2026-01-13, 17:14
Medlem
KurtSchweinsteigers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallis
Minst 12 000 personer har dödats under protesterna i Iran, uppger organisationen Iran International.
https://www.iranintl.com/en/202601130145

En tjänsteman vid regimen uppger att runt 2 000 personer har dödats.
https://www.reuters.com/world/middle-east/about-2000-killed-iran-protests-official-says-2026-01-13/

När Olof Palme i sitt tal den 19 april 1975 använde uttrycket ”diktaturens kreatur” syftade han på Tjeckoslovakiens förtryckarregim under Gustáv Husák, ett system som krossade opposition, förföljde oliktänkande och höll sitt folk i rädsla.

Frågan är om uttrycket inte är än mer träffande i dag, när det riktas mot den iranska regimen och dess kreatur. En regim som systematiskt mördar vanliga civila iranier - män, kvinnor och barn - vars enda ”brott” är att de kräver frihet från diktaturens ok. Människor som vill leva i fred, i ett demokratiskt samhälle, i samspel med omvärlden.

Det iranska folket kämpar inte för kaos eller hämnd. De kämpar för värdighet, frihet och framtid. För rätten att låta Iran blomstra igen, som ett välmående, fritt och demokratiskt land.
Ryska medier skriver ju att det har dött 1.000.000 ukrainska soldater sedan krigsstarten så sådana siffror får man ta med en rejäl nypa salt.
2026-01-13, 17:18
Medlem
Capryllics avatar
Hur är vänster-sidans reaktioner här? Tycker det är tämligen tyst om detta därifrån
2026-01-13, 17:22
Medlem
Wyrdkins avatar
Imorgon har väl en fantasiljon dödats
2026-01-13, 17:23
Medlem
Kalliss avatar
Citat:
För en gångs skull vackra ord från Trump, men nu är det från ord till handling!

"Iranian Patriots, KEEP PROTESTING - TAKE OVER YOUR INSTITUTIONS!!!

Save the names of the killers and abusers. They will pay a big price.

I have cancelled all meetings with Iranian Officials until the senseless killing of protesters STOPS.

HELP IS ON ITS WAY. MIGA!!!

PRESIDENT DONALD J. TRUMP"

Jag hoppas Irans armé (Artesh) nu plockar upp sina vapen och lämnar kasernerna, för att ansluta sig med det iranska civilsamhället mot Islamiska Revolutionsgardet (IRGC), de som dödar civila i Iran i detta nu!

Det Islamiska Revolutionsgardet är en ideologisk elitstyrka skapad för att skydda revolutionen, ayatollans makt och det islamiska systemet.
2026-01-13, 17:32
Medlem
Extremeflys avatar
Kan man räkna med att usas hjälp anländer inom de närmaste 48 h kanske? Hur lång tid tog de sista med bombplan när de sprängde kärnanläggningen?
2026-01-13, 17:34
Medlem
Lilliehorns avatar
Jag tycker att det är märkligt att Ebba Busch inte går ut och berömmer mullorna.

Var det inte hon som ansåg att polisen skulle skjuta skarpt mot de svenska koran-demonstranterna för några år sedan?

Nu använder mullorna Ebba Busch metoder och skjuter skarpt mot upprorsmakarna som bränner ner och förstör Irans vackra städer.
2026-01-13, 17:36
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av geyto
Trump skriver på sin plattform att "hjälp är på väg". Vilken sorts hjälp?

https://truthsocial.com/@realDonaldTrump/posts/115888317758045915

Ingenting, vad skulle det vara? Flyganfall? Mot vad? Han har ju påstått att Irans kärnvapenprogram blev totalförstört när han beordrade bombräden för några månader sedan.

Trump säger att hjälp är på väg nu, i morgon har han ändrat sig.
2026-01-13, 17:37
Medlem
Kalliss avatar
The New York Times har haft kontakt med en anonym tjänsteman vid Irans hälsodepartement som uppger att det handlar om runt 3000 döda. Och att majoriteten av dessa människor är vanliga människor.

https://www.nytimes.com/2026/01/13/world/middleeast/iran-protester-deaths.html

The New York Times konstaterar att det är svårt för omvärlden att följa utvecklingen sedan regimen förra veckan ströp tillgången till internet och telefoni i landet.
2026-01-13, 17:44
Medlem
Kalliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaEzz
Ingenting, vad skulle det vara? Flyganfall? Mot vad? Han har ju påstått att Irans kärnvapenprogram blev totalförstört när han beordrade bombräden för några månader sedan.

Trump säger att hjälp är på väg nu, i morgon har han ändrat sig.
In God We Trust, God's Not Dead
2026-01-13, 17:50
Medlem
Citat:
Jag tycker att ambassaden skall läggas ned, vi svenskar ska inte ha någon anknytning med regimen i Pyongyang.

Även om ambassaden fungerar som skyddsmakt för USA och att ambassaden fungerar som konsulär representation för Australien, Kanada, Italien samt de nordiska länderna.

Jag håller inte med. Ambassaden används för att väst ska kunna någon koll på Kimpa och hans gäng. Plus hålla kommunikationen öppen. När senast Sverige ville stänga den på grund av sparkrav så bad USA Sverige att hålla den öppen. Varje gång det fnurr mellan USA och NK så vinner Sverige poäng hos USA.

Sverige gott rykte i både SK och NK. Det härstammar från Koreakriget.

Om nu 12000 ligger nära sanningen så ser jag det svårt för Trump att inte agera. Gör han det inte så ser han ut som en Obama. Även vid 2000 borde han agera.

PS Olof Palme borde ha varit utrikesminister i stället för Statsminister. Det är lite som för Bildt. Sverige var för litet för dem.

Jag tycker det är bra att du informerar om både 2000 och 12000. Det är väldigt svårt att veta vilka siffror som är korrekta. Jag tycker det är intressant att regimen erkänner 2000 personer. Det visar att de inte helt lever i det blå.
2026-01-13, 18:04
Medlem
expanders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Gummi-Tarzan-
USA och trump sprider lögner, överdriver antalet dödade, för att kunna bomba iran. USA har CIA och mossad i Iran för att hetsa upp folk.

Sanningen är den att man inte vet antalet dödade.

Trumps gestapo mördar amerikaner, så han bryr sig inte det minsta om frihet eller demokrati. I veckan sköt hans orcher en trebarnsmamma i ansiktet.

Det var nog den skevaste jämförelse jag någonsin läst.
Att jämföra en rapport om en potentiell massaker av 12 000 egna medborgare i en kontrollerad nedsläckning av sammhället, med en triggerhappy thug med hävdelsebehov som mördar en enskild oskyldig person.
Jag har väldigt lite till övers för Trump och hans lakejer, men din förmåga att väga händelser mot varandra är ju helt upp åt väggarna bananas.
2026-01-13, 18:06
Medlem
Kalliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Jag håller inte med. Ambassaden används för att väst ska kunna någon koll på Kimpa och hans gäng. Plus hålla kommunikationen öppen. När senast Sverige ville stänga den på grund av sparkrav så bad USA Sverige att hålla den öppen. Varje gång det fnurr mellan USA och NK så vinner Sverige poäng hos USA.

Sverige gott rykte i både SK och NK. Det härstammar från Koreakriget.

Om nu 12000 ligger nära sanningen så ser jag det svårt för Trump att inte agera. Gör han det inte så ser han ut som en Obama. Även vid 2000 borde han agera.

PS Olof Palme borde ha varit utrikesminister i stället för Statsminister. Det är lite som för Bildt. Sverige var för litet för dem.

Jag tycker det är bra att du informerar om både 2000 och 12000. Det är väldigt svårt att veta vilka siffror som är korrekta. Jag tycker det är intressant att regimen erkänner 2000 personer. Det visar att de inte helt lever i det blå.
Siffran 2 000 är en läcka från regimens tjänstemän;
https://www.reuters.com/world/middle-east/about-2000-killed-iran-protests-official-says-2026-01-13/

Siffran 12 000 personer är från organisationen Iran International;
https://www.iranintl.com/en/202601130145

Dags för Trump att agera nu!

Håller med, Palme borde nog varit utrikesminister, aldrig statsminister. Palme var inte diplomat på det sättet.

Sedan har du väl även rätt om ambassadens nytta i Pyongyang, för andra länder, än oss svenskar. Är väl inte så kostsamt stor, bemannas väl bara av en till två? Men så onödig, såvida den inte uppskattas stort på ett avgörande sätt av bl.a USA.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in