2026-01-10, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1ulvius9
"Duty to retreat" lagar gäller också bara civila vad jag förstår.

Så polisen har en helt annat rätt - och skyldighet - att försöka stoppa våldsverkare.
Så är det säkert.

Vad säger du om polisens rutiner, är det något du tycker att polisen skall följa, eller är det upp till varje enskild polis om de ska följa dessa rutiner eller inte?
Citera
2026-01-10, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Omniscientpotent
Minnesota är inte en "Stand your Ground"-stat utan har "Duty to Retreat".

Men det visste du säkert redan, du som tänker själv?

Det är skillnad om man är polis.

Då utför man en uppgift och har rätt och skyldig att upprätta säkerhet.

Precis som en ambulans har en större skyldighet att nå sjuka människor än en snubbe på gatan.

Nu vet jag inte om den här kvinnan hade för vana att lägga sig i bakhåll för ambulanser och kasta sten på dem och liknande.
Citera
2026-01-10, 18:29
Avstängd
Såg fel kanske?
my bad

Citat:
Ursprungligen postat av Ling.Xiaoyu
Hur gjorde du tolkningen att han inte höll med den han citerade?
Citera
Medlem
DrOutlaws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ling.Xiaoyu
Du påstår att han ville skjuta och därför skapade situationen?

Han agerade aldrig i nödvärn, om han trodde att han skulle bli överkörd så hade han hoppat åt sidan istället för att dra upp vapnet och avrätta någon från sidan.

Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
Trumps trollarmé på FB har julafton

Delar ut pokaler till alla som sänker en "vänsteraktivist" , längre än så har tydligen vuxna människor med ett tangentbord inte kommit

Tur att det finns en och en annan "normal" medlem som är vaccinerade mot sekteristisk grupptänk.

Det finns några kvar, men den här händelsen har fått mig att inse hur många MAGAs det finns i Sverige som har helt sjuka åsikter. Den enda jag har sett hittills, som jag i princip aldrig håller med om i något, är Gustav Kasselstrand, han står emot den här totalt hjärndöda MAGA-sekten vi har i Sverige.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1ulvius9
Det är skillnad om man är polis.
Säkert. Men nu var det inte jag som tog upp det utan jag påpekade bara att det var en efterbliven lögn, vilket det var. Eller hur?
Citera
2026-01-10, 18:30
Medlem
Citat:
Så är det säkert.

Vad säger du om polisens rutiner, är det något du tycker att polisen skall följa, eller är det upp till varje enskild polis om de ska följa dessa rutiner eller inte?

De ska de säkert följa.

Det är dock inte så relevant som svar på frågan om en polis har agerat i självförsvar eller på ett proportionerligt sätt hanterat en våldsverkare.
Citera
2026-01-10, 18:30
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av byggare bob
Det skulle du tycka också om det var du som stod där framför henne när hon kör emot dig.

Du snackar en massa skit alkis-bob. Hon körde inte emot ICE-tomten och det vet du ditt förljugna as.
Citera
2026-01-10, 18:32
Medlem
Ursprungligen postat av Bobbyboi
Ånyo; jag vet inte vad som gäller i USA, men i Sverige kräver "försök till mord" att det funnits risk för brottets fullbordan (och åtminstone likgiltighets uppsåt) vilket inte torde vara fallet här. Om hon INTE hade blivit skjuten i huvudet så kunde man frågat henne om hennes eventuella uppsåt, men det är ju svårt att göra nu...

"Försök till mord fullbordas när någon påbörjat utförandet av handlingen med uppsåt att döda, och det funnits konkret fara för att döden skulle inträffa, även om det av tillfälliga omständigheter (som att vapnet klickade) inte skedde, vilket regleras i 23 kap 1 § Brottsbalken."

"Mordförsök" kan det ALDRIG vara fråga om i det aktuella fallet. Den "brottsliga handlingen" KAN tänkas utgöra smitning, vilket som sagt jag i vilka fall INTE tycker borde resultera i att omedelbart skjutas i huvudet. GENOM att avrätta henne utsatte även "ICE-agenten" andra för fara då han omöjligen kunde veta vart hennes bil skulle ta vägen när hennes döda kropp tryckte gasen i botten, eller hur?

Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Vi snäppar upp juridiken då, visa att du kan istället.

Vi kan ta skrikamannen 2020 dvs inte det han dömdes för 2017. utan här vart en polisman gått ut på vägen försökte stoppa men man körde 1 meter vid sidan om polis, sedan vet vi hur poliser höfta med sin meter kan lika gärna handlat om 3 meter.

Han döms bland annat för försök till dråp och olovlig körning. viss inte mord ,men dråp menas man dör.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/skrikamannen-forsokte-kora-pa-polis-doms-till-fangelse-i-4-ar

Likande blir det iUsa, kvinna valde o köra fast hon viste att ICE stod framför likt plisen i sverige ställde sig framför skrikamannen, dvs lika medvetet placera sig framför

"snäpper upp juridiken"??? Du har uppenbarligen inga som helst juridiska kunskaper, eller grundläggande förståelse av densamma, t.ex. vad gäller uppsåt.

Nej, "likande blir det" inte "iUsa"... "kvinnan" kommer inte att dömas för något då hon blev skjuten i huvudet, eller hur?
Citera
2026-01-10, 18:34
Avstängd
Ber om ursäkt T-80U läste fel

Men min text gäller:

Till vänster trollen som tror att Jonathan kommer fällas

Obs att USA har en högre nödvärns nivå än Sverige

----------------

Kom du ihåg här i SVERIGE när ett fyllo skulle "spränga hela staden" sa han framför K9 poliskvinnan.

Ser man videon så fattar alla att det är alkoholen och kanske droger som pratar. Knappast att den jäveln vet ngt om bomber.

K9 poliskvinnan busar sin hund på honom och han grips...

Tingsrätten dömde att hon tog i för mkt

Som tur hade poliskvinnan en vass sliskig advokat 😊 som överklagade domen till Hovrätten

Advokaten sa åt henne att hon skulle säga att hon var " rädd att han hade en bomb"

Åklagaren kan inte bevisa
Åklagaren har bevisbördan

K9 poliskvinnan frias 😊

Det är inte vad du tror, utan vad du kan bevisa

lycka till säger jag till åklagaren (om ens fallet tas upp) att bevisa att ICE inte kände sig hotad.

Även han talar sanning eller ljuger ligger bevisbördan hos åklagaren..
Citera
2026-01-10, 18:38
Medlem
H.G.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raktinyllet
Vi får väl se om han blir dömd eller inte.

Vicepresident JD Vance har redan sagt att agenten ska åtnjuta full immunitet i en presskonferens.
Citera
Medlem
SirTomhamHatts avatar
Har body cam video släppts än?

Har väl inte jättemycket att säga som själva skjutningen, play stupid games win stupid prices är väl ganska passande.

Generellt obra för hälsan att inte lyda polis eller motsvarande i USA när du sitter i ett dödlig vapen.

Reagerar dock på att agenten eller vad man nu kallar vederbörande agerar oerhört passivt och lojt efter skjutningen. Ser ut som om han precis lämnat en marijuana shop med fickorna fulla av godsaker snarare än att han precis använt sitt tjänstevapen i tjänsten mot en annan människa.
Citera
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Minnesota är inte en "Stand your Ground"-stat utan har "Duty to Retreat".

Men det visste du säkert redan, du som tänker själv?

Hursomhelst så gäller det inte ICE, FBI, poliser etc. "Vanliga medborgare" får lyda som staten säger, staten får bruka våld, ingen annan.

Såg nu på kvällen detta i AB:
Renee Nicole Good, 37, hade precis flyttat till stan med sin familj. Hon dödades framför ögonen på sin fru.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/gkWaq1/sag-renee-bli-dodad-av-ice-de-skot-min-fru

-Tror att "dennadäriga" Trumpen har rätt ändå..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in