2026-01-10, 22:40
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anklagaren
Han hette Dragos i SvD.

Ja, exakt.

Otroligt bra jobbat att hålla uppe ett intresse för en serie/serietidning som inte hade lika stor framgång i större delen av världen. Det kändes som att alla killar läste Fantomen under 70-talet. Det var säkert inte så, men den var oerhört populär.

Även om jag inte hade koll på vem som var redaktör, så måste Ulf ha gjort ett bra jobb för att locka så många läsare. Jag vet inte inte om det var så många flickor som läste tidningen. Men jag gjorde i alla fall det, för det var bra tecknat, spännande berättelser och så fanns det sidor med bara text där det stod en massa olika intressanta saker, om jag inte minns fel.
Citera
2026-01-10, 23:55
Medlem
Dakota74s avatar
Tråkigt att höra, jag läste varje Fantomen från cirka 10 år ålder, var medlem i Fantomenklubben, När Fantomen slår står blixten stilla, gammalt jungelordspråk, RIP
Citera
2026-01-10, 23:57
Medlem
Bigfatandhappys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jagharenbil
Såg precis att Ulf Granberg är död. För Fantomenfans är han välkänd som
redaktör för Fantomen i Sverige. Är även Fredde Granbergs pappa

Vila i frid
Citera
2026-01-11, 00:01
Medlem
Sorgligt vad tiden går. Vi som minns Fantomen är nog idag alla medvetna om hur unik den serietidningen var. När den var som bäst var det som att köpa en guldklimp. Fantomen var en av mina favoritserietidningar. Inte alltid bra, men när den var bra då var den riktigt jävla bra med sin mix av bra historier, släkthistoria och äventyr i olika tidsepoker.

Jag tycker det är sorgligt att det tillhör det förgångna.
Citera
2026-01-11, 00:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Hatten av! Önskar att jag hade läst mer Fantomen.

Men var ska man börja? Det borde finnas en officiell Guran-guide.

Fantomen är i grunden cool. Den förste trikå-superhjälten? Originalet?

Med alla tusentals stories i åtanke borde det gå att göra en bra tv-serie eller film.

Helst inte för överdriven ...

Har inte sett den med Billy Zane. Den fick inte så bra kritik. Är den värd att se?

Fantomen är ingen superhjälte. Lika lite som Batman är en superhjälte. Lär dig innebörden av ordet.

Vila i frid Uffe G.
Citera
2026-01-11, 00:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Hatten av! Önskar att jag hade läst mer Fantomen.

Men var ska man börja? Det borde finnas en officiell Guran-guide.

Fantomen är i grunden cool. Den förste trikå-superhjälten? Originalet?

Med alla tusentals stories i åtanke borde det gå att göra en bra tv-serie eller film.

Helst inte för överdriven ...

Har inte sett den med Billy Zane. Den fick inte så bra kritik. Är den värd att se?

Finns ju en film som jag tyckte var rätt bra när man såg den för typ 20 år sedan. Filmen är tydligen från 96, skulle lätt kunna tänka mig se om den, finns väl dock risk att den åldrats sådär..
Citera
2026-01-11, 00:34
Medlem
Känns som att Fantomen lästes av "alla" i min barndom, även biserierna var bra , speciellt
Mandrake. Men Fantomen var stjärnan. Serien finns fortfarande att köpa i handeln, trodde
allt digitalt tagit död på serietidningar, undrar vilka som köper dem?, har svårt att tänka mig
att barn i dag ens läser pappers tidningar
Citera
2026-01-11, 00:40
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergelius
Finns ju en film som jag tyckte var rätt bra när man såg den för typ 20 år sedan. Filmen är tydligen från 96, skulle lätt kunna tänka mig se om den, finns väl dock risk att den åldrats sådär..

Enligt en massa källor på nätet räknas han som ”superhero” men utan ”superpowers”.

Citat:
The Phantom, the first costumed, fictional superhero, known as “The Ghost Who Walks”

https://www.britannica.com/topic/Phantom-comic-book-character

Citat:
In his new book, The Phantom Unmasked: America’s First Superhero, Kevin Patrick, Ph.D., an adjunct professor of communications, explores The Phantom comic book series, which made its American debut in 1936. It was a forerunner of the genre.

https://now.fordham.edu/arts-and-culture/the-phantom-unmasked-americas-first-superhero/

Citera
2026-01-11, 01:16
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meyor
Fantomen är ingen superhjälte. Lika lite som Batman är en superhjälte. Lär dig innebörden av ordet.

Vila i frid Uffe G.

Alla källor utom du definierar dem som superhjältar.

Det är du som inte har förstått innebörden av ordet.

En hjälte behöver inte ha superkrafter för att vara en superhjälte.
Citera
2026-01-11, 04:33
Moderator
Parongatans avatar
Tråden flyttad från Kändisskvaller till Serier och serietidningar.

/Moderator
Citera
2026-01-11, 04:58
Medlem
Läste fantomen som ung också. RIP Ulf.
En rolig grej med fantomen var ju att den var svartvit för det mesta, men när den var färglagd så var fantomen blå (lila i italien). Ursprungligen skulle han varit grön (kamouflage i djungeln), men det blev något feltryck i början. Har jag öäst iaf.
Citera
2026-01-11, 05:14
Medlem
Merwinnas avatar
Jag kommer ihåg att jag gillade Diana när jag var barn! Hon var så vacker och feminin, men samtidigt självständig och cool... alltså utan att ge avkall på sin kvinnlighet. Jag gillade även tecknarstilen i Fantomen, och mystiken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in