2026-01-12, 10:07
Avslutad
Hur ofta formaterar ni om era USB hårddiskar? Behövs det verkligen hela tiden man köper en ny sådan? och spelar det för roll vad för format det är?

Nya hårddiskar brukar vara FAT32 numera, behöver man formatera om dessa eller duger dom som hårddiskar redan, det är inte alltid man får med software man formaterar med, då måste man göra via windows applikationer istället.

Någon som vet vilket format som är bäst?
Citera
2026-01-12, 10:23
Medlem
Vilket som är bäst beror på vilket behov du har. Mina diskar formaterar jag med ext4 eftersom jag kör linux. Vill jag kunna använda disken över flera maskiner kör jag oftast fat32.

Med din kunskapsnivå skulle jag nog rekommendera att vara nöjd med fat32. Ska du lagra filer större än 4GB eller om hårddisken är större än 32GB så rekommenderar jag exFAT.
Senast redigerad av KamerunHunter 2026-01-12 kl. 11:11.
Citera
2026-01-12, 10:36
Medlem
Fat32 klarar bara hantera filer upp till ca 4Gb, så NTFS är att föredra.
Menar du USBminnen eller riktiga SATA/SSD externa diskar?
Senast redigerad av peckapecan 2026-01-12 kl. 10:40.
Citera
2026-01-12, 11:33
Medlem
För fast monterade diskar:
Jag tycker btrfs funkar rätt bra. Men inte i en Windows-dator, där är NTFS bättre.
Jag kör ZFS i min Unraid-burk.

Diskar/USB-minnen som är portabla formaterar jag till exFAT (eller lämnar i FAT32 om det är småttingar).
Funkar i allt jag behöver plugga in dem i, att det inte funkar i ALLT, skiter jag i.
NTFS har filrättigheter som kan ställa till det när man flyttar diskar mellan Win/Linux-datorer, därför kör jag endast exFAT på portabla diskar. Och Ext3/4 är bökigt i Windows...
Citera
2026-01-12, 12:03
Medlem
swebarbs avatar
Nya kommer väl standard som exFat. Formaterar väldigt sällan mina.
Citera
2026-01-12, 12:10
Medlem
Antar att du menar en extern usb-disk? om det är så brukar de vara rätt stora i dagens läge så fat32 är uteslutet och då är det ntfs som gäller i både hantering o säkerhet. Nu är det sällan att man hanterar stora filer över 4GB men filmer och programvara kan det vara så och då funkar inte fat32.

Usb-minnen brukar ha fat32 som standard, men inget som man använder som hårddisk då de är för långsamma i förhållande till pris, mitt extremt snabba sd-kort till min kamera kommer upp i hastighet som någon av de långsammaste ssd-diskarna men ändå snabbare än den snabbaste mekaniska hårddisken som finns. Mitt sd-kort är formaterat i ntsf.

Exfat är ett alternativ då det tar filer över 4 Gb.

Värt att notera är att formatering sliter lite på disken, ej så märkbart på gamla mekaniska diskar men på modernare SSD diskar så dör minnescellerna lite fortare, även med en fragmentering är det lika. Kör du med Windows är det bästa enklaste o billigaste verktyget (som ingår) i Windows deras diskhantering där man kan optimera diskarna, Windows brukar känna av styrkretsen automatisk samt minneskretsarna och optimerar vad som är bäst för just den disken.

Enkel formatering är snabbast i utforskaren (högerklick på enheten) välj formatering (flera alternativ finnes i menyn)

För att tömma en disk men formatering är ganska dåligt egentligen då formateringen bara nollställer ettor/nollor (den lagrade data finns kvar där ändå) tills man skriver över den med något annat. Har hämtat tillbaka lagrad data på diskar som formaterats ett par gånger (bara man har rätt program för det), Ska du nolla en hårddisk totalt finns det bra program för det, men även i Windows diskhantering funkar bra om man tar bort en partion och skapar en ny på den disken man håller på med, tar lite tid men den blir "wipad"
Citera
2026-01-12, 13:09
Medlem
BackToHegels avatar
Jag formaterar en disk när jag först skaffar den. Efter det formaterar jag inte om den, utom i vissa fall då den helt plötsligt ska användas i något annat syfte som kräver ett annat filsystem, annan storlek eller vad du vill.

Sen händer det att jag kontrollerar filsystemet och reparerar vid eventuella problem. Den som "formaterar om" skippar kanske detta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in