2026-01-11, 19:42
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Gerhardt
Hjulen snurrar runt ett kvarts varv när hon lägger om ratten.

Kallar du verkligen det att spinna?

Fjant!

Här är en mycket noggrann videoanalys av händelsen:
https://youtu.be/bDda-L_ZOE8?si=gM-opP2DcMagDOJJ&t=394

6:35 Agenten är inte framför bilen.

6:36 Kvinnan har backat i en båge och agenten är nu framför bilen. Hjulen är tydligt vridna åt vänster.

6:37 Hjulen är riktade något åt vänster, mot agenten. Kvinnan gasar. Hjulen spinner pga. isen på vägen.
Några millisekunder senare ser man att agenten drar upp sitt skjutvapen med högerhanden. Hjulen är fortfarande riktade lite åt vänster, nästan rakt fram. Alltså INTE åt höger.

Efter det skjuter agenten samtidigt som hjulen vrids åt höger och kvinnan kör (på agenten).
Senast redigerad av borskungen 2026-01-11 kl. 19:54.
Citera
Medlem
Såg nyss videon från kroppskameran plus videon från en civil från en annan vinkel, sånna människor (kvinnan) dör fan alltid av rena idiotgrejer och detta var inget undantag.

Detta betyder inte att ICE-agenten inte var klumpig och vårdslös, det är ju uppenbart på filmen. Men om 2 tungt beväpnade agenter/militärer/poliser etc går fram till min bil och ger mig order om att kliva ur, då kommer jag kliva ur bilen direkt.

Sen när de står precis intil hennes bil så börjar hon köra, oavsett avsikt att köra på agenterna eller ej (bara hon kunde svara på den frågan) så träffade hon en av dom med bilen. Om en person bedöms använda sin bil som ett vapen för att orsaka skada så har agenterna i detta fallet rätt att skjuta för att döda vilket också hände, detta är inget unikt för USA och inget konstigt just för att en bil kan användas för att orsaka stor skada.
Dessutom var stämmningen hetsig från början vilket i sig ökar risken för felbedömningar och katastrofala beslut, vem som har rätt och inte kan man ta upp i rätten efteråt men denna kvinnan tog uttrycket "jag är hellre död än att ha fel" till sin yttersta spets.

För övrigt är detta inget debbatinlägg om ICE eller Trumps politik överlag, det hör hemma i andra trådar.
Denna IQ-befriade kvinnan verkade se sig själv som odödlig och valde att utmana 2 tungt beväpnade män med sin bil, behöver jag verkligen förklara mera?
Senast redigerad av Viktor.990 2026-01-11 kl. 19:58.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
LA Times är en av USAs största tidningar.

USA-poliser avråds från att skjuta in i bilar och artikeln diskuterar detta i förhållande till ICE-skottet. Synd att du inte vill läsa.

Som att citera Aftonbladet.
Ge citat av reglementet.

Avrådan innebär heller inget förbud.
Citera
Avstängd
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Afro-Greger
Här är två lokala försvarsadvokater som säger att man kan jämföra en bil på precis samma sätt som ett vapen till skillnad mot vad du påstår.

https://www.youtube.com/watch?v=80dD3lwcPPM 04:00

Du kanske bara yttrar din personliga åsikt och inte vad som gäller i amerikansk lag?
Ändå rätt kul att du tror att när en USA-polis (enligt din påstådda länk som du missuppfattat) ser en bil på gatan så drar de sitt vapen och säger "lägg ner bilen".

Nej, en bil är en bil och kan användas som vapen men är inte ett vapen. Även en planka kan användas som vapen, men poliser är inte rädda för plankor.
Citera
2026-01-11, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gerhardt
.

Lagen håller med mig. Du fick citat.
Citera
2026-01-11, 19:43
Avstängd
Glöm inte vovven i bilen🥺 som flatan tog med i sin "kamp"

PETA borde ta med vovven till en familj som kommer ta hand om den

Citat:
Ursprungligen postat av 1ulvius9
Man ska lyssna på polisen.

Man ska göra exakt vad de säger.

Man ska inte bete sig som ett vilt djur, som en apa som hör hemma på ett zoo.

Man ska inte köra på andra människor eller vara i närheten av att bete sig våldsamt och farligt med en bil.

Annars händer sånt här.

Inte för att jag bryr mig om den här bitchentill psykfall, utan det är synd om polisen som behövde skjuta henne.

Det är inte lätt att skjuta någon.
Citera
2026-01-11, 19:44
Avstängd
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Viktor.990
Såg nyss videon från dashcamen, sånna människor (kvinnan) dör fan alltid av rena idiotgrejer och detta var inget undantag.

Detta betyder inte att ICE-agenten inte var klumpig och vårdslös, det är ju uppenbart på filmen. Men om 2 tungt beväpnade agenter/militärer/poliser etc går fram till min bil och ger mig order om att kliva ur, då kommer jag kliva ur bilen direkt.

Sen när de står precis intil hennes bil så börjar hon köra, oavsett avsikt att köra på agenterna eller ej (bara hon kunde svara på den frågan) så träffade hon en av dom med bilen. Om en person bedöms använda sin bil som ett vapen för att orsaka skada så har agenterna i detta fallet rätt att skjuta för att döda vilket också hände, detta är inget unikt för USA och inget konstigt just för att en bil kan användas för att orsaka stor skada.
Dessutom var stämmningen hetsig från början vilket i sig ökar risken för felbedömningar och katastrofala beslut, vem som har rätt och inte kan man ta upp i rätten efteråt men denna kvinnan tog uttrycket "jag är hellre död än att ha fel" till sin yttersta spets.

För övrigt är detta inget debbatinlägg om ICE eller Trumps politik överlag, det hör hemma i andra trådar.
Denna IQ-befriade kvinnan verkade se sig själv som odödlig och valde att utmana 2 tungt beväpnade män med sin bil, behöver jag verkligen förklara mera?
Ännu ett inlägg som enbart analyserar en trebarnsmammas insats och noll analys av utbildad ICE-insats. Kvinnohatare?
Citera
2026-01-11, 19:46
Avstängd
Kungenshoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Viktor.990
Såg nyss videon från dashcamen, sånna människor (kvinnan) dör fan alltid av rena idiotgrejer och detta var inget undantag.

Vilken "dash cam"-film?
Vilken bil hade dash cam?

Kan du länka till filmen?
Citera
2026-01-11, 19:46
Avstängd
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1ulvius9
Om man skapar en akutsituation så riskerar man att skjutas.

Som polisen som sköt en Down-person i Sverige.

Det var uppenbart inget som person ville men man misstänkte i en akut situation att han var farlig och skyddade sig själva och omgivningen.

Hennes hjärna var säkert helt mos, ingenting där hjärna borde ha varit.

Det var bara dumt gjort och så blev det så här.

Ingen bryr sig om henne eller ville henne något ont eller visste vem hon var.

Nästa person som gör likadant riskerar samma öde. Ja, trots att man är en vit medelålders kvinna.
Så du tycker att om en Downs syndrom-kille drar en vattenpistol mot polis så är det rimligt att han skjuts ihjäl och polisens insats behöver inte ens analyseras. Inte säkert alla håller med och debatten blev ganska stor då.

Uppenbarligen är din hypotes att polisen aldrig kan ha fel, och den åsikten känns lite främmande på FB på något sätt. Men du har naturligtvis tvingats till den eftersom du tror att Trump aldrig kan ha fel. Lite likt när alla sovjeter trodde Stalin var gud och se hur det gick.
Senast redigerad av Paris24 2026-01-11 kl. 19:51.
Citera
2026-01-11, 19:47
Medlem
Afro-Gregers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Ändå rätt kul att du tror att när en USA-polis (enligt din påstådda länk som du missuppfattat) ser en bil på gatan så drar de sitt vapen och säger "lägg ner bilen".

Nej, en bil är en bil och kan användas som vapen men är inte ett vapen. Även en planka kan användas som vapen, men poliser är inte rädda för plankor.

Står man framför någon med en gasande SUV kan man köra över någon och orsaka död, så det är ett dödligt vapen. Det är vad även juristerna säger. Det skall betraktas på samma sätt som ett skarpladdar vapen i fråga om hot.

Sedan kan man se på en 3:e video som florerar att påståendet om att ICE-agenten ställer sig framför bilen inte stämmer helt. Hon backar och placerar om bilen så att han hamnar framför bilen.
Senast redigerad av Afro-Greger 2026-01-11 kl. 19:50.
Citera
2026-01-11, 19:48
Medlem
Man ska nog alltid göra som man blir tillsagd av beväpnade personer som är anställda av staten. Utgången för ens personliga hälsa är nog mest gynnsam då. Spelar ingen roll om man är i sin rätt eller ej. Bara gör som dom säger. Om du tycker dom gjort fel eller bryter mot dina rättigheter, ta dom till rätten efteråt istället.
Citera
2026-01-11, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av David1982
Glöm inte vovven i bilen🥺 som flatan tog med i sin "kamp"

PETA borde ta med vovven till en familj som kommer ta hand om den

Många psykopater kan inte relatera till människor.

Men djur kan de styra och ställa med som de vill, de pratar ju inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in