2026-01-11, 17:33
Medlem
gubbroras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lumen99
Oj "inga säkerhetspolitiska skäl" alls för USA att vilja ha mer direkt kontroll över Grönland? Berätta det för Trump som precis hotat med "det tuffa sättet" om Danmark inte släpper fram självständighet. Typ fri associering som med Marshallöarna där USA sköter försvar och plånboken medan grönlänningarna får styra sitt eget. USA har redan baser via NATO-avtal javisst men de vill skippa den danska filter och den europeiska kommandostrukturen helt. Pentagon flyttade ju Grönland till NORAD förra året.

Och 60 000 invånare? Det har typ 20–30 självständiga småstater redan från Saint Kitts till Färöarna men få med sånt geopolitiskt prime location mitt i Arktis plus olja sällsynta jordartsmetaller värda biljoner. Trots höga kostnader som skrämmer oljebolag du har rätt där Venezuela-exemplet är klockrent. Trump ser inte "större USA" som själv mục utan kontroll över sjövägar mineraler och mot Kina/Ryssland. Inte desperat Epsteinskydd. Självständighet med US-protektorat känns oundvikligt speciellt med påverkanskampanjer på gång inför nästa folkomröstning. Vad säger du nöjd med Danmarks "säkerhetsgarantier" när USA redan expanderar konsulatet i Nuuk?

Taco är alltid jättetuff tills det blir verklighet. Tuffheten har två funktioner att skapa osäkerhet hos motparten och att skapa en bild hos MAGA-supportrarna om att han är framgångsrik och kraftfull,

Vad menar du med att USA ska sköta plånboken ska USA vara ansvarigt för budgeten?

Färöarna har väl en likartad uppgörelse med Danmark som Grönland

Värdet av Grönlands naturtillgångar är högst tveksamt enligt diverse experter så är det extremt dyrt och komplicerat att utvinna dom.

Konkret vilka Danska säkerhetsgarantier syftar du på?

Taco är livrädd för Epstein han gör allt för att begrava och vilseleda
Citera
2026-01-11, 17:49
Medlem
gubbroras avatar
Citat:
Transan i Köpenhamn och hennes kung har inget med Grönland att göra och den tid då koloniala band och symboliska överherrar styrde över nordens utposter är förbi. Det postkoloniala måste få ett slut antingen den hårda vägen eller den mjuka men slutet måste komma.

Och av det skälet ska man bli en USA koloni istället ?
Citera
2026-01-11, 17:49
Medlem
Trump har gett befälhavarna för sina specialstyrkor order att utarbeta en plan för en invasion av Grönland. Det rapporterar den brittiska tidningen The Mail on Sunday som baserar uppgifterna på diplomatkällor.
https://www.dailymail.co.uk/news/article-15452323/Donald-Trump-orders-army-chiefs-plan-invade-Greenland-President.html
Citera
2026-01-11, 17:50
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Batagare
Donald Trump har beordrat generaler att utarbeta en plan för att invadera Grönland, uppger källor för Daily Mail.
Men presidenten möter motstånd från militärtopparna.
Men detta ska ha mötts av motstånd från de församlade militärtopparna med motiveringen att en invasion av Grönland ”vore olaglig och inte skulle stödjas av kongressen”.

De har försökt distrahera Trump genom att prata om mindre kontroversiella åtgärder, som att borda ryska ”spökfartyg” – ett hemligt nätverk av hundratals fartyg som drivs av Moskva för att kringgå västerländska sanktioner – eller att inleda en attack mot Iran, säger en källa.

Generalerna tycker att Trumps Grönlandsplan är galen och olaglig. Så de försöker avleda honom med andra större militära operationer. De säger att det är som att hantera en femåring, säger en diplomatisk källa.

https://www.expressen.se/nyheter/varlden/uppgifter-trump-har-beordrat-plan-for-att-invadera-gronland/
Detta fick mig osökt att tänka på senator Mark Kelly och pågående fejden som Hegseth initierat och den vendetta som pågår nu.
Mycket flyter samman ang senaste tidens händelser inkl röstning resolution.

Bakgrund om händelser Trump, Hegseth och dramat i spoiler:
Med tanke på deras bakgrund börjar jag undra om de begrep vart det riskerar barka hän.
Givetvis inte visste med full insyn, men med vetskap om Trumps megalomani och gränslöshet - att det kan eskalera.
Trump sket i att informera kongressen, trots deras utfrågningar.
Sen kom Venezuela och snabba hot mot Grönland.
Nu säger Trump i stort sett att han skiter i lagar och förordningar.

Kelly:
”Om detta är avsett att skrämma mig och andra kongressledamöter från att göra vårt jobb och hålla den här administrationen ansvarig, kommer det inte att fungera.
Jag har gett för mycket till det här landet för att tystas av mobbare som bryr sig mer om sin egen makt än att skydda konstitutionen.”
https://www.theguardian.com/us-news/2025/nov/25/mark-kelly-troops-disobey-illegal-orders-comments
Senast redigerad av develi 2026-01-11 kl. 18:17.
Citera
2026-01-11, 17:54
Medlem
Batagares avatar
Citat:
Transan i Köpenhamn och hennes kung har inget med Grönland att göra och den tid då koloniala band och symboliska överherrar styrde över nordens utposter är förbi. Det postkoloniala måste få ett slut antingen den hårda vägen eller den mjuka men slutet måste komma.

I början av 1700-talet fick Skandinavien och Grönland tillbaka kontakten med varandra, och Danmark etablerade suveränitet över ön.

Efter att Danmark-Norge gjort anspråk på Grönland i århundraden, blev det en dansk koloni år 1814, och en del av riksgemenskapen 1953 enligt Danmarks rikes grundlag.
Citera
2026-01-11, 18:04
Medlem
develis avatar
Citat:
Du verkar väldigt angelägen om att försvara Danmark, märkligt med tanke på att Grönland själva kallar sin relation med Danmark "postkolonial" det vill säga en fas av ofullbordad dekolonisering. Trump och USA vill ta bort Danmarks kontroll över Grönland, kanske dags att läsa på lite innan du börjar kasta sten från ditt eget glashus?
Japp. Jag försvarar Danmark.
Jag har redan beskrivit ingående varför Stephen Millers nonsens är rent hyckleri med tanke på Puerto Rico.
Att du låter som en papegoja och ältar kolonial historia är totalt meningslöst.
Frågan är besvarad.

Varför fegar du ur och inte besvarar varför Trump inte ökat militära insatser när han har haft chansen i 5 år?

Vart har du satt ner dina sockiplast egentligen?
Är det så att du i grunden är putinist som sekundärt skulle vinna på Trumps oreda?
Mot Danmark och NATO.
Citera
2026-01-11, 18:11
Medlem
Danmark saknar helt enkelt dem ekonomiska och militära musklerna för att vara kolonialmakt.

Idag betalar man 4 miljarder danska kronor per år i ekonomiskt stöd till Grönland. Det är ju kaffepengar! Vad är inte USA beredda att satsa?

2014 satsade Danmark 1,15% av bnp på försvaret medan nato-kravet var 2%. Nu är målet 3% men det är så dags.

Skulle man mena allvar med att försvara Grönland skulle man ha beställt ett hangarfartyg med 30 F-35 och inte en till hundslädepatrull.
Senast redigerad av defunct 2026-01-11 kl. 19:11.
Citera
2026-01-11, 18:21
Medlem
Batagares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av defunct
Danmark saknar helt enkelt dem ekonomiska och militära musklerna för att vara kolonialmakt.

Skulle man mena allvar med att försvara Grönland skulle man ha beställt ett hangarfartyg med 30 F-35 och inte en till hundslädepatrull.

Till skillnad mot Sverige har Danmark "blue water" kapacitet (örlogsfartyg med kapacitet för ossianerna).
Citera
2026-01-11, 18:31
Medlem
Mindbusinesss avatar
Citat:
Jo fast du glömde en detalj Danmark tappade ju greppet om Grönland när tyskarna tog över hemma under kriget. Då var det USA som klev in och tog kontrollen, byggde baser och allt. Så den ”danska kontrollen” var mest på papperet ett bra tag där.

Jag besvarade bara frågan om hur Danmark fick Grönland. Var Trump har fått sin version om en båt för 500 år sedan vete fåglarna.
Sen har Danmark och USA ett avtal om Grönland från 1951 och som uppdaterades 2004. Men Trump respekterar ju som vanligt inga avtal.
https://2009-2017.state.gov/documents/organization/170358.pdf?safe=1
Citera
2026-01-11, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Detta fick mig osökt att tänka på senator Mark Kelly och pågående fejden som Hegseth initierat och den vendetta som pågår nu.
Mycket flyter samman ang senaste tidens händelser inkl röstning resolution.

Bakgrund om händelser Trump, Hegseth och dramat i spoiler:
Med tanke på deras bakgrund börjar jag undra om de begrep vart det riskerar barka hän.
Givetvis inte visste med full insyn, men med vetskap om Trumps megalomani och gränslöshet - att det kan eskalera.
Trump sket i att informera kongressen, trots deras utfrågningar.
Sen kom Venezuela och snabba hot mot Grönland.
Nu säger Trump i stort sett att han skiter i lagar och förordningar.

Kelly:
”Om detta är avsett att skrämma mig och andra kongressledamöter från att göra vårt jobb och hålla den här administrationen ansvarig, kommer det inte att fungera.
Jag har gett för mycket till det här landet för att tystas av mobbare som bryr sig mer om sin egen makt än att skydda konstitutionen.”
https://www.theguardian.com/us-news/2025/nov/25/mark-kelly-troops-disobey-illegal-orders-comments
det var den Mest spännade spoiler jag har läst
Citera
2026-01-11, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mindbusiness
Jag besvarade bara frågan om hur Danmark fick Grönland. Var Trump har fått sin version om en båt för 500 år sedan vete fåglarna.
Sen har Danmark och USA ett avtal om Grönland från 1951 och som uppdaterades 2004. Men Trump respekterar ju som vanligt inga avtal.
https://2009-2017.state.gov/documents/organization/170358.pdf?safe=1
Han berättade ingenting om Mayflower båten antar jag .
Citera
2026-01-11, 18:52
Avstängd
Trump vet verkligen Grönlands strategiska värde. Han hotade nyligen med "det tuffa sättet" om Danmark inte släpper fram självständighet. USA vill ha direkt kontroll över Arktis utan danska eller NATO-filter särskilt efter att Pentagon flyttade Grönland till NORAD. USA tar inte över budgeten utan erbjuder stora summor genom fri associering precis som med Marshallöarna. Där sköter USA försvar och bistånd medan Grönland styr sig självt i utbyte mot tillgång till framtida mineraler och olja. Färöarna har danskt försvar men saknar Grönlands unika Arktis-läge med olja och baser som Pituffik. Grönland är geopolitiskt mycket viktigare likt småstater som Saint Kitts. Självständighet med USA-skydd ger bättre trygghet än Danmark.

Citat:
Ursprungligen postat av gubbrora
Taco är alltid jättetuff tills det blir verklighet. Tuffheten har två funktioner att skapa osäkerhet hos motparten och att skapa en bild hos MAGA-supportrarna om att han är framgångsrik och kraftfull,

Vad menar du med att USA ska sköta plånboken ska USA vara ansvarigt för budgeten?

Färöarna har väl en likartad uppgörelse med Danmark som Grönland

Värdet av Grönlands naturtillgångar är högst tveksamt enligt diverse experter så är det extremt dyrt och komplicerat att utvinna dom.

Konkret vilka Danska säkerhetsgarantier syftar du på?

Taco är livrädd för Epstein han gör allt för att begrava och vilseleda
Senast redigerad av lumen99 2026-01-11 kl. 18:54.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in