästa bilen någonsin, och liknande…

Biltyckande kan vara väldigt subjektivt. Jag t ex tycker att vissa modeller och generationer av Lexus kan vara lite väl slätstrukna och nästan tråkiga i designen på ut och insida. Medan andra generationer och modeller är närmast överdrivna i designen och inte heller tilltalar mig, personligen. Det är få modeller av Lexus jag verkligen skulle vilja ha, just p g a detta. Men det betyder inte att jag tycker Lexus är en skitbil eller bara uppsminkad Toyota.
För det som t ex lollish och några till skriver stämmer, t ex att bara för att vissa delar är exakt desamma som i en vanlig Toyota, så betyder det inte att resten av en Lexus är det och är samma ”skit” som Toyota. Det kan skilja en hel del på andra detaljer, andra komponenter, eller t ex krav och metod vid tillverkning, materialval, toleranser, tillåten tid etc etc etc.

Och detsamma kan faktiskt gälla även inom ett och samma bilmärke, ser vi t ex till BMW så kan man se att det på vissa områden, vissa detaljer, vissa komponenter, kan skilja en hel del beroende på om det är en enklare 3-serie eller en mer påkostad modell som t ex en 7-serie.

Så, om man nu skulle ha lite kunskaper och erfarenhet om bilar, så ska man veta att Lexus i princip har en särställning i bilvärlden just för att Toyota i den verkligen lagt manken till att göra en extra bra och välbyggd bil, vilket visat sig i att den när den kom med t ex sin första 400, faktiskt gav de mer traditionella lyxigare bilarna på nöten på flera punkter, om än inte alla. Man kan fortfarande som jag tycka att de är lite för slätstrukna i designen på insida eller utsida (jag tycker inte de är fula, bara lite småtråkiga…) men att påstå att det inte skulle vara någon skillnad mot en vanlig Toyota i övrigt, blir galet fel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in