2026-01-10, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pyz
Nej, att ”föräldrarna inte kan bete sig” beror på att svag genetik även där.

Nej einstein, du kan inte skylla allt på att "du är född så"
Citera
2026-01-10, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Jag tror hennes familj hade en dålig magkänsla när de visste att hon tagit tåget men inte kom hem. De gjorde precis som jag själv också skulle gjort om det var mitt barn-gått ut och letat tills polisen var på banan.

Du har nog helt rätt i att om inte tillhörigheter och hammaren mm hittats som snabbt ledde till VA via DNA hade det klart varit annat bevisläge (var det kanske 500 m från stationen sakerna hittades?)

Möjligen om det finns övervakningsfilmer får man i annat fall träff. Kanske på hela överfallet eller bilen och föraren.

Det är nog som vanligt att GM planerar och låses fast i viss del av händelsen men förutser inte allt. Kan tänka M gjort motstånd och det blev tumult varefter GM tappar fokuset på sakerna.

Det tyder många gånger på en förövare i tidigt stadium som ännu inte finslipat sina färdigheter.

Hur många likartade personer finns det egentligen? Ingen är säker i dagens samhälle från att utsättas för likartade brott när det inte finns någon tvingande förbättringsmöjlighet när de lämnar fängelset. Här finns en stor lucka.

Håller med dig att det inte finns någon anledning att eliminera bort tidigare brottslingars DNA från databaserna för att 10 år gått. Det borde vara på livstid mtp på återfallsgraden.

Det hela verkar i grund och botten vara ekonomi för staten. De verkar kallt räkna med att viss procent brottsoffer stryker med varje år av ”galningar”.
Faktum är att det finns luckor i samhällskontraktet, anser jag i vart fall, för dessa personer att tvångsinfinna sig på uppföljning efter avtjänat fängelsestraff eller inte komma ut alls i det fria när de har så pass hög återfallsrisk som i detta fallet. De går omkring i samhället som tickande bomber. Samhället har inte misslyckats. Staten har inte ens försökt. Det är viss skillnad.

Att sen medborgare som försöker varna oss andra för dessa förövare i närområdet blir straffade är ett anmärkningsvärt drag.

Frågan kvarstår om hon var utsedd eller det var tillfälligheternas spel?

I kidnappningsdomen framgår att han på den dagen körde ca 50 mil och tankade 3 olika gånger..
Lutar nog mot att M befann sig på fel plats vid fel tidpunkt. Han var på jakt och tog förmodligen första bästa offer han kunde hitta.

Finns det någon klarlagd information om när familjen började leta – var det redan samma kväll som hon inte kom hem, eller först dagen efter?

Och har det framkommit om vännen/kompisen reste med samma pendeltåg, eller om deras resor skedde vid olika tidpunkter?
Citera
2026-01-10, 20:02
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pyz
Nej, att ”föräldrarna inte kan bete sig” beror på att svag genetik även där.
Det beror nog på en kombination av genetiskt och socialt arv.
Citera
2026-01-10, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Renotjosken
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/25747416/
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/2082860/
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/21909808/

https://en.wikipedia.org/wiki/Understanding_and_Addressing_Adult_Sexual_Attracti on_to_Children

Du källhänvisar till bok, någon studie ?
Troligen har de flesta som är pedofiler själva varit utsatta i olika mån.

https://www.vardfokus.se/nyheter/vem-blir-pedofil/

Märkte nu att det fanns mycket lite info. Men de flesta brukar själva varit utsatta, kanske därför de inte ser något fel med det.
Citera
2026-01-10, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rubbergirl
Jag kan garantera att det är en jävla förvirring men ja, han verkar njuta av att orsaka andra lidande. För det får honom att må bättre.
Leker med människor gör han definitivt.

Han sitter i förhör & trivialiserar kidnappningen, barnporren är ett misstag & han ska aldrig se åt det igen. På anstalt skryter han om den, säger att offer får vad de förtjänar & skrattar åt det. Vad är på riktigt? Jag skulle säga: inget av det. Han vet nog inte ens själv utan anpassar sig efter situationen. Men han kommer fortsätta med det han gör.

Han är kaos naturligt men visst skapar de också kaos med flit.
Svårt att förklara så det låter begripligt för det är så snurrigt alltihop

Å fyfanken så vidrigt sagt och gjort, men blev egentligen inte förvånad gör det var exakt så jag tänkt att han skulle vara, men ändå man får kräksmak i munnen alltså?
Precis han sa det var ett misstag men jag har tänkt att det han kan mena med det är att det var misstag att åka dit, inte att brottet var ett misstag! Men kanske han även säger att det var ett misstag för att få andra att tro att han menar det? Jag har tom tänkt att BO offrades i tron att andra ska tänka att han inte är pedofil? För att sen fortsätta där han började med just barn? Jag tror att precis slöt han gör är för att just förvirra varenda människa för att ingen ska förstå vad han är och gör?
Jag tror det här med namnbytet till kvinnonamn och transgrejen är samma anledning, att skapa förvirring och att det är det enda sättet han känner att han har viss kontroll istället, genom att ingen ska förstå honom alls? En mycket duktig skådespelare helt enkelt?
Citera
2026-01-10, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fleavmoe
Puffar min fråga igen i hopp om svar eller spekulationer:

- Enligt rykten i tråden och det omnämns även i Grevens sammanfattning, hade MGM lönebidrag. Varför? För att vara kodad på Arbetsförmedlingen för LBI krävs diagnos om funktionsnedsättning.

Kanske en IF ändå. Inte så den märks jättemycket, men tillräckligt. Du ser ju hur han ser ut. Som klippt och skuren ur katalogen för ett gruppboende.
Citera
2026-01-10, 20:06
Medlem
PeterNosters avatar
Spöklik upptäckt:

Ni som har abonnemang på My Heritage kan kolla här:

https://www.myheritage.se/research/collection-2/slaktplatser-pa-myheritage?itemId=OYYV7AOM4XEEPBKZKRBOLHCQKH22WOQ& action=showRecord&recordTitle=Berz%C3%A9n+Web+Site

Fadern, eller den påstådda fadern enligt tråden, har skapat en släktsida på MyHeritage.

Berzén Web Site
Beskrivning Berzén Web Site Family
Skapad 20 november 2023
Senast uppdaterad 22 nov 2023

Han dog dock 23 november 2023 (enligt tråden)

Det blev inget släktträd men det finns en bild.
Är det han?
Citera
2026-01-10, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Superhjalten1000
Jag ska ärligt säga att jag inte läst alla inlägg så det kan skrivits om det tidigare. Då ber jag om ursäkt för den här funderingen jag har.🤔

My’s familj har gått ut med att de inte vill att man delar bilder eller annan information om henne.
MEN de har godkänt insamlingen som nu är uppe i 2,7 miljoner. Jag tycker det är lite osmakligt och det känns väldigt WT.

Alla brottsoffer har inte vettiga anhöriga, bara för att BO var det. Det här kan ju vara ett gäng red necks som ser sin chans att bada i öl.
Citera
2026-01-10, 20:09
Medlem
Renotjoskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Omduvaemin
Du källhänvisar till bok, någon studie ?
Troligen har de flesta som är pedofiler själva varit utsatta i olika mån.

https://www.vardfokus.se/nyheter/vem-blir-pedofil/

Märkte nu att det fanns mycket lite info. Men de flesta brukar själva varit utsatta, kanske därför de inte ser något fel med det.

Du har fel, Du läste inte de tre översta länkarna.
Boken i wiki-artikeln är lästips.

Edit:
Citat:
✔️ Pedofili har starka kopplingar till hjärnans tidiga utveckling
✔️ Neurologiska skillnader är ett av de mest konsekventa fynden
✔️ Preferensen uppstår tidigt och är stabil över tid
✔️ Trauma är inte huvudorsaken, men kan påverka beteende
✔️ Pedofili är bäst förstådd som en neurodevelopmentell variation, inte en inlärd roll
Citera
2026-01-10, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sylla
Ja men jag var också tveksam först. Men tror han blev avstängd han skrev mycket konstiga saker faktiskt!
Jag förstår att du och flera andra blev tveksamma, är ju ett väldigt läskigt fall och ingen kunde tro att detta skulle bli utgången
Citera
2026-01-10, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenpannkaka
Jag förstår att du och flera andra blev tveksamma, är ju ett väldigt läskigt fall och ingen kunde tro att detta skulle bli utgången

Ja men det är som det fastnat nu i hjärnan. Jag misstänkte brott rätt tidigt men inte något styckmord. Stackars familj och anhöriga.
Citera
2026-01-10, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Renotjosken
Du har fel, Du läste inte de tre översta länkarna.
Boken i wiki-artikeln är lästips.

Det är allmänt känt att pedofiler ofta varit utsatta själva.

Granskar man pedofiler kommer det ofta fram att de själva varit utsatta.

Man blir inte bara pedofil utan det beror självfallet på miljö och innehåll som finns tillhands för ett barn att växa upp i.

Sen finns det säkert ett fåtal som bara föds till pedofiler, mördare osv.

Vi vet redan nu att Robin växt upp med alkoholiserade föräldrar. Och det är också mycket vi inte vet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in