Citat:
Ursprungligen postat av
xyzaao
Har det konstaterats vilken typ av DNA som hittats på prylarna? Dåligt insatt i vilka avlämningar som DNA kan hämtas ifrån. Hud, hår, kroppsvätskor?
DNA från en person har samma genetiska kod i alla celler, men däremot kan man särskilja DNA från blod, sperma, hud eller hår (rot) genom de olika cellerna. Det om det är en större mängd som går att ta prov på. Det finns även olika kemiska analyser som kan säkra om det är blod eller spermier t ex.
T ex vet jag att NFC har tre kriterier för att kunna bestämma om det är blod, om man inte har ett större material.
Ett är att det ska visuellt uppfattas som rött för ögat som blod är, t ex på stället där provet är taget, eller på provpinnen. Därefter ska et även testas positivt för blod, luminol och det mer säkra leukomalakitgrönt (som reagerar på humant blod). Det ska även kunna påvisa DNA, eller en DNA profil.
Vad jag vet, kan man inte särskilja från vilken kroppsvätska DNA kommer ifrån om det är saliv, svett ellr tårar.
Ibland kan det vara svårt att få ett representativt prov. Det kan vara en blandbild från flera personer osv.
Allt fritt från minnet och sådant som jag tagit till mig i andra fall.
I det här fallet vet vi inte hur man fått fram Robins DNA, men tänker att det kan vara från hud, om det nu även funnits fingeravtryck.
Vet inte så mycket om den omtalade handsken, som enligt skribenter i tråden ska ha suttit runt hammaren. Har det varit Robins egen handske, som han kanske dragit över hammaren?