2026-01-14, 22:07
Avstängd
Katja Nyberg kandiderade i riksdagsvalet 2022 med fokus på lag och ordning, integration samt energipolitik. I SVT:s Valkompass betonade hon hårdare tag mot kriminalitet i utsatta områden, som visitationszoner och förbud mot tiggeri. Frågan är lever hon som hon lär?
Citera
2026-01-14, 22:12
Medlem
nova68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av braless
Åklagaren sa idag att snabbtester ibland kan visa fel. Jag undrar om någon vet vad annat, vilka mediciner som kan ge utslag på positivt kokain. Tack på förhand om någon svarar

Vassego!
6 sidor med läkemedel som ger korsreaktioner.

https://usercontent.one/wp/svenskadrogtester.se/wp-content/uploads/2024/08/Korsreaktionslista-1.pdf?media=1724355174
Citera
2026-01-14, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskback
Enligt åklagarna så har hon ju testat positivt för kokain i snabbtest. Vi (alltså inte bara jag) vet också att Katja inte har blåst med något ordentligt resultat alls, utan fått ta blodprov på stationen istället. Resultatet från det får man inte på ett tag. Det vi däremot vet är att hon har snabbtestat positiv för kokain, och haft en påse som ser ut som kokain på sig. Vi vet också att hon inte har någon vidare vandel sedan tidigare. Det finns alltså goda grunder att anta att hon faktiskt är skyldig för som minst kokaininnehav och av att vara kokainpåverkad.

Vad gäller oskuldspresumptionen så gäller det i en rättsstat just vad gäller att bli dömd för ett brott. Den gäller inte i en rättsstat i övrigt, då en rättsstat ju godkänner en lång rad tvångsmedel mot icke-dömda personer. Den gäller naturligtvis inte heller pressen, eller för den delen kritiskt tänkande personers förhållande till sanningen, eftersom straffrättsliga rättegångar inte ens syftar till att ta reda på vad som är sant, utan vad som kan bevisas bortom rimligt tvivel.

Förstår inte riktigt dina inlägg. Ibland har hon blåst negativt för alkohol, ibland positivt och ibland utan resultat, och därför tagits med till stationen för ytterligare provtagning. Tacksam om du, som vet, för en som inte riktigt vet, kan reda ut vad som är fakta från händelsen vid vägkanten fram till nu.

Har Aftonbladet rätt när Oisin Cantvell spräcker storyn och skriver att hon "tros ha haft minst en promille alkohol i blodet"?

Kan "pressen eller kritiskt tänkande personers förhållande" till sanningen påverkas av deras politiska preferenser?

För egen del tycker jag den mest intressanta frågan är om den konsekvensneutrala journalistiken i landet hade agerat annorlunda om Katja Nyberg tillhört något annat parti än SD. Vad tror du?
Citera
2026-01-14, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Morrocoy
Förstår inte riktigt dina inlägg. Ibland har hon blåst negativt för alkohol, ibland positivt och ibland utan resultat, och därför tagits med till stationen för ytterligare provtagning. Tacksam om du, som vet, för en som inte riktigt vet, kan reda ut vad som är fakta från händelsen vid vägkanten fram till nu.

Har Aftonbladet rätt när Oisin Cantvell spräcker storyn och skriver att hon "tros ha haft minst en promille alkohol i blodet"?

Kan "pressen eller kritiskt tänkande personers förhållande" till sanningen påverkas av deras politiska preferenser?

För egen del tycker jag den mest intressanta frågan är om den konsekvensneutrala journalistiken i landet hade agerat annorlunda om Katja Nyberg tillhört något annat parti än SD. Vad tror du?

Visserligen inte mig du vänder dig till men kom igen? En tjänstledig polis från NOA och SD-riksdagsledamot som ständigt är i situationer med lagens långa arm som uppenbart märker ut henne som ohederlig i skötsel och vandel?
Och en sån ska sitta i Sveriges högsta juridiska lagförsamling?
Citera
2026-01-14, 23:28
Medlem
Inkommers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuiLui
Ni som vet och kan!…
Om påsen med misstänkt knark visar sig vara knark men inget DNA på påsen, kan hon komma undan då? Gnm att säga: ”ngn måste ha lagt denna i min väska”
Om det ens finns någon påse med knark så är det mest troligt att polisen lagt dit den. Eller bara sagt att den hittas påsen i hennes väska eller liknande.
Det skulle förvåna mig om det fanns någon annans fingeravtryck än polisers på påsen.
DNA lär inte räcka för att bevisa något om poliserna gnuggat påsen i hennes väska och mot hennes hårborste tex.
Citera
2026-01-14, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Och om proverna visar olika svar, vad framför man då, friande?

Labbtestresultatet vinner över snabbtestresultatet.

För mig är hennes ordval redan ett tecken på att hon vet sig vara skyldig.

En normal oskyldig människa skulle säga att ”jag är oskyldig, jag har INTE tagit några droger..”.

Men hon säger att hon inte känner igen sig i påståendet att hon hade brukat droger eller hade på sig droger”.
Citera
2026-01-14, 23:39
Medlem
EastAreaPapists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inkommer
Om det ens finns någon påse med knark så är det mest troligt att polisen lagt dit den. Eller bara sagt att den hittas påsen i hennes väska eller liknande.
Det skulle förvåna mig om det fanns någon annans fingeravtryck än polisers på påsen.
DNA lär inte räcka för att bevisa något om poliserna gnuggat påsen i hennes väska och mot hennes hårborste tex.
Självklart räcker det i en rättegång om polisen har en påse med kokain med hennes DNA på som de säger att de hittat i hennes väska.
Citera
2026-01-14, 23:42
Medlem
Citat:

Har du någon teori om varför snuten skulle vilja sätta dit henne? Hon är ju en av dem och vill ha lag och ordning.

Man skulle kunna tro att polisen tvärtom vill skydda någon som hon.
Citera
2026-01-14, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Morrocoy

Ja, Aftonbladet har iaf nästan rätt när de skriver som de gör. Polisen har ju gått ut med uppgifter om att det finns misstankar om grov rattfylla. Har polisen gått ut med korrekt information då? Det har återstår att se men om det är drograttfylla man misstänker så är det ju isf polisen som varit otydlig.

Och jo då, media inkl Aftonbladet har namngett många politiker och andra myndighetspersoner som enbart misstänkts för brott. Det är inte bara SD.
Citera
2026-01-14, 23:44
Medlem
Inkommers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Har du någon teori om varför snuten skulle vilja sätta dit henne? Hon är ju en av dem och vill ha lag och ordning.

Man skulle kunna tro att polisen tvärtom vill skydda någon som hon.
Det finns grupper inom polisen som är aktivister och det finns poliser som hatar henne och det finns poliser som är avundsjuka på henne.
Citera
2026-01-14, 23:53
Medlem
Citat:
Det finns grupper inom polisen som är aktivister och det finns poliser som hatar henne och det finns poliser som är avundsjuka på henne.

Vore ändå en otrolig slump (hata slumpen..) att just då när Katja hamnar i en ”viltolycka” är just de poliser som kommer till olycksplatsen dessa aktivister som hatar henne till den milda grad att de planterar kokainpåsar i hennes handväska, ljuger om att det inte fanns några djur inblandade och även påstår att Katja verkade påverkad - trots att de vet att blodprovet kommer att avslöja deras lögn.

Är denna Katja allmänt hatad inom polisen?
Citera
2026-01-14, 23:53
Medlem
Citat:

Ojdå låter spännande. Kan du berätta lite mer om detta. Personligen vet jag ingenting om henne och minns henne inte i Ravekommissionen trots alla mina möten med dom, så vore kul att veta vilka som skulle vara avundsjuka på henne och varför?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in