2026-01-14, 13:34
Medlem
barbabushs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Enbart chattloggarna är också förtal. Det saknar betydelse att "de bara visar vad gäddan skrivit själv". Om gäddans chatloggarn är tillräckligt för att "utsätta denne för andras missaktning" så är det förtal.

Att publicera chatloggarna är att "lämna uppgift"

Citat:
Ursprungligen postat av Snorrelino
De ( vuxna) har aktivt sökt upp män i olika forum i en fiktiv roll som minderårigt barn och sedan i chattar försökt provocera männen att be om sex. (...)
Tack till er båda för bra svar!
2026-01-14, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Det finns också böter i straffskalan, utöver det så finns ju att skadestånd kan utdömas. Hinner domen falla och vinna laga kraft innan hon dör så försvinner inte detta bara för att hon dör sedan. Man får helt enkelt ta pengarna ur dödsboet isf.

Jag gissar att det pga av sjukdomsbilden så kommer hon inte behöva skaka galler. Böter eller fotboja ligger nog närmare tillhands.

Jag har svårt att se att de kan komma undan det här. Det rör sig ju om folk som utmålas som klandervärda, och notera att målsägaren inte gjort sig skyldig till något brott för att hängas ut.

Notera nämligen att man för att vara brottsligt så räcker det inte med ett skyldigt sinne eller skyldig handling, det krävs bägge - här må de ha velat träffa ett barn att ha sex med, men de har ju inte träffat något barn och ha sex med (utan snarare träffat dumpen och inte fått sex).

Jag tror de fälls. Det är det enda rimliga. Undantaget möjligen grooming (dålig på sånt) har de facto inget brott begåtts.

Konsekvenserna för de uthängda har däremot blivit långtgående, inklusive självmord.

Utgivningsbevis handlar i grunden om att skydda journalistisk verksamhet. Men här har ju det alternativet missbrukats grovt och enbart haft syftet att försöka legitimera massuthängningar med omfattande publicitetsskador som följd. Så därför tror jag att Dumpen kommer att falla mycket tungt.
Senast redigerad av Snorrelino 2026-01-14 kl. 13:57.
2026-01-14, 13:50
Medlem
Krigge92s avatar
Med tanke på nyheten att förtalslagstiftningen kommer ses över inom kort kommer dom självklart frias.

Peddos i tråden lär ju gråta men en seger för alla minderåriga måste ju ses som positivt.
2026-01-14, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krigge92
Med tanke på nyheten att förtalslagstiftningen kommer ses över inom kort kommer dom självklart frias.

Peddos i tråden lär ju gråta men en seger för alla minderåriga måste ju ses som positivt.

Källa/länk?
2026-01-14, 13:58
Medlem
Citat:

Ev. kommande lagändringar spelar ingen roll. Målet kommer att prövas mot den lag som gäller när brottet begås.
2026-01-14, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barbabush
Har inte hängt med i Dumpen, försöker läsa på...

Men hur blir det förtal? Säger de "Han är pedofil", eller räcker antydan?

Kan de inte bara ladda upp chattloggarna och låta de tala för sig själv?

Eller är det brottsligt att lägga upp chattloggar generellt? Det görs ju hela tiden.

Det motparten angett är att Sara Nilsson/Dumpen utpekat vederbörande som brottslig och/eller klandervärd i sitt levnadssätt och/eller lämnat uppgifter som varit ägnade att utsätta honom för andras missaktning. Detta har skett genom att Sara Nilsson publicerat uppgifter om vederbörande med innebörden att han är en person som söker sexuella kontakter med barn under 15 år.

De förtalsgrundande uppgifterna är filmklippen skärmdumpar på chattar och bild, samt namngivelse, i kombination med lydelserna: "När vederbörande inte sexchattar med barn så arbetar han som polisens IT-forensiker", "Polisens IT-forensiker och gädda i ett (Napp #342)", "Vi har en ganska lång konversation med dig, där du pratar med ett barn, du sexchattar med ett barn", "Du skickar kuk-bilder till ett barn, vi har, jag har din snopp i min telefon" samt: "Hård sex med, med minderåriga det gillade du, har du skrivit...".

Man anger att det inte varit försvarligt att lämna dessa uppgifter, samt att vissa av uppgifterna inte heller varit sanna eller funnits skälig grund för dem.
2026-01-14, 16:54
Medlem
Citat:

Sen näg tar domstol hänsyn till att lagen inom kort kommer att ses över? Och som sagt vad har du för källa för att den kommer att ses över och att den kommer ändras på ett sätt som skulle vara den åtalade till gagn?

Domstolen skall ju döma efter de lagar som gällde när handlingen begicks och inte hålla på och spekulera i att lagen kanske ändras.
2026-01-14, 16:58
Medlem
Citat:
Jag tror de fälls. Det är det enda rimliga.

Som sagt det tror jag också. Det jag spekulerade i var just påföljden med tanke på att hon genomgår palliativ vård.

Citat:
Undantaget möjligen grooming (dålig på sånt) har de facto inget brott begåtts.

Jag tror inte ens det håller eftersom det ju inte var någon minderårig som målsägande hade haft kontakt med och bestämt träff med.

Citat:
Utgivningsbevis handlar i grunden om att skydda journalistisk verksamhet. Men här har ju det alternativet missbrukats grovt och enbart haft syftet att försöka legitimera massuthängningar med omfattande publicitetsskador som följd. Så därför tror jag att Dumpen kommer att falla mycket tungt.

Samtidigt är det krav på ansvarig utgivare av en anledning...
2026-01-14, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Som sagt det tror jag också. Det jag spekulerade i var just påföljden med tanke på att hon genomgår palliativ vård.

Jag tror inte ens det håller eftersom det ju inte var någon minderårig som målsägande hade haft kontakt med och bestämt träff med.

Samtidigt är det krav på ansvarig utgivare av en anledning...

Det kommer inte att bli någon fällande dom inte.
2026-01-14, 17:22
Medlem
Galejans avatar
Vi får hoppas att de fälls för även om tanken som sådan har varit god har utförandet varit extremt osmakligt och även skapat en subkultur där anonyma troll sprider personuppgifter vidare och försöker driva de uthängda männen till självmord. När någon uthängd inte orkar längre utan tar livet av sig jublas det i de här grupperingarna. Det är sällsynt smaklöst och faktiskt i sig ett brott enligt det gällande lagstiftningen. Att uppmuntra till eller försöka driva någon att ta sitt liv är, till skillnad från vad de här männen gjort, faktiskt ett brott med fängelse i straffskalan.

Så blir det när två ansvarslösa sociopater tillåts missbruka journalistiska metoder för att skapa häxjakter. I många fall har det dessutom handlat om unga kärlekskranka pojkar som hängts ut som pedofiler. Jag tror att den yngste var 18-19 och fortfarande bodde hemma, en rödlätt grävmaskinist. Att en 18-åring söker en några år yngre flickvän är inte pedofili, men likväl hängdes han ut på samma tvättlina som män som vill låta hunden våldta spädbarn. Det är direkt oseriöst och handlar enbart om att pumpa ut gäddor för att stilla pöbelns blodtörst.

Sånt här är inte lagligt. Det här är allra minst förtal på en industriell skala och det kommer att visa sig i domarna som kommer att falla.

Tyvärr lär det inte bli mer än fotboja av det hela då Sara lär smita undan ansvar och Patrik inte är ansvarig utgivare. Det blir Saras dödsbo som får notan och hon har ju som bekant inget att betala med.
2026-01-14, 17:26
Avslutad
Citat:
Hon har meddelat att vården den avhjälpande vården avslutats för att bli palliativ. Vilket gör att den här rättegången till slut kan komma igång när hon inte längre störs av biverkningar av cellgifter och så vidare.
AI-boten PatricHbg hade missat att Dumpenfansen samlat ihop pengar till en behandling i Finland med ny vända cellgifter, som är av en typ som bara används för bröstcancer i Sverige.
2026-01-14, 17:27
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Galejan
Vi får hoppas att de fälls för även om tanken som sådan har varit god har utförandet varit extremt osmakligt och även skapat en subkultur där anonyma troll sprider personuppgifter vidare och försöker driva de uthängda männen till självmord. När någon uthängd inte orkar längre utan tar livet av sig jublas det i de här grupperingarna. Det är sällsynt smaklöst och faktiskt i sig ett brott enligt det gällande lagstiftningen. Att uppmuntra till eller försöka driva någon att ta sitt liv är, till skillnad från vad de här männen gjort, faktiskt ett brott med fängelse i straffskalan.

Så blir det när två ansvarslösa sociopater tillåts missbruka journalistiska metoder för att skapa häxjakter. I många fall har det dessutom handlat om unga kärlekskranka pojkar som hängts ut som pedofiler. Jag tror att den yngste var 18-19 och fortfarande bodde hemma, en rödlätt grävmaskinist. Att en 18-åring söker en några år yngre flickvän är inte pedofili, men likväl hängdes han ut på samma tvättlina som män som vill låta hunden våldta spädbarn. Det är direkt oseriöst och handlar enbart om att pumpa ut gäddor för att stilla pöbelns blodtörst.

Sånt här är inte lagligt. Det här är allra minst förtal på en industriell skala och det kommer att visa sig i domarna som kommer att falla.

Tyvärr lär det inte bli mer än fotboja av det hela då Sara lär smita undan ansvar och Patrik inte är ansvarig utgivare. Det blir Saras dödsbo som får notan och hon har ju som bekant inget att betala med.

Vet inte, men tror de måste fixa en ny ansvarig utgivare, eller skramla till skadestånd och böter, annars går det dåligt med utgivningsbeviset om jag förstått allt rätt.

Patte kan inte ta över som ansvarig pga skulder.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in