Resultat: Hoppas du mullorna störtas?
Ja, allt är bättre än dem.
74,23%
1129 röster
Nja, jag ogillar mullorna men är osäker på vilka som i så fall tar över
13,74%
209 röster
Nej, mullorna är lämpligast att styra landet.
6,57%
100 röster
Vet ej/Annat
5,46%
83 röster
2026-01-11, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Medans de som är anti regimen ska ses som 100% objektiva menar du?

Det kan ibland vara bra att följa även konton som är för regimen, iaf om man klarar av att sålla bland nyanser.
Fotros (Aryjeay), Middle East Spectator osv kommer ibland med intressant information och nog för att dom är uppenbart färgade är dom inte nödvändigtvis rena propagandister.

Lol, så varför nämner du exempel som är rena propagandister? 😂😂😂
Citera
2026-01-11, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jugbandblues
tror inte det, men oddsen för ett anfall har ökat och är över 60%. teheran troligast mål, sedan kärnforskningsplatser
Iran kommer då att angripa Israel och/eller amerikanska militära baser och krigsfartyg.
Tror inte att Trump vill ge sig in i ett sånt riskabelt äventyr.
Men han kan ju göra som förra gången och ringa upp Teheran och avisera en fejk operation och sedan svarar Iran med något liknande.
Iran går ut med någon kommuniké om att läget är stabilt.
Trump skryter sedan om att han mäklade fred mellan grupperna i Iran.
Netanayu gnisslar tänder.
Citera
2026-01-11, 20:07
Medlem
Jag vill klargöra att jag ogillar mullorna och islamism, och att det iranska folket förtjänar det bästa. Men det Israel och USA vill ha är instabilitet i regionen. Dom vågar inte låta det existera starka grannar till Israel. En efter en har fallit och nu verkar det vara Irans tur.

Ni Sverigevänner som inte vill ha muslimer och islam i Sverige, tänk ett steg längre. Ett stabilt Mellanöstern så kommer folk inte vilja flytta hit.

Israel och deras lydstat USA är problemet.
Citera
2026-01-11, 20:10
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bolivar2026
Hahaha, det är ju bara en inavlad nazisthora som ens kan hitta på lögnerna som du hittar på.

Ryssland och Iran är kända för att mörda sin egen befolkning och även människor i andra länder.

Det råder inget tvivel om att den iranska regimen är skyldiga till blodbadet som pågår i Iran precis som horungen Putin är skyldig till blodbadet som pågår i Ukraina.

Är dina föräldrar syskon eller kusiner?
Tittade på Rapport 18.00, och där skapades narrativet att USA och Israel är skyldiga till upproret.
Citera
2026-01-11, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EttTillKonto2
Upprorsmakarna bränner och plundrar stormarknader: https://x.com/AryJeay/status/2009587909482168550

Tvivlar starkt på att dessa har folkets stöd.

Men du har ju inte någons stöd, och den iranska regimen har uppenbarligen inte heller folkets stöd. Annars så skulle de där inavlade terroristråttorna inte behöva mörda hundratals och fängsla tiotusentals av sin egen befolkning…
Citera
2026-01-11, 20:16
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bassess.
Jag vill klargöra att jag ogillar mullorna och islamism, och att det iranska folket förtjänar det bästa. Men det Israel och USA vill ha är instabilitet i regionen. Dom vågar inte låta det existera starka grannar till Israel. En efter en har fallit och nu verkar det vara Irans tur.

Ni Sverigevänner som inte vill ha muslimer och islam i Sverige, tänk ett steg längre. Ett stabilt Mellanöstern så kommer folk inte vilja flytta hit.

Israel och deras lydstat USA är problemet.
Ett stabilt Mellanöstern är 100% muslimer och ett utraderande av Israel och alla minoritetsfolk. Iran har satt nedräkningsklockan till år 2040 för utplånandet av Israel. Finns lite tid kvar. Lycka till.
Citera
2026-01-11, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ljungbybon
Men en liten "pytteskit" som USA har givetvis ingen som helst förmåga konkurrera med "världens enda supermakt" Kina, när det gäller massor med jättelika byggprojekt kineserna håller på med i Iran!
Exempel produktion av järn-stål, en metall som viktmässigt står för ca 95% av samtliga metaller.
https://www.visualcapitalist.com/who-makes-the-worlds-steel-top-10-countries-ranked/
I första halvåret 2025 investerade Kina över 57 miljarder dollar via Belt and Road Initiative, varken Iran eller Ryssland finns på listan. För Iran innebär detta nästan ett decennium utan betydande kinesiska investeringar. Den senaste stora affären var 2016 då CNPC skulle utveckla South Pars-fältet, de drog sig ur efter USA:s sanktioner.

Kina investerade 39 miljarder dollar i Mellanöstern förra året, inget i Iran. Irans arabiska grannar driver megaprojekt: Iraks 17 miljarder-dollar hamn, saudiska Röda havet-projekt, förnybar energi i Centralasien.

Kina köper billig iransk olja, men bygger infrastruktur hos Irans konkurrenter. Stålproduktion är irrelevant här.
Citera
2026-01-11, 20:18
Medlem
TheElizas avatar
Citat:
Hahaha, det är ju bara en inavlad nazisthora som ens kan hitta på lögnerna som du hittar på.

Ryssland och Iran är kända för att mörda sin egen befolkning och även människor i andra länder.

Det råder inget tvivel om att den iranska regimen är skyldiga till blodbadet som pågår i Iran precis som horungen Putin är skyldig till blodbadet som pågår i Ukraina.

Är dina föräldrar syskon eller kusiner?

Menea spånar som vanligt hejvilt och hittar rent av på egna konspirationsteorier, det är sen gammalt. Minns hans insats som 12-dagarskrigs-trådens egen Bagdad-Bob i somras. 😂
Citera
2026-01-11, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mary99
Iran kommer då att angripa Israel och/eller amerikanska militära baser och krigsfartyg.
Tror inte att Trump vill ge sig in i ett sånt riskabelt äventyr.
Men han kan ju göra som förra gången och ringa upp Teheran och avisera en fejk operation och sedan svarar Iran med något liknande.
Iran går ut med någon kommuniké om att läget är stabilt.
Trump skryter sedan om att han mäklade fred mellan grupperna i Iran.
Netanayu gnisslar tänder.

Du menar att Iran fegar ur och bombar sina vänner i Qatar! 😂😂😂

Iran är ett patetiskt bitchland som bara kan mörda sina egna obeväpnade invånare.
Citera
2026-01-11, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Vad som har belysts alltför lite är risken för ett reellt inbördeskrig om nu detta islamvälde faller. Det kanske finns grupper inom Iran som nu ser sin chans att frigöra sig? Hur ställer sig ex. kurderna till iranierna? Det borde dessutom finnas ganska stora shiamuslimska grupperingar som faktiskt har haft tillit till muslimväldet och också kommer att försvara regimen, i vart fall islamismen, kan jag tänka mig.

Nog kan jag även tänka mig att det finns grannländer i närheten som är sugna på att roffa åt sig en bit av Iran om det uppstår kaos i Iran. Hur ser det ut med islamiska terrororganisationer som ser sin chans att etablera sig i Iran om det blir kaos?

Det där kan bli en krutdurk.

Just kurderna har en tendens att vara separatister. Så trött på dem. Men traditionellt så är Iranier iranier först och därefter perser, kurder etc. Bara perserna i L.A som fått för för sig att kalla sig "Persian" istället pga låter bättre.

Ändå ett land som har en tradition av att vara multikulturell. Risken för inbördeskrig är dock betydligt som du skriver, speciellt om grannländerna lägger sig i.
Citera
Medlem
Citat:
Lol, så varför nämner du exempel som är rena propagandister? 😂😂😂

Mja, jag tror inte tex MES är direkt finansierad av Iran även om det är uppenbart vart hjärtat ligger i olika konflikter. Tex så släpps det saker som iransk statlig media aldrig skulle sätta sitt namn på.
Dessutom så vill jag veta hur ”andra sidan” ser på saker.

Kanske skulle uttryckt det annorlunda iofs, statliga propaganda-organ tex?
Citera
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swedenistani
ca 50 000 starlink användare finns i Iran.
Och nu kommer rapporter om att Internetblockaden börjar svikta. Massiv ökning av Starlink-aktivitet. Bl. a. ska Anonymus ha lyckats hacka sig in. Vid Punak- och Azaditorget har demonstranter kunnat ladda upp klipp t. ex. Det ryktas om att telekomfolk inte uppdaterar regimens system. Vi får väl se.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in