2026-01-14, 17:51
Medlem
Seabeers avatar
Vita huset har delat ett foto från sin officiella X-profil, där de skriver "Vilken väg, grönländare?" och visar en bild där två hundspann kör på en delad väg, den ena leder till Vita huset och den andra mot Kinesiska muren och Kreml i Ryssland.
Inlägget är ett delat inlägg från tidigare, där Vita huset skrev att USA behöver Grönland av nationella säkerhetsskäl.

Danska medier.
Citera
2026-01-14, 17:52
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Weitzmann
Vem som helst framstår ju som god i förhållande till en fascist, men det betyder ju inte att JD Vance är en fascist. Inget i betydelsen stämmer ju in på JD Vance.
Tycker du att Trump ska ha grönland? Är du ett rysstroll?
Citera
2026-01-14, 17:54
Medlem
Citat:
Det är jag medveten om. Jag skrev vad jag anser vara lösningen. Sveriges NATO-medlemskap är ett historiskt fiasko. Ett förhastat och idiotiskt val.

Jag tror att vi är så djupt nere i skiten nu, att USA faktiskt kommer att ta Grönland, och då hoppas jag verkligen att större delen av Europa åtminstone som absoluta minimum väljer att gå ur NATO, och eventuellt skapar en ny europeisk militärallians. Helst tycker jag ju att Norden ska stå helt på egna ben oberoende av även Tyskland, Frankrike och UK, men tror vi behöver kärnvapen för det för att kunna avskräcka stormakterna inklusive USA. Vi bör alla vid det här laget förstå att avtalsöverenskommelser och dylikt är helt värdelöst och det enda medlet mindre länder har som faktiskt funkar på riktigt, är just moderna kärnvapen. Avtal är inget annat än en bit papper med lite bläck på.
Citera
2026-01-14, 18:01
Medlem
Seabeers avatar
En våt dröm är ju att Sverige-finland-danmark-norge startar en stenhård allians.

Nato är ett skämt.
Citera
2026-01-14, 18:02
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Lösningen för Sverige är neutralitet samt att inte lägga näsan i blöt, inget annat är mer fördelaktigt utifrån Sveriges perspektiv.

På vilket sätt var neutralitet en ’lösning’ för Ukraina 2017 samt Norge och Danmark 1940?
Citera
2026-01-14, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
Vilket sätt är troligast USA kommer att använda för att få Grönland? Vad finns det för alternativ om Danmark trilskas?

Trump vill bara få Danmark och EU att vakna och det gör han rätt i.
De har alltför länge sovit medan Putin och kineserna sitkat in sig på Grönland.
Citera
2026-01-14, 18:10
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svempa2014
Trump vill bara få Danmark och EU att vakna och det gör han rätt i.
De har alltför länge sovit medan Putin och kineserna sitkat in sig på Grönland.
Sluta sprid trumps lögner. Det är råvaror och land han vill åt.
Citera
2026-01-14, 18:11
Medlem
Extremeflys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar

Tycker helt klart han kan ta ön, den blir säkrare då än att vara i händerna på vänster
Citera
2026-01-14, 18:13
Medlem
Weitzmanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Patch1
Jag tror att vi är så djupt nere i skiten nu, att USA faktiskt kommer att ta Grönland, och då hoppas jag verkligen att större delen av Europa åtminstone som absoluta minimum väljer att gå ur NATO, och eventuellt skapar en ny europeisk militärallians. Helst tycker jag ju att Norden ska stå helt på egna ben oberoende av även Tyskland, Frankrike och UK, men tror vi behöver kärnvapen för det för att kunna avskräcka stormakterna inklusive USA. Vi bör alla vid det här laget förstå att avtalsöverenskommelser och dylikt är helt värdelöst och det enda medlet mindre länder har som faktiskt funkar på riktigt, är just moderna kärnvapen. Avtal är inget annat än en bit papper med lite bläck på.

Om Sveriges politiker mäktat med att ge korrekta instruktioner till sina diplomater samt klarat av att läsa beskrivningar av historiska händelser och dess utgång så hade politikerna kommit till slutsatsen att vi klarat oss alldeles utmärkt själva, eller tillsammans med övriga nordiska länder.

Frankrike har ju lämnat delar av NATO tidigare, och sen kommit tillbaka, eftersom de ansåg att NATO var på fel väg. Det är ju inte hela världen att gå ur, framförallt inte när allt är en illusion och lite papper. Obegripligt att Sverige tillät sig förnedras så pass mycket i samband med ansökan. Var det verkligen Sveriges egen vilja som fick råda?

Om NATO löses upp är det en snabb vinst för Sverige.

Slå ett öga på dokumentären "Fredens hav", visst hade Sverige kunnat klara sig bra själv?
https://www.youtube.com/watch?v=Z_EnkvE6LZA
Vilken härlig tid som skildras, dessutom ser det ut som att personerna som blir intervjuade är experter på sin sak, starkt kontrast till hur det ser ut idag. Tänk så mycket som förändrats på så kort tid.
Citera
2026-01-14, 18:13
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Seabeer
En våt dröm är ju att Sverige-finland-danmark-norge startar en stenhård allians.

Nato är ett skämt.
Vi behöver kärnvapen för det. Problemet är veka ledare som inte åtgärdar detta.
Citera
2026-01-14, 18:15
Medlem
Weitzmanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar

Det var inte det jag skrev. Du tror att du vunnit diskussionen för att du säger "rysstroll"? Lika fånigt som att klistra på någon etiketten rasist eller liknande. Förklara istället varför JD Vance skulle vara en fascist.
Citera
2026-01-14, 18:18
Medlem
Weitzmanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
På vilket sätt var neutralitet en ’lösning’ för Ukraina 2017 samt Norge och Danmark 1940?

Kallar du Ukraina 2017 för neutralt?!

Norge och Danmark valde att strida trots sin neutralitet. Varför inte välja Sveriges väg?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in