Citat:
Ursprungligen postat av
Hatten-Med-Kepsen
ICE-agenter har rätt att beordra en person att stoppa och lämna sitt fordon, förutsatt att det finns laglig grund för ingripandet, såsom en rimlig misstanke om brott eller andra rättsliga förutsättningar för att agera.
Den förste agenten på plats, skytten Jonathan Ross, säger ingenting till kvinnan i bilen eller kvinnan utanför, vad jag vet.
Han har +15 års erfarenhet och borde rimligtvis arrestera kvinnan i bilen om det var så att hon gjorde något brottsligt.
Istället går han ett varv runt bilen och filmar med en mobilkamera.
De anslutande ICE-agenterna gastar och gormar, men vad jag kan höra säger de inte åt henne att stanna eller stoppa, bara att kliva ur bilen.
(Vill man vara riktigt petig hör jag inte heller att de presenterar sig som federala agenter.)
Citat:
Ursprungligen postat av
Hatten-Med-Kepsen
Det bör noteras att hon genom sitt aktiva agerande, som syftade till att störa och hindra tjänstemännen i deras tjänsteutövning, gjorde sig skyldig till ett brott.
Brottet hon gör sig skyldig till är att framkalla stor fruktan för liv och lem hos ICE-agenten, som är olyckligt placerad.
Citat:
Ursprungligen postat av
Hatten-Med-Kepsen
Om ICE-agentens order var laglig – vilket man mot bakgrund av befintlig information får utgå ifrån att den var – hade hon inte rätt att vägra kliva ur bilen.
18 U.S. CODE 111
Forcible Interference: It isa felony under 18 U.S.C. § 111 to forcibly assault, resist, oppose, impede, intimidate, or interfere with federal officers.
Om det var så att kvinnans beteende var brottsligt störande av ICE verksamheten, borde den erfarne ICE-agenten Jonathan Ross, ställt sin bil ivägen för kvinnan. Kan jag tycka.
Och därefter arresterat henne.