2026-01-11, 08:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HomoDeus
För snart 100 år sedan hörde vi slagorden om ett lands storhet sist. Retoriken utgick från att Tyskland var lurat, att det var andra länder, vänsterns och judars fel. Och man skulle göra tyskland stort igen.

Tyskarna gick på det hela och katastrofen var ett faktum. Den gången räddades vi, på håret, av gemensamma ansträngningar av kommunister (Ryssland) och demokratier (USA och UK).

USA, frihetens land, förtjänade världens tack och upplevde därför en ekonomisk storhetstid. En enorm vändning från den stora depressionen.

Vem hade trott att vi skulle få se samma fula fascism återuppstå och smyga sig på ett samhälle, i självaste USA, bara 70 år senare? Med en självgod egenkär ledare med storhetsvansinne pratandes om sitt lands militära oövervinnlighet och rätt att kontrollera sitt lebenraum. Med expansiva ideer om att ta över och kontrollera närområden.

Först Kanada, sen Grönland. Först med hjälp av påtryckningar och maffiametoder. Och sedan hota med militär. För att till sist släppa alla spärrar och börja ta områden med våld?

Det har bara gått 70 år. Hur kan folk vara så infernaliskt blinda att man inte ser det komma?

Jag har varit den största USA-förespråkaren i hela mitt liv. Slagits mot kommunism och vänster. Har haft lång erfarenhet av USA med många års verksamheter där, och familj.

Det gör mig så otroligt berörd att se detta hända. Där! Av alla ställen!

Diskussion: Vilka tecken behöver ni se innan ni fattar läget? Hur långt behöver det gå, vad behöver hända, innan ni kan hålla med om att clownen och MAGA står för den nya fascismen?

________---________

Fascism is a far-right, authoritarian, ultranationalist political ideology centered on a dictatorial leader, strict social/economic regimentation, and prioritizing the nation above the individual, suppressing opposition and dissent through force, militarism, and aggressive nationalism, often with racist or exclusionary elements, famously exemplified by Mussolini's Italy and Hitler's Germany. It opposes democracy, liberalism, communism, and individualism, seeking national rebirth through unity, strength, and often a mythical glorious past, creating "us vs. them" narratives with scapegoats.

En kort reflektion är att när vänstern gör fiasko så banas det väg för fascism.

I Tyskland slogs kommunister och socialdemokrater med varandra och medelklassen var livrädd för bolsjeviker. Samtidigt som liberalerna kopplades till dekadens, korruption med mera i Weimarrepubliken.

I dagens USA har vänstern drivit frågor som "Defund the police" och "dekonstruera vitheten" som på allvar skrämt medelklassen. De har även stått för rent äckel som att män i kjol skall släppas in i flickornas omklädningsrum och vinna damidrottstävlingar.

De har drivit vanliga människor till att rösta på Donald Trump i desperation, i rädsla eller i protest.

Att kandidaten för Demokraterna 2016 var en känd krigsförespråkare och det gav möjlighet för Trump att framstå även som den fredligare kandidaten var inte heller till Demokraternas fördel.
Citera
2026-01-11, 08:32
Medlem
Big Bosss avatar
Alla som sett vad för politik republikanska partiet fört senaste 10-15 åren?
Citera
2026-01-11, 09:07
Medlem
USA har alltid varit exakt så som det är idag. Det är nog bara du som förlitar dig för mycket på våra politiker.
Citera
2026-01-11, 09:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HomoDeus
För snart 100 år sedan hörde vi slagorden om ett lands storhet sist. Retoriken utgick från att Tyskland var lurat, att det var andra länder, vänsterns och judars fel. Och man skulle göra tyskland stort igen.

Tyskarna gick på det hela och katastrofen var ett faktum. Den gången räddades vi, på håret, av gemensamma ansträngningar av kommunister (Ryssland) och demokratier (USA och UK).

USA, frihetens land, förtjänade världens tack och upplevde därför en ekonomisk storhetstid. En enorm vändning från den stora depressionen.

Vem hade trott att vi skulle få se samma fula fascism återuppstå och smyga sig på ett samhälle, i självaste USA, bara 70 år senare? Med en självgod egenkär ledare med storhetsvansinne pratandes om sitt lands militära oövervinnlighet och rätt att kontrollera sitt lebenraum. Med expansiva ideer om att ta över och kontrollera närområden.

Först Kanada, sen Grönland. Först med hjälp av påtryckningar och maffiametoder. Och sedan hota med militär. För att till sist släppa alla spärrar och börja ta områden med våld?

Det har bara gått 70 år. Hur kan folk vara så infernaliskt blinda att man inte ser det komma?

Jag har varit den största USA-förespråkaren i hela mitt liv. Slagits mot kommunism och vänster. Har haft lång erfarenhet av USA med många års verksamheter där, och familj.

Det gör mig så otroligt berörd att se detta hända. Där! Av alla ställen!

Diskussion: Vilka tecken behöver ni se innan ni fattar läget? Hur långt behöver det gå, vad behöver hända, innan ni kan hålla med om att clownen och MAGA står för den nya fascismen?

________---________

Fascism is a far-right, authoritarian, ultranationalist political ideology centered on a dictatorial leader, strict social/economic regimentation, and prioritizing the nation above the individual, suppressing opposition and dissent through force, militarism, and aggressive nationalism, often with racist or exclusionary elements, famously exemplified by Mussolini's Italy and Hitler's Germany. It opposes democracy, liberalism, communism, and individualism, seeking national rebirth through unity, strength, and often a mythical glorious past, creating "us vs. them" narratives with scapegoats.
Att anklaga någon för att vara fascist är allvarligt. Det är allt som oftast en grav förolämpning av fascismens offer.

Om vi nu utgår ifrån att du menar det du säger är jag nyfiken på hur du tycker att USA under Trump uppfyller definitionen du själv har givit, dina känslor för Trump som person och den ändlösa raden lögner i media åsido.

"Auktoritär" / "diktatorisk"? Trump har exakt samma makt som alla andra presidenter, och utövar den under samma lagliga begränsningar. "Ultra nationalistisk"? Menar du "America First" / MAGA med det? Att tjäna det egna landet först är knappast nationalism för ett statsöverhuvud, det borde snarare vara första raden i arbetsbeskrivningen.

"Strikt social och ekonomisk uppdelning / rangordning" finns inte mer nu än tidigare. USA har bitvis stor ekonomisk ojämlikhet, vilket Trump har kämpat ovanligt mycket emot, t. ex. genom skattelättnader för låginkomsttagare.

"Nationen över individen" stämmer förmodligen sämre på USA än alla andra länder. Inget annat land har en författning skriven uteslutande från ett perspektiv av begränsning av statens makt till förmån för individen. Sverige är ett kollektivistiskt helvete i jämförelse.

"Undertryckande av opposition med våld" är en av de mest absurda anklagelser man kan göra mot Trump regeringen. Jag gillar inte Trump som person, men det kräver inte mycket hjärnaktivitet för att se att nästan ingen annan politiker har angripits mer med mer lögner av politiska motståndare och hela mediekonglomerat. Ingen av dessa har straffats, sitter i fängelse eller liknande, trots att många av deras angrepp gränsar till straffbart förtal.

Det närmaste man kommer något träffande är väl hoppet om återfödelse av nationen, men då fascismen menade en mytisk sådan (romarriket / "arier") menar MAGA i stort snarare 80 - 90 talet (m. a. o. tiden då Trump och många MAGA med honom fortfarande röstade på Demokraterna). MAGA är i grund och botten en protest mot Obama regimen och den groteska statsapparat som bildades under hans ledning.

Alltså, vilket kriterium på grundval av vilka fakta uppfyller USA för att du ska förnedra offren för den verkliga fascismen och hävda att det de genomlevde inte var värre än att leva i USA idag?

Redigering: Ursäkta. Jag ser att du faktiskt har anfört ett kriterium, enär ett som inte förekommer i definitionen du gav: expansionism. Jag förmodar att du tänker på Venezuela, och där håller jag med, den aktionen var ett resultat av USAs stormaktsposition, och Trump. Men har det verkligen något med fascism att göra? Om amerikanerna vill eller ej, så är de i krig med Kina och i mindre mån Ryssland. Inte ett öppet, kinetiskt krig, men ett geopolitiskt kallt krig där framförallt Kina nästlar sig in överallt.

Venezuela var ett av de understa blocken i ett högt Jenga-torn av Kinas geopolitik, och att rycka ut det kommer förmodligen ge en hel rad positiva effekter för Väst, från kontroll av oljepriser (= oblodigaste sättet att stoppa Ryssland) till Irans befrielse. Det var potentiellt ett stycke mycket effektiv Realpolitik, som endast USA hade kunnat utföra. I korthet, det hade inte ett dugg med fascism att göra.
Senast redigerad av Dr.Fausto 2026-01-11 kl. 09:34.
Citera
2026-01-11, 09:24
Medlem
TotalWars avatar
USA har fria medier vilket fasciststater inte har. Media-landskapet i USA är betydligt friare än exempelvis Sverige, där staten oftare har ett finger med i spelet och som dessutom dömer chefredaktörer för nya medier de inte gillar till fängelse. Presstöd och Public Service.

Motsvarande siffra för svensk propaganda (Public Service) som ligger på drygt 10 miljarder kronor om året skulle vara 400 miljarder kronor för USA, eller hälften av sin militär. USA spenderar inte sådana pengar för att hjärntvätta sin befolkning, medans Sverige faktiskt gör det.

USA gör sig av med rasism, mer känt som "Woke" eller identitetspolitik, medans Sverige hela tiden utökar sin.

Totalitära stater censurerar alltid för att på så vis styra narrativet i samhället och skydda makten. USA sanktionerar de som censurerar medans Sverige utökar sin censur.

Dessutom har USA en betydligt friare marknad än Sverige. Marknaden i Sverige är mer kopplad till politiska mål e.t.c. Detta kännetecknar fascism.

Stat -> Medier -> Marknad = 1 Spelare istället för 3, vilket centraliserar makten.

Sammanfattningsvis: Sverige är betydligt mer totalitärt än USA och det är skrattretande att höra en svensk peka finger när denne sitter i skiten själv utan att säga ett jävla skit om det, eller göra någonting åt det.
Senast redigerad av TotalWar 2026-01-11 kl. 09:49.
Citera
2026-01-11, 10:28
Medlem
Alla konservativa tror att tänka själv är att göra det motsatta av vad det vänsterliberla EUetablissemanget säger. Att de själva är en ja-sägare och nickedocka som låter trump och ibland även Putin tänka för dem, är inget som bekommer dem.
Citera
2026-01-11, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hellbilly23
Trump kan vara vita människors sista chans att undvika att bli utplånade av andra raser som hatar och föraktar oss. Han har definitivt mitt stöd och jag hoppas att han accelererar och eskalerar riktigt ordentligt.

Han är sionist så det är knappast troligt.
Citera
2026-01-11, 10:33
Medlem
Folk som bara kollar Tv4 och Svt blir hjärntvättade och ni är ursäktade. Det är inte ert fel att ni är förståndshandikappade.

Det enda som Trump gör knasigt är frågan om Grönland då de redan har tusentals soldater på plats. Varför måste han erövra ön helt? Naturtillgångar där? Finns väl inga som helst tecken på att Kina och Ryssland är intresserade av Grönland?

Förutom det gör han mkt gott. Och det borde räcka med nyheten med alla Somalier som lurar deras system och mottagit över 1,8 miljarder för "daycare" som inte existerar? Dollar eller kronor låter jag va osagt, kommer ej ihåg. Och just pga sånt här skit behövdes Musk och allt de gjorde. Men man ser att det finns mkt kvar. Samma vänsternissar som skriker sig hesa över detta betalar även dessa somalier och blir sjukt bedragna.

Han har väldigt rätt i Somalier inte gör något gott för världen. Inte det minsta. Det finns mkt att bekämpa för att världen ska bli lugnare i slutändan
Citera
2026-01-11, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TotalWar
USA har fria medier vilket fasciststater inte har. Media-landskapet i USA är betydligt friare än exempelvis Sverige, där staten oftare har ett finger med i spelet och som dessutom dömer chefredaktörer för nya medier de inte gillar till fängelse. Presstöd och Public Service.

Motsvarande siffra för svensk propaganda (Public Service) som ligger på drygt 10 miljarder kronor om året skulle vara 400 miljarder kronor för USA, eller hälften av sin militär. USA spenderar inte sådana pengar för att hjärntvätta sin befolkning, medans Sverige faktiskt gör det.

USA gör sig av med rasism, mer känt som "Woke" eller identitetspolitik, medans Sverige hela tiden utökar sin.

Totalitära stater censurerar alltid för att på så vis styra narrativet i samhället och skydda makten. USA sanktionerar de som censurerar medans Sverige utökar sin censur.

Dessutom har USA en betydligt friare marknad än Sverige. Marknaden i Sverige är mer kopplad till politiska mål e.t.c. Detta kännetecknar fascism.

Stat -> Medier -> Marknad = 1 Spelare istället för 3, vilket centraliserar makten.

Sammanfattningsvis: Sverige är betydligt mer totalitärt än USA och det är skrattretande att höra en svensk peka finger när denne sitter i skiten själv utan att säga ett jävla skit om det, eller göra någonting åt det.
Mycket bra formulerat.
Citera
2026-01-11, 12:07
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonte500
Mitt uteblivna svar tyder absolut inte på att du "fick rätt", något som du förmodligen fick för dig! Utan, jag har ett liv (ett liv innebär att man jobbar, har ett socialt umgänge, folk som bryr sig om en och tycker att man är bra), och när du staplar lögner på varandra så börjar jag tänka att nej, detta har jag inte ork att bemöta! Jag ska upp på måndag, och försörja arbetsskygga individer som dig!

Kan du förtydliga vad detta betyder, förresten? (Retorisk fråga, du verkar psykotisk).
Dock berättar donalds om sina hemligheter med Epstein, och det är ett lager som det vore svårt att förstå, men förstår det är intellektuellt jobbigt för dig att donalds är en pedofil/sexa med minderåriga.
Pch psykostiskt borde nog den vara som försökt inbilla sig Joe är en pedofil fast inget existerar, men med donalds där lager på lager av saker som donalds sade aldrig skett, vet vi nu skett.

Och det betyder bara en sak och när det är så stort antal obekväma saker för donalds i Epstein-gate.

Men lite pedofili/sexa med minderåriga är väl inget att prata om antar jag och om det är donalds.(Och det bästa av allt, jag förutspådde just detta att fansen skulle gå och såna som stödjer pedofili/sex med minderåriga.
Men nej sade donalds fansen, vi ärt emot pedofili/sex med minderåriga och nu är det Den Stora Bedövande Tystnaden och de få som öppnar munnen anser att lite pedofili är väl inget att hetsa upp sig över.
Citera
2026-01-11, 12:08
Medlem
Arcanes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FunAndGames
Så vackert men hur det i teorin var tänkt att det skulle fungera när det började med att nån var upprörd över hur sågverksarbetare var överarbetade och underbetalade är inte så väldigt intressant när maktövertagandet ledde till nåt helt annat. Eller ska det bli ännu en omgång av det evinnerliga gnölet om att vänsterextremister upphör vara vänsterextremister i samma stund de gör nåt dåligt? Och att de därför aldrig haft makt nånstans eftersom deras maktövertagande alltid leder till att de gör väldigt mycket dåligheter?

Jag förespråkar identitetspolitik på så sätt att när olika etniciteter samexisterar och alla utom en ägnar sig åt identitetspolitik kommer den som avstår från det fullständigt domineras och köras över av de andra. Vitingar över hela västvärlden har låtit sig övertalas att det är "rasism" om de ägnar sig åt identitetspolitik, nu får vi till följd av det kopiösa mängder däng samtidigt som vi görs till minoriteter och då kommer få ännu mer kopiösa mängder däng.
Nu skrev jag att just revolutionära kommunister är vänsterextrema, men att bedriva identitetspolitik är inte ”vänster”. Det medger du själv då du förespråkar vit identitetspolitik och jag förutsätter att du inte ser detta som vänsterpolitik.

Kommunismen är kanske fin i teorin, men alla försök att omsätta den i praktiken har i längden lett till elände. Rasideologi, fascism och nazism är inte ens fina i teorin och har också bara lett till elände när det omsatts i praktiken. Enbart rejält obehagliga människor tycker att en totalitär stat under en enväldig härskare, slaveri, rashygien, etnisk rensning, erövringskrig, utrotningen av ”undermänniskor” osv. låter som bra idéer som bör omsättas i praktiken.

Citat:
Nationalistiska ryssar som hade föredragit att deras land förblev vad det var innan revolutionen var hotet mot vänsterns dårpippiplaner på samma sätt som nationalistiska vitingar över hela västvärlden är hotet idag. Att bekämpa rysk identitet fyllde samma funktion som bekämpandet av "vit rasism" idag. Ryssarna var inte tillräckligt fanatiska vad gäller att försvara sin rätt till identitetspolitik och blev lätta att folkmörda eftersom de då inte kunde göra kollektivt motstånd. Samma sak med oss idag.
Nu bedrev Sovjet till skillnad mot Nazi-Tyskland inte något folkmord, men de gjorde sig skyldiga till otaliga brott mot mänskligheten då regimen mördade och förföljde verkliga och inbillade politiska motståndare oavsett etnicitet och hudfärg.

Citat:
Fördrivas vore idealt.
Så primärt etnisk rensning alltså, vilket skulle utgöra ett brott mot mänskligheten. Iofs bra att du inte hymlar med dina åsikter här, men är du lika öppen med dem i vardagen? Hur ser du på att utrota ”undermänniskor” om fördrivning inte är möjlig eller om de sätter sig till motvärn när de ska fördrivas? Hur ska ”politiska brottslingar”, dvs. de som kan misstänkas hysa vänsteråsikter, hanteras i din stat?

För att återgå till USA så kan man i alla fall inte anklaga Trump och MAGA-rörelsen för att, i alla fall i dagsläget, entydigt förespråka rasideologi även om det finns starka inslag. Men rasideologi är inte eller nödvändigt för en fascistisk rörelse.
Citera
2026-01-11, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arcane
Nu skrev jag att just revolutionära kommunister är vänsterextrema, men att bedriva identitetspolitik är inte ”vänster”. Det medger du själv då du förespråkar vit identitetspolitik och jag förutsätter att du inte ser detta som vänsterpolitik.

Kommunismen är kanske fin i teorin, men alla försök att omsätta den i praktiken har i längden lett till elände. Rasideologi, fascism och nazism är inte ens fina i teorin och har också bara lett till elände när det omsatts i praktiken. Enbart rejält obehagliga människor tycker att en totalitär stat under en enväldig härskare, slaveri, rashygien, etnisk rensning, erövringskrig, utrotningen av ”undermänniskor” osv. låter som bra idéer som bör omsättas i praktiken.

Nu bedrev Sovjet till skillnad mot Nazi-Tyskland inte något folkmord, men de gjorde sig skyldiga till otaliga brott mot mänskligheten då regimen mördade och förföljde verkliga och inbillade politiska motståndare oavsett etnicitet och hudfärg.

Så primärt etnisk rensning alltså, vilket skulle utgöra ett brott mot mänskligheten. Iofs bra att du inte hymlar med dina åsikter här, men är du lika öppen med dem i vardagen? Hur ser du på att utrota ”undermänniskor” om fördrivning inte är möjlig eller om de sätter sig till motvärn när de ska fördrivas? Hur ska ”politiska brottslingar”, dvs. de som kan misstänkas hysa vänsteråsikter, hanteras i din stat?

För att återgå till USA så kan man i alla fall inte anklaga Trump och MAGA-rörelsen för att, i alla fall i dagsläget, entydigt förespråka rasideologi även om det finns starka inslag. Men rasideologi är inte eller nödvändigt för en fascistisk rörelse.

Kommunism har mördat fler människor än något annat. Ta reda på vilka som ligger bakom kommunismen för att se vem fienden är.

Vi lever för övrigt under kommunism/marxism just nu, vi står på tur.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in