2026-01-14, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noetlovskij
Han ska ha varit intresserad av, och pratat om, Anders Eklund från Engla-fallet när han satt inne förra gången.
Anders Eklund var också lastbilschaufför... OBS - bara en spekulation att det kan vara en av anledningarna till yrkesvalet.

Ja jöklar är det ett sammanträdande att han efter fängelsestraffet utbildar sig till just lastbilschaufför? Eller är det troligt att det kan ha erbjudits via Arbetsförmedlingen och kanske blev ett självklart val om det gick till så?
Jag tror att Arbetsförmedlingen erbjudit utbildningar både som busschaufför och lastbilschaufför för inte så längesen?
Men det är ju ändå väldigt konstigt och det här med namnet Vilma dessutom, undrar hur han tänker och om han delat sina tankar med någon? Tror du vi kommer få veta detaljer om vad han sa om Anders Eklund? Kanske finns massor med information från de knappt två åren han satt där?
Citera
2026-01-14, 16:23
Medlem
Noetlovskijs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xyzaao
Har det konstaterats vilken typ av DNA som hittats på prylarna? Dåligt insatt i vilka avlämningar som DNA kan hämtas ifrån. Hud, hår, kroppsvätskor?

Ej framkommit vilken typ av DNA men det har bekräftats att DNA och fingeravtryck funnits.
Citera
2026-01-14, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrevenFB
Ja, Vilmas/Robins bror och släkt måste my riktigt illa när de kommer läsa FUP:en framöver.

Får mig att tänka på ett fall i USA/England. En tonårig pojke (typ 16 år) dräpte en cirka 85 år gammal tant. Efteråt hade han sex med hennes lik.

Den 16-åriga killen var en helt vanlig kille. Umgicks med kompisar, sportade, var populär bland tjejer. Såg bra ut. Och ändå dräpte han en gammal tant och hade sex med liket. Jag minns du från polisens bodycams hur man kunde se pojkens föräldrar reagera när de fick veta vad deras son hade gjort. Fullständigt sammanbrott.

Såg videon med förhöret. Killen spelade ut allt han kunde, lade sig ner på golvet, snyftade och använde det undvikande ordet "liksom" i var och varannan mening. Precis som i flera andra förhör man följt. Men det gjorde hans mamma o.i.o.f.s. också (=dåligt språkbruk).

En sak som jag fäste mig vid var det killen sa om våldet att "allt det där försvinner när man får känna en adrenalinchock": Sedan sa han "it's natural". För mig känns det som ytterligare ett fall där en ung individ tänjer på gränserna till det oförståeligt vidriga för kicks.

Det har alltid funnits mord och våld i alla samhällen. Men varför utför unga idioter så mycket skit för en stunds adrenalinkick? Kanske för mycket influens från sajter på nätet? Människor söker högre och högre kickar.

Kickar är väl troligtvis det som GM Vilma söker.
Senast redigerad av Detdundrar 2026-01-14 kl. 17:01.
Citera
2026-01-14, 17:20
Medlem
Matadhamsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onemisstake

Kan det betyda att Robin även ljög om mammans alkoholmissbruk också? Kan det varit för att alla lättare kunde se hennes synliga problem, och kanske även för att alla skulle granska mamma istället för honom själv? Mamman förhörs inte ens, kanske är hon själv så dålig att hon inte verkar förstå och kunna sätts sig in i vad som faktiskt hänt om uppgiften stämmer att hon är mycket sjuk?
Det kom nyligen ett inlägg från en ny postare, som uppger sig själv vara Ā, att hans mamma blev psykiskt sjuk efter att Robin föddes, han skrev kristen psykos, verkar ju varit allvarligt och gissningsvis livslångt tillstånd?
Alkohol och tablettmissbruk kan vara orsaken till demens i såpass ung ålder som modern är i. Även om hon fått amnings- och förlossningspsykos så kan missbruk och psykisk ohälsa gått hand i hand och slitit ner hjärnan.

Du kan få psykisk ohälsa såsom psykoser av missbruk, alkohol kan orsaka delerium och Wernicke-Korsakoff-syndrom samtidigt som psykisk ohälsa kan orsaka ett självmedicinerande
missbruk.

Amnings- och förlossningspsykos kan såklart en skörare individ mycket väl kunna få.
Citera
2026-01-14, 17:30
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xyzaao
Har det konstaterats vilken typ av DNA som hittats på prylarna? Dåligt insatt i vilka avlämningar som DNA kan hämtas ifrån. Hud, hår, kroppsvätskor?

DNA från en person har samma genetiska kod i alla celler, men däremot kan man särskilja DNA från blod, sperma, hud eller hår (rot) genom de olika cellerna. Det om det är en större mängd som går att ta prov på. Det finns även olika kemiska analyser som kan säkra om det är blod eller spermier t ex.

T ex vet jag att NFC har tre kriterier för att kunna bestämma om det är blod, om man inte har ett större material.

Ett är att det ska visuellt uppfattas som rött för ögat som blod är, t ex på stället där provet är taget, eller på provpinnen. Därefter ska et även testas positivt för blod, luminol och det mer säkra leukomalakitgrönt (som reagerar på humant blod). Det ska även kunna påvisa DNA, eller en DNA profil.

Vad jag vet, kan man inte särskilja från vilken kroppsvätska DNA kommer ifrån om det är saliv, svett ellr tårar.

Ibland kan det vara svårt att få ett representativt prov. Det kan vara en blandbild från flera personer osv.

Allt fritt från minnet och sådant som jag tagit till mig i andra fall.

I det här fallet vet vi inte hur man fått fram Robins DNA, men tänker att det kan vara från hud, om det nu även funnits fingeravtryck.

Vet inte så mycket om den omtalade handsken, som enligt skribenter i tråden ska ha suttit runt hammaren. Har det varit Robins egen handske, som han kanske dragit över hammaren?
Citera
2026-01-14, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StartGenealogy

Fakta är att han bor nära gränsen till Salem kommun och han hade en fd civil polisbil, lägger upp bilder på sin Facebook

Vi tror inte på samma teori.

Polisbilarna han lade upp var för snart 7 år sedan och jag släpper gärna den bollen.
Citera
2026-01-14, 17:53
Medlem
Vad är det för kamerabilder? Det fanns väl bara film? Menar du fotona där han är blond? De är från 2024.

Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
På kamerabilderna från hans jobb såg man inga sådana skador överhuvudtaget. Men teori är därför att dom tillkommit i samband med gripandet.
Citera
2026-01-14, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Matadhamster
Alkohol och tablettmissbruk kan vara orsaken till demens i såpass ung ålder som modern är i. Även om hon fått amnings- och förlossningspsykos så kan missbruk och psykisk ohälsa gått hand i hand och slitit ner hjärnan.

Du kan få psykisk ohälsa såsom psykoser av missbruk, alkohol kan orsaka delerium och Wernicke-Korsakoff-syndrom samtidigt som psykisk ohälsa kan orsaka ett självmedicinerande
missbruk.

Amnings- och förlossningspsykos kan såklart en skörare individ mycket väl kunna få.
Ja jag vet men det är väl inte bekräftat att hon faktiskt hade ett missbruk, dessutom är det väl inte ens mamman som är misstänkt för något brott, för hon sitter väl på ett demensboende och det är Robin som är häktad?
Det här drevet har pågått sen 2019, jag förstår att Ā och mamman mår skit, som tvingats utstå detta så många år, det kan väl inte vara svårt att förstå för någon egentligen, men ingen verkar ens tänka sig in i hur de drabbats pga Robin, och ändå är det inte Robin som är i fokus utan allihop, är det inte märkligt när det är bara han som begått brotten?
Citera
2026-01-14, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Think-If-You-Can
Vi ser ingen koppling.

Du är emotsagd i flera inlägg,

väldigt välformulerat av en annan postare.

Rönninge är nästan 1,5 mil från stugan han tycks ha bott i.

Släpp det gärna.

Kopplingen postaren förmodligen ser är misshandeln som Robin utsattes för, påståtts att det var medlem/mar från nmr, och kopplingen till salemmarschen i dec som var i just Rönninge, den kopplingen är väl inte egentligen så svår att se? Alla vet väl att våld föder våld? Men om det haft en bidragande orsak kan ju ingen veta, såvida inte Robin själv faktiskt säger det?

Men man kan också vända på det, den eller de som dömdes för misshandeln på Robin, om de faktiskt var en medlem/mar eller fd medlem/mar så kanske de ser någon vinst i att få uppmärksamhet ur detta?
Det skulle väl dessutom kanske möjligtvis ändå förklara ett å annat i tråden när man börjar fundera på det från lite olika håll å vinklar?

Men….det är väl ändå bara Robin som kan berätta sanningen om hur det faktiskt ligger till på just den här punkten?
Citera
2026-01-14, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
På kamerabilderna från hans jobb såg man inga sådana skador överhuvudtaget. Men teori är därför att dom tillkommit i samband med gripandet.

En pixlig övervakningsfilm, mössa långt neddragen och mycket smink. Är väl inte särskilt konstigt att du inte kan se några skador då? Om det nu fanns några skador vid det tillfället, det vet vi ju inte.
Citera
2026-01-14, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lokalpatriot
Hon är dödförklarad. Att ratsit som privat bolag inte uppdaterat sina uppgifter än ligger helt på deras bord.

Hur vet du det? Ratsit brukar vara snabba med att uppdatera
Citera
2026-01-14, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onemisstake
Kopplingen postaren förmodligen ser är misshandeln som Robin utsattes för, påståtts att det var medlem/mar från nmr, och kopplingen till salemmarschen i dec som var i just Rönninge, den kopplingen är väl inte egentligen så svår att se? Alla vet väl att våld föder våld? Men om det haft en bidragande orsak kan ju ingen veta, såvida inte Robin själv faktiskt säger det?

Men man kan också vända på det, den eller de som dömdes för misshandeln på Robin, om de faktiskt var en medlem/mar eller fd medlem/mar så kanske de ser någon vinst i att få uppmärksamhet ur detta?
Det skulle väl dessutom kanske möjligtvis ändå förklara ett å annat i tråden när man börjar fundera på det från lite olika håll å vinklar?

Men….det är väl ändå bara Robin som kan berätta sanningen om hur det faktiskt ligger till på just den här punkten?

För långsökt! Då skulle han väl kört rakt in med bilen i marschen? Som jag skrivit tidigare han bodde nära =mindre risk att bli tagen! Samt att han lärt sig vägarna i Rönninge/Salem som är ett litet samhälle med lite folk i rörelse nattetid! Han kanske även besökt restauranger, handlat på Ica osv? Så allt talar emot den andra teorin!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in