2026-01-11, 01:49
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
Hon vrider hjulen till höger, men det är i ett senare skede.

När hon börjar gasa är hjulen vridna lite till vänster, i riktning mot agenten. På grund av snö och is på vägen får däcken inte fäste.

Men varför inte bara gå undan? Varför döda henne?

Kan du svara på det utan att blanda in vad han får göra och att det är en hotfull situation bla bla bla. Om det är en hotfull situation flyttar man sig, man står inte kvar.
Citera
2026-01-11, 01:50
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Nej. Det är inte fritt fram att fly. Men man förrjänar absolut inte att bli skjuten till döds för att man försöker fly. Det är fel skjuta ihjäl någon som försöker fly.

Nja, det beror på omständigheterna i den specifika situationen.
Senast redigerad av borskungen 2026-01-11 kl. 01:52.
Citera
2026-01-11, 01:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeclanPrimus
Usch ingen bra träning.att vara tränad innebär att bedömma situationer inte panga oskyldiga eller ?
Tänk om det vore en terrorist med sprängämnen som körde mot en folk massa, han försökte samma o stoppa utan att skjuta, terroristen kört in bland folk som efter Drottninggatan, dom flesta skulle hylla han som en hjälte ifall man viste vad som skulle hända ifall han inte sköt.

ICE jobbar med likande premisser, göra snabba bedömningar av läget, o uppenbart försökte denna jänta köra över en tjänsteman utsedd av staten. hon agera exakt som en terrorist, dessa som uppehåller lagen ska straffas för jag tycker annorlunda. Jag är inte arg på dig, jag ska bara köra över dig!!! Geronimo tänkte hon som var ett slag ord amerikanska fallskärmsjägare hade i ww2 o körde platan i mattan så den inte ens släppte när hon blev skjuten, ungefär som en kamikaze som utför sitt uppdrag.
Citera
2026-01-11, 01:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Det folk verkar ha "glömt" eller bara inte vill säga är att det finns en del grundläggande krav för att bli ICE agent. För att bli polis i Sverige finns det inga liknande krav.

Det finns inga "grundläggande" krav för att bli ICE-agent, lol. Högre tjänstemän inom DHS/ICE har gått ut och sagt att de nya exceptionellt låga kraven gör att man lockat till sig folk som knappt kan läsa eller skriva, har för dålig fysik och i vissa fall också kriminellt förflutet.
Citera
2026-01-11, 01:52
Avstängd
Nu ska vi vara snälla

Om ICE är inavlade rednecks som du menar så ska man väl vara ännu mer försiktigt eller hur?

Citat:
Ursprungligen postat av ironiq
Är du en lakej som tänder på att vara makthavarnas undersåte? Smakar stöveln gott i munnen?
Citera
2026-01-11, 01:53
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil

Kan du svara på det utan att blanda in vad han får göra och att det är en hotfull situation bla bla bla. Om det är en hotfull situation flyttar man sig, man står inte kvar.

Han gjorde bedömningen där och då att det var bäst att skjuta.

Det är nog många som resonerar likadant.
Citera
2026-01-11, 01:54
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Varför ska varenda individ i tråden motivera skjutet? Hon var en downie-flata som inte lyssnade på federala agenter och blev skjuten för att hon körde fram sitt fordon mot och på en federal agent.

Lite som att förklara för en treårig varför hon inte är vuxen.
Jag förstår fortfarande inte.

Är det ett straff? Vad är syftet?

Hon blev skjuten för att hon körde fram sitt fordon mot och på en federal agent.

Det bästa självförsvaret är att flytta sig. Jag ser inget syfte i att döda henne, så förklarar gärna det.
Citera
2026-01-11, 01:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil

Varför ska han gå undan? Han har väl samma rätt att stå på vägen som henne? Sen att hon väljer att gasa när en människa står framför bilen är ju hennes val.
Citera
2026-01-11, 01:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enhalvboj
Skillnaden verkar vara rätt stor. Ice gör tydligen sin utbildning på 47 dagar, svensk polis på 2.5 år. Iom att ice släppte på ålderskraven och lockar med allt möjligt så misstänker jag att intagningskraven är väldigt låga.

Oavsett vart du hamnar i Sverige så har alla kollegorna uppfyllt grundkraven och genomfört utbildningen.
Poängen är att få vill flyta vart staten bestämmer du ska flytta o jobba, dom flesta utbilda sig för att få jobb nära sin familj o uppväxt, Nästan bara poliser som flyttar dit staen hänvisa du får jobb, o då ska man ändå se att det inte är ett högavlönat yrke, bara det förklara mentaliteten hos dessa. Man acceptera o flytta men inga krav på lön. Man gör det enbart för man inte har IQ o utbilda sig till annat.
Citera
2026-01-11, 01:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bobbyboi
Ursprungligen postat av Bobbyboi
I en rättsstat "spelar det" definitiv "någon roll" om lagens väktare brukar mer våld än nöden kräver och skjuter ihjäl folk tämligen godtyckligt, och det tycker jag är bra, tycker inte du det?

Att skjuta henne i huvudet förorsakade även som sagt fara för annan då BILEN hon satt i kunde ha träffat någon annan efter att ha full gas accelererat med hennes döda kropp på gaspedalen. Tycker du det var "bra"?

Du förstår fortfarande inte att hans avrättning av bilföraren medförde att BILEN kunde skadat någon annan? Antingen är du inte läskunnig eller så har du några andra, mycket svåra, kognitiva problem.
Det hade hon kunnat gjort mycket värre om polisen missat. Du förstår inte vilken press en polis har på sej. Men tur att det inte var en neger, för då jävlar! Då hade Blm vaknat upp under stenen.
Citera
2026-01-11, 01:58
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
Han gjorde bedömningen där och då att det var bäst att skjuta.

Det är nog många som resonerar likadant.

Du har inget svar på min fråga alltså.

Jag frågar dig varför du tycker att han agerade rätt. Då kan du inte hänvisa till att det var han som gjorde bedömningen. Frågan är ju varför du tycker att han agerade rätt?
Citera
2026-01-11, 01:59
Medlem
Intressant tråd...en del här snarare blottar sina fördomar än bryr sig om den fulla händelsen kring denna tragedi. Sjukt bedrövligt att se.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in