2026-01-14, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoForBroke
Hoppas verkligen att det trots allt går bra för killen.

Och om det hände på skolgården bör ansvariga vuxna kritiseras, kanske anmälas. En snögrotta byggs ju inte på en minut. Om de hade haft uppsikt över barnen borde ha kunnat stoppa grottgrävandet.

Sen ska medges att jag också har barndomsminnen av grottor i de stora uppskottade snöhögarna. För att inte tala om allt annat livsfarligt vi gjorde, trots förbud från föräldrar och andra vuxna. "Åka på isen i ån? Nejdå, inte skulle väl vi..."

Kanske anmälas?
Alltså. Om detta hände under skoltid eller när barnet är på fritids så SKA det anmälas. Skolan har 100% tillsyns ansvar.

Olyckor sker och kommer alltid ske men systematisk arbetsmiljö och riskanalyser är vardagsmat i en sådan miljö. Uppenbart att verksamheten brustit i sitt ansvar och missbedömt riskerna.
Citera
2026-01-14, 21:47
Medlem
ceyifam2s avatar
[skolor bör varna för att bygga snögrottor i plogade snöhögar]

Citat:
Ursprungligen postat av crustymolfis
Oklart om ni har helt jävla utvecklingsstörda eller bara trollar - MEN - och håll i er nu, barn(och inte heller vuxna) lyssnar inte alltid på instruktioner. Det krävs då andra vuxna på plats.

Självklart failade rastvakterna grovt om detta var på skolans område under skoltid. Men ytterst är väl rektorn att hållas ansvarig om rastvakterna är för få eller okunniga? Barn får inte klättra upp i flaggstången. På mina barns skola får barnen inte klättra högt upp i träden. Det vet rastvakterna, och barnen. Någon utan konsekvenstänk kanske gör det ändå. Men bygga en snögrotta går inte på 5 sekunder. Om någon vuxen sett det borde det avbrutits. Har någon vuxen INTE sett det, ja, då får man fråga sig varför. Om andra barn sett det men inte reagerat? Tja, då har de inte fått tillräcklig information heller.

Rätt säker på att många rastvakter inte har egen erfarenhet av att gräva snögrottor heller.

Vi får såklart hoppas att det avlöper så lyckligt som det kan i detta fall, men det här är på nivån med att strypas i persiennsnöre - det ska inte kunna hända på dagis även om det har hänt.
Citera
2026-01-14, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NeX12
Kanske anmälas?
Alltså. Om detta hände under skoltid eller när barnet är på fritids så SKA det anmälas. Skolan har 100% tillsyns ansvar.

Olyckor sker och kommer alltid ske men systematisk arbetsmiljö och riskanalyser är vardagsmat i en sådan miljö. Uppenbart att verksamheten brustit i sitt ansvar och missbedömt riskerna.
Jahapp. Ber ödmjukast om ursäkt för att ha en åsikt utan att kolla upp relevanta lagar och regler. Det är ju dumt att tänka själv utan att låta tvärsäker, och alltså skriva "kanske" när man inte vet.

Beklagar OT, men ibland blir jag trött på alla som ska hugga bara för att de tycker att de hittat något att klaga på. Och en stor anledning till mina relativt få inlägg här. Orkar inte hålla på och tjafsa.
Citera
2026-01-14, 23:32
Medlem
Snubchurps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vatos.Locos
Ska barnen verkligen få bygga snökojor utan föräldrars uppsyn?

Nä, det är bättre vi låser in ungarna så att det inte kan hända nått. Ska vara tomma och vadderade rum så att de inte kan skada sig.
Citera
Igår, 00:12
Medlem
Kustenklars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Detta har väl inte med föräldrar att göra?
Se det för vad det är
Personal som är outbildad
Se hur noga man är med barn i en simhall till exempel

Absolut. Skillnaden kanske är att du förväntar dig vatten i en simhall och kan konstant ha ett tänk kring det.
Med snö är det konstigt nog en ” överasskningsfaktor ” varje år . Och i vissa delar av landet är det bara en stund det går att leka ute i snö - och sen är det borta. Vissa år går det inte alls. Etc

Det är alltså inte något konstant - vilket gör att det blir glapp i konsekvens och arbetssättet kring det .
Citera
Igår, 00:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kustenklar
Absolut. Skillnaden kanske är att du förväntar dig vatten i en simhall och kan konstant ha ett tänk kring det.
Med snö är det konstigt nog en ” överasskningsfaktor ” varje år . Och i vissa delar av landet är det bara en stund det går att leka ute i snö - och sen är det borta. Vissa år går det inte alls. Etc

Det är alltså inte något konstant - vilket gör att det blir glapp i konsekvens och arbetssättet kring det .
Bra analys
Rutinen bryts
Men ändå.. skolpersonal ska ha den instikten
Sen kan man undra varför grottan rasade
Citera
Igår, 00:51
Medlem
Kustenklars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Bra analys
Rutinen bryts
Men ändå.. skolpersonal ska ha den instikten
Sen kan man undra varför grottan rasade

Håller helt med ! Det är absolut rastvakter som ska finnas på en skolgård och ha koll på allt som sker när de har sin vakt.
Det är väll där det brustit främst , antar jag.

Vet inte om det är lag på att det måste finnas rastvakter / personal på skolgård under raster ?
Det är ju då mest mobbning / utfrysning och våld sker på skolgårdar. Men även farliga lekar .
Citera
Igår, 01:52
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Usch - detta påminner mig om när jag själv var med om en liknande händelse i mina barndomsår. Kröp in i en egengjord snögrotta som var riktigt stor och ståtlig - ingången dock långsmal. Den rasade när jag var på väg in och jag blev liggandes med huvudet inåt grottan med många kilo snö över mig - kunde inte röra mig en centimeter och morsan som blev tillkallad lyckades dra fram mig efter några minuter. Var då panikslagen och har än idag svårt för trånga utrymmen. Inte hissar och sådant men trängre utrymmen. Usch - hoppas denne telning inte drabbas av detsamma som mig. Det kan verkligen prägla en för livet...
Citera
Igår, 02:20
Medlem
Fioehlbaerths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Usch - blabla.

.........

Usch - hoppas denne telning inte drabbas av detsamma som mig. Det kan verkligen prägla en för livet...

Hen har tur om det bara är detta.
Citera
Igår, 05:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoForBroke
Hoppas verkligen att det trots allt går bra för killen.

Och om det hände på skolgården bör ansvariga vuxna kritiseras, kanske anmälas. En snögrotta byggs ju inte på en minut. Om de hade haft uppsikt över barnen borde ha kunnat stoppa grottgrävandet.

Sen ska medges att jag också har barndomsminnen av grottor i de stora uppskottade snöhögarna. För att inte tala om allt annat livsfarligt vi gjorde, trots förbud från föräldrar och andra vuxna. "Åka på isen i ån? Nejdå, inte skulle väl vi..."

Är det bekräftat att det är en pojke?
Citera
Igår, 07:56
Medlem
Incendios avatar
Hur kan snögrottor vara tillåtna på skolor? På min skola var det totalförbud(även på dotterns), vi fick bygga öppna fort istället. Minns även att det var mycket kampanjer om hur farliga snögrottor kan vara(särskilt i samband med att Laura Trenters bok i ämnet kom ut) och att alls föräldrar ständigt varnade oss. Man fick klättra på snöhögar, men inte gräva sig in i dem. Det hände någon enstaka gång att någon grävde sig in i en snöhög, men då var det alltid en babbe som hade föräldrar som inte fattade hur farligt det var.
Citera
Igår, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Är det plogbil på skolområdet så hålls alla elever på behörigt avstånd, typ andra sidan. Hoppas att pedagoger hålls ansvariga OM de brustit i det garantansvaret.

Svårt att se att de inte skulle ha brustit i sitt ansvar med tanke på vad som har inträffat. Antingen har de inte övervakat ett bygge av en snökoja som kan rasa, eller så har de sett det och gett sitt godkännande. I båda scenarion har ansvaret brustit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in