2026-01-12, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enhalvboj
"You have a federal law official engaging in federal law enforcement action. That's a federal issue. That guy is protected by absolute immunity."

Så tydligt det kan bli. Tycker du det är rimligt att ICE ska åtnjuta straffimmunitet och tycker du svensk polis också borde göra det?

Om alternativet är kaosblattar vet jag vad jag föredrar.
Citera
2026-01-12, 15:21
Medlem
KlausSteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Prova att inte kalla alla lögnare som inte har exakt din åsikt.
Det är inte en fråga om åsiktsskillnader. Det är en fråga om att du och dina likar ljuger konstant.

Citat:
Varför bytte han hand med mobilen? Fundera på svaret. INGEN högerhänt filmar med vänster hand.
Jo, jag är högerhänt och gör mycket med vänsterhanden. Inklusive filmar. Faktum är att vi kan se på film att han drog vapen först efter att flatan hade försökt köra mot honom. Faktum är även att hela din argumentation bygger på att du har den magiska förmågan att kunna läsa tankar.
Citera
2026-01-12, 15:21
Medlem
Agent.Provocateurs avatar
Ja, helt korrekt att Republikaner alltid varit de drivande för billig arbetskraft. Ponera att under Trump, de skulle få ut alla arbetare på majsfält, alla städare, hushållerskor, listan är extremt lång, dom kommer aldrig att få amerikaner till att ta dessa jobb, aldrig.
Citat:
Ursprungligen postat av Kukilon
Inte nog med det. Han har helt fel också. Migrationen och då framför allt av billig illegal arbetskraft var republikanerna drivande av. Nu är det iofs inte MAGAs hållning men att skylla det på demokraterna är helt fel.
Citera
2026-01-12, 15:23
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av enhalvboj
"You have a federal law official engaging in federal law enforcement action. That's a federal issue. That guy is protected by absolute immunity."

Så tydligt det kan bli. Tycker du det är rimligt att ICE ska åtnjuta straffimmunitet och tycker du svensk polis också borde göra det?
Man hänvisa som sagt till själva händelsen, Renee använde vapen mot tjänstemannen, ICE använde sitt vapen i rent självförsvar, och det ger en laglig rätt, men som du ser ska ändå FBI utreda händelsen, även FBI kan komma fram till att agenten hade helt rätt att skjuta Renee o man lägger ner ärendet, även andra enheter hade kunnat starta en process mot agenten, men detta har man nu undvikit genom att låta FBI sköta ärendet, på så sätt blockerat dom andra enheterna, redan här o igenom detta har man alltså gett en viss immunitet.
Citera
2026-01-12, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Hemskt egentligen

En statsanställd "agent" kan skjuta skallen av en 37-årig småbarnsmorsa mitt framför kameror, helt oprovocerat genom sidorutan.

Sen går han bara därifrån och kommer undan med det. Vart är världen på väg egentligen?
Utan att i det här sammanhang fördjupa mig i en strikt juridisk analys av det aktuella fallet – en genomgång som sannolikt skulle bli både omfattande och tekniskt komplex – framträder den mer övergripande och principiella frågeställningen om varför amerikanska politiska företrädare i vissa fall uppmanar sina anhängare att åsidosätta demokratiska och parlamentariska grundprinciper genom att fysiskt störa och försöka förhindra immigrationstjänstemän i utövandet av deras myndighetsuppdrag. Det utesluter emellertid inte att en mer ingående rättslig analys kan komma att behandlas vid ett senare tillfälle, om intresse finns.

I det aktuella fallet, liksom i flera andra jämförbara situationer, rör det sig om organiserade handlingar som kan beskrivas som sabotage. Tusentals aktivister försöker dagligen förhindra att personer utan laglig uppehållsstatus grips och avlägsnas från landet. Metoderna har inkluderat kastande av föremål mot tjänstemän, hot och förolämpningar, försök att sabotera tjänstefordon, fysiska angrepp på fordon samt blockering av deras färdvägar, för att nämna några. Att aktivt hindra en immigrationstjänsteman i tjänsteutövning utgör enligt gällande lagstiftning ett brott. En inte alltför avlägsen tanke är att dessa ”demonstranter” upplevt att de agerar med stöd i enlighet med rätten att demonstrera. Demonstration är däremot något helt annat än att aktivt försöka stoppa en tjänsteutövning.

Den person som står i fokus i detta fall uppges dessutom ha haft en ledande roll i händelseförloppet, något som även bekräftats av oberoende informationskällor. Det aktuella fordonet ska under flera timmar systematiskt ha blockerat vägen för immigrationstjänstemännen, och videomaterial visar hur föraren vid upprepade tillfällen skrattar och dansar bakom ratten i samband med att hindrandet lyckas.

Sammantaget får man intrycket av en aktör som möjligen uppfattar sig stå över rättsordningen. Mig veterligen har personen varit inblandad i den här typen av aktivism vid flera tillfällen, dock hittar jag inga uppgifter om att hon tidigare varit föremål för polisiär konsekvens. Tittar man igenom hennes historik inser man dock att hennes aktivism blivit mer och mer handgriplig.

En rimlig tolkning är att hon vid detta tillfälle insåg att ett frihetsberövande var nära förestående. Hon mottog tydliga och upprepade uppmaningar från en av immigrationstjänstemännen att stanna fordonet och kliva ur, vilka enligt tillgängliga uppgifter framfördes vid minst tre separata tillfällen, varefter en immigrationstjänsteman även försökte öppna bildörren. I detta skede valde hon att försöka lämna platsen med fordonet, möjligen som en stress- eller panikreaktion. Förflyttningen inleddes genom backning, sannolikt utan tillräcklig uppsikt bakåt, vilket i sig kan utgöra ett straffbart beteende, och följdes därefter av fortsatt färd framåt i troligt syfte att undkomma situationen. Det kan inte uteslutas att hon vid detta tillfälle saknade full medvetenhet om personer i fordonets omedelbara närhet, vare sig framför eller bakom bilen.

Frågeställningen i det här sammanhanget rör således inte huruvida immigrationstjänstemannen hade faktisk möjlighet att undkomma situationen, eller i vilken utsträckning förarens handlande var präglat av uppsåt att orsaka skada eller död. Det rättsligt avgörande är i stället huruvida den ingripande immigrationstjänstemannen rimligen kunde uppfatta situationen som ett omedelbart och allvarligt hot. Bedömningen tar sin utgångspunkt i immigrationstjänstemannens perception vid tidpunkten för ingripandet, snarare än i förarens subjektiva avsikter, vilka immigrationstjänstemannen saknar möjlighet att fastställa i realtid. I detta avseende är rättsläget entydigt: när en person framför ett fordon mot en immigrationstjänsteman som befinner sig direkt i dess färdväg kan detta med fog uppfattas som ett livshotande angrepp, vilket ger rättsligt stöd för användning av dödligt våld. I det aktuella fallet framgår dessutom att immigrationstjänstemannen faktiskt blev påkörd.

Den mer grundläggande frågan blir därmed vilka samhälleliga och politiska processer som lett till att politiska företrädare i USA uppmanar sina väljare att bryta mot lagen – och att dessa uppmaningar inte bara efterlevs, utan också möts med tillfredsställelse och självgodhet.
Citera
2026-01-12, 15:24
Avstängd
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlausStein
Det är inte en fråga om åsiktsskillnader. Det är en fråga om att du och dina likar ljuger konstant.

Jo, jag är högerhänt och gör mycket med vänsterhanden. Inklusive filmar. Faktum är att vi kan se på film att han drog vapen först efter att flatan hade försökt köra mot honom. Faktum är även att hela din argumentation bygger på att du har den magiska förmågan att kunna läsa tankar.
Jag slutade läsa vid "flatan". Hon var gift med en soldat och fick barn men mannen dog. "Ljuger" var det ja.

Du väljer att ignorera alla intressanta detaljer därför att du bestämt dig för att alla på kvinnans sida ljuger och visst får man vara så ointelligent. Även Trump Vance och Noam är så ointelligenta, men det är värre för de har makt och de gör USA till en bananrepublik.
Citera
2026-01-12, 15:26
Medlem
Agent.Provocateurs avatar
Ja, jag kan hålla med om det. Som jag sagt tidigare, många poliser som poddar i USA förstår inte hans agerande med att gå runt och filma med egen mobil istället för att kommunicera direkt med Renee Good som är förare av bilen, samt att han går framför en bil som står med motorn igång.
Citat:
Det är kanske skillnad på "en stressad privatperson" och en "traumatiserad statlig tjänsteman med draget vapen" vad säger du.

Jag kan helt bjuda på analysen av henne. Hon var en glad nöjd något övermodig demonstrant som hatar Trump och ICE, hennes sambo var mer rabiat och hånade en ICE-agent och det är inte rimligt, men sedan blev Good stressad när det kom fram människor med vapen och de bad henne stiga ur bilen och ångrade nog att hon gjort som hon gjorde och tänkte Nu kör jag hem. Inte helt lyckat men inte värt att dö för heller.

Så jag föreslår ett fortsatt fokus på hur ICE-man mådde. Han mående och insaTS är helt avgörande, inte hennes. Hon har rätt att uppträda stressat,. Inte han.

Tänk om svenska poliser var lika stressade som de som de talar med t.ex demonstranter. Det hade inte fungerat.
Citera
2026-01-12, 15:26
Medlem
Gerhardts avatar
Citat:
JD Vance och Noem uttalade sig för ICE-skytten redan två timmar efter dådet. Så gör ingen ärlig politiker eller tjänsteman. Man säger istället "Vi måste utreda saken". Nu har de ju satt tonen, utan att de ens kunnat veta vad som hände. Det påverkar ju hela utredningen att cheferna redan sagt vad som hände.

Här krossas Noem, högste ICE-chefen, av Jake Tapper på CNN när han ställer helt vanliga relevanta frågor t.ex "Hur kunde du redan 2 timmar efter dådet veta exakt vad som hände och hålla tal?". "Jag såg filmen och vet vad som hände" svarar Noem, när den här tråden har 25.000 inlägg som fortfarande analyserar. Lyssna hur hon försöker krångla sig ur Tappers "Han sa Fucking Bitch efter att han skjutit henne?".
https://www.youtube.com/watch?v=_VkIIwAYiMA
Vance och Noem är Trumps papegojor och det ger dem en ångestladdad tid. Innerst inne vill de inte ljuga men de tvingas av den rådande tystnads- och lögn-kulturen under Trump. Trump kommer att offra båda om det kniper, när lögnerna blir för tydliga.

Alla som går emot den totalitära världsordning som nu implementeras betraktas som terrorister.

"The murder of Renee Good by ICE was a warning. In broad daylight, in her own neighborhood, a young mother and volunteer legal observer was shot and killed by an ICE agent while documenting federal actions. Within minutes, government officials rolled out a prewritten narrative falsely branding her a violent threat and calling the killing “self-defense,” despite video evidence that clearly shows otherwise. This episode is about the deliberate use of state violence followed by an aggressive campaign of lies and gaslighting". https://www.youtube.com/watch?v=qyQhiMu4h9Q
Citera
2026-01-12, 15:27
Medlem
Steinarrs avatar
Många som ICE arresterade samma dag i Minneapolis var mördare, våldtäktsmän och knarklangare.

Det är dessa personer som Renee och hennes gelikar försvarar.

Snacka om mycket välförtjänta skott i ansiktet
Citera
2026-01-12, 15:29
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlausStein

När han går fram framför hennes bil när hon backar är han medveten om att hon förmodligen ska smita och därmed börja köra framåt. Det är ju centralt i hans arbetsuppgift att tänka på sådant, det kan han liksom inte missa att notera.
Citera
2026-01-12, 15:30
Medlem
Här är en film som visar lite hur aktivisterna jobbar, de skapar en situation av stress och press. Det är ofrånkomligt att det förr eller senare smäller.

https://x.com/DHSgov/status/2010367128524730533
Citera
2026-01-12, 15:31
Avstängd
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gerhardt
Alla som går emot den totalitära världsordning som nu implementeras betraktas som terrorister.

"The murder of Renee Good by ICE was a warning. In broad daylight, in her own neighborhood, a young mother and volunteer legal observer was shot and killed by an ICE agent while documenting federal actions. Within minutes, government officials rolled out a prewritten narrative falsely branding her a violent threat and calling the killing “self-defense,” despite video evidence that clearly shows otherwise. This episode is about the deliberate use of state violence followed by an aggressive campaign of lies and gaslighting". https://www.youtube.com/watch?v=qyQhiMu4h9Q
Jo, jag ser också detta komma, dock kanske inte medvetet en lömsk plan uta mer för att Trump är narcissist och mästermanipulatör av miljoner på nätet (även svenskar, se tråden).

Jag tar detta på kontot "internet påverkar värden mer än man tror".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in