2026-01-11, 10:30
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ling.Xiaoyu
Bara för att videon är i slow motion betyder det inte att agenten tänker i slow motion och kalkylerar när han sätter första skottet genom framrutan och resterande två genom sidorutan. Ja, han vill instinktivt döda det han uppfattar som ett hot. Det är inte samma sak som att han vaknade upp den dagen och tänkte "Hur ska jag släcka ett liv idag och elda på protesterna på värsta möjliga sätt och försvåra arbetet för mina kolleger framöver?"

Normal reaktion är att flytta sig såklart. Ja det går oerhört fort ja, men han hinner ta upp pistolen och sikta. Det gör ju inte ens nån skillnad om han dödar henne, bilen tvärstannar inte ändå. Det är en galen människa. Förmodligen krigsskadad.
Citera
2026-01-11, 10:30
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ling.Xiaoyu
Bara för att videon är i slow motion betyder det inte att agenten tänker i slow motion och kalkylerar när han sätter första skottet genom framrutan och resterande två genom sidorutan. Ja, han vill instinktivt döda det han uppfattar som ett hot. Det är inte samma sak som att han vaknade upp den dagen och tänkte "Hur ska jag släcka ett liv idag och elda på protesterna på värsta möjliga sätt och försvåra arbetet för mina kolleger framöver?"

Har man myndighetspersoner i uniform och befogenheter som dessutom är utrustade med skjutvapen krävs det faktiskt att man har personer med sådant psyke att man tänker först och skjuter sen och inte tvärtom. Det blir helt enkelt inte bra.
Citera
2026-01-11, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Visste inte att illegala invandrare hade rösträtt i USA, men där ser man...
De tycks inte ha någon som helst kontroll på vem som röstar på många platser i USA. En kort googling ger följande :

Citat:
Yes, under current Minnesota law, noncitizens, including undocumented immigrants, can vote if they present a valid Minnesota driver’s license, as the state does not require proof of citizenship for voter registration. This has raised concerns about election integrity among some officials and citizens.
Citera
Medlem
Skywipers avatar
Det får väl vara slutdiskuterat om detta någon gång. Scott Jennings har bra tålamod får man i alla fall medge.

"She showed up there with the intent to impede active federal law enforcement activities. She put herself in a position with a car in which she made a bad decision that caused the officer to believe his life was in imminent danger. THAT IS NOT IN DISPUTE."

https://x.com/EricLDaugh/status/2010154375885259236
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OSfyllot4958
På sätt och vis kan man ju rättfärdiga mordet, tänker om det hade skett här där någon miljöaktivist blockerar polis eller tejpat fast sig själv på E6:AN så hade det ju varit uppskattat speciellt här på forumet om denne eliminerades.
Men här tycker jag det ser ut som övervåld och sen när han dessutom säger "fucking bitch" efter att ha bränt av en salva rätt i skallen på henne.
Tycker att det är felbedömt av ICE polisen.

Det hela inträffade under bara ett par sekunder.

Kan inte tänka mig att det kan ses som annat än självförsvar alternativt korrekt yrkesutövning.

Men det är ju intressant hur polisen "ska" reagera på människor som försöker köra över andra människor eller beter sig så vårdslöst så att de riskerar att göra det.

Skulle inte förvåna mig om det anses vara korrekt yrkesutövning att neutralisera hotet mot allmänheten om man kan göra det utan att riskera den som i det här fallet.
Citera
2026-01-11, 10:35
Medlem
geytos avatar
Jag provar att infoga lite sunt förnuft från en före detta maffiaboss:

https://www.youtube.com/watch?v=x9UynOVeAXw

Att sitta och dissekera videon, om däck som slirar, eller inte slirar, där kommer vi inte längre. Därför provar jag med ett nytt grepp som kanske kan hjälpa någon, ett annat perspektiv.
Citera
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Normal reaktion är att flytta sig såklart. Ja det går oerhört fort ja, men han hinner ta upp pistolen och sikta. Det gör ju inte ens nån skillnad om han dödar henne, bilen tvärstannar inte ändå. Det är en galen människa. Förmodligen krigsskadad.

Det har du helt rätt i. Det är ju inte så att hon automatiskt skulle stampa på bromsen om han dödar henne, vilket den påföljande kraschen är ett tydligt bevis på.
Om han fruktade för sitt liv borde han hoppat åt sidan. Inte stå kvar med bägge fötterna på marken, dra sitt vapen och klämma av tre skott från 1 meters håll, varpå de sista två genom sidorutan när bilen är på väg ifrån honom.

Hade kvinnan velat köra på ICA-agenterna som gick på gatan hade hon ju knappast heller ställt SUVen på snedden tvärs över. Då hade hon tagit sats och kommit ångande i 80-100 blås mot dem. Det var ju rätt uppenbart att hon försökte hindra dem att köra förbi, inte att skada dem. Det borde alla med ett IQ över 75 inse.
Citera
Medlem
De kör inte med Sveriges saft och bulle helt enkelt. Du ska lyssna på myndigheter och inte stå och skrika och tro du är lite så där halvball
Citera
2026-01-11, 10:37
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
De tycks inte ha någon som helst kontroll på vem som röstar på många platser i USA. En kort googling ger följande :

Det låter helt otroligt korkat. Då låter det även som att det skulle gå att rösta flera gånger?
Citera
2026-01-11, 10:41
Medlem
Syrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andeta
Att påstå att det här rör sig om ett medvetet och oprovocerat mord är att resonera som en fullständig idiot som vägrar se till helhetsbilden. Det är otroligt verklighetsfrånvänt att reducera en kaotisk situation till en enkel svartvit saga; när man väljer att konfrontera agenter i tjänst och sedan använder en bil för att fly eller manövrera nära personal, skapar man en livsfarlig miljö där beslut fattas på bråkdelar av sekunder. Att sitta och gapa om ”frihet” samtidigt som man försvarar att folk attackerar myndighetsutövare är bara korkat, en rättsstat kräver ordning, och om man agerar hotfullt med ett fordon får man räkna med att agenter agerar för att skydda sig själva.

Agerar för att skydda sig såsom att.. gå ur vägen? Vilket är vad han regelmässigt ska göra och som minimerar risken för att skada andra i området, speciellt som han på några sekunder tar beslutet att skjuta. Jag vet inte hur mycket du själv skjutet men en av standardreglerna är ju att man inte ska skjuta mot något om man inte har en hum om vad som ligger bakom det man skjuter mot, vilket jag gissar han inte hade på de sekunder som fanns innan han tog beslutet att skjuta.

Klart det var ett oprovocerat mord.
Citera
2026-01-11, 10:42
Medlem
Syrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minkapten
De kör inte med Sveriges saft och bulle helt enkelt. Du ska lyssna på myndigheter och inte stå och skrika och tro du är lite så där halvball

Det här är så det låter från folk som aldrig haft att göra med polisen på något allvarligt sätt när de bryter de regler de anses ha. Att slicka stövel gör inte saker bättre för folket de förtrycker.
Citera
2026-01-11, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Syron
Det här är så det låter från folk som aldrig haft att göra med polisen på något allvarligt sätt när de bryter de regler de anses ha. Att slicka stövel gör inte saker bättre för folket de förtrycker.

Fast det bryter nog inga regler mot folk som inte har gjort nåt va? Eller har du fått en batong i huvudet när du köpte en korv på grillen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in