Resultat: Hoppas du mullorna störtas?
Ja, allt är bättre än dem.
74,12%
1117 röster
Nja, jag ogillar mullorna men är osäker på vilka som i så fall tar över
13,80%
208 röster
Nej, mullorna är lämpligast att styra landet.
6,64%
100 röster
Vet ej/Annat
5,44%
82 röster
2026-01-10, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Jag läste att 28 moskéer har satts i brand hittills, bara i Teheran.

Men enligt förståsigpåare i den där reddittråden var just denna ett näste för IRGC.

Svårt att få en bild av vad som händer i Iran när de stängt ner hela internet. Men min magkänsla är att det här är ett uppror mot det islamska förtrycket.

Så därför känner jag att det blir lite av en bekräftelse att just moskéerna sätts i brand.
Citera
2026-01-10, 17:59
Medlem
Pusselhelvetes avatar
Ja. Internet och alla system nu varit nere rätt länge så väl ett tecken på att det fortgår och förhoppningsvis eskalerar. Dock risky med tanke på människoliv beroende på hur de väpnade styrkorna hanterar det. Lär väl komma fram snart.
Citera
2026-01-10, 18:05
Medlem
Kanske har det avhandlats redan i tråden, och jag ber om ursäkt för det i så fall, men kan Elon Musk bidra med Starlink-internet för folket i Iran?
Citera
2026-01-10, 18:06
Medlem
Pusselhelvetes avatar
Tydligen är det en bild från detta klippet och mycket riktigt brinner det.

https://www.reddit.com/r/NewIran/s/wKzaDOgXz4
Citera
2026-01-10, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pusselhelvete
Tydligen är det en bild från detta klippet och mycket riktigt brinner det.

https://www.reddit.com/r/NewIran/s/wKzaDOgXz4

Vart är det här?

Khomeinis gravplats vid flygplatsen?
Isåfall är det stort!
Citera
2026-01-10, 18:08
Medlem
InnesIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Googleroid
Kanske har det avhandlats redan i tråden, och jag ber om ursäkt för det i så fall, men kan Elon Musk bidra med Starlink-internet för folket i Iran?

Han har gjort det tillgängligt för folk i Iran. Problemet är att det är få som har utrustning för att utnyttja det samt att regimen bitvis lyckats störa signalerna på något sätt.
Citera
2026-01-10, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av InnesI
Han har gjort det tillgängligt för folk i Iran. Problemet är att det är få som har utrustning för att utnyttja det samt att regimen bitvis lyckats störa signalerna på något sätt.

Ok tack för svar.
Försök till att störta regimen har hänt så många ggr nu det är så svårt att tillåta sig att hoppas på att de ska klara det.
Mina böner till alla dem som kämpar och riskerar sina liv.
Citera
2026-01-10, 18:14
Medlem
Allmän uppmaning.

Kan Melange och Secretgarden sluta skriva i tråden för ni fattar inget och bara pajar flödet som annars har riktig information och debatt.

Så kan ni snälla bara var tysta tack.
I övrigt en riktigt bra tråd 👌
Citera
2026-01-10, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Natasss
Allmän uppmaning.

Kan Melange och Secretgarden sluta skriva i tråden för ni fattar inget och bara pajar flödet som annars har riktig information och debatt.

Så kan ni snälla bara var tysta tack.
I övrigt en riktigt bra tråd 👌

Flashback är inte så viktigt att jag måste skriva här, men jag tar det som ett tecken på att jag är farligt nära sanningen när det saknas motargument. Så nu är jag tyst med den vissheten.
Citera
2026-01-10, 18:19
Medlem
Det fetade. Om du vet att du inte kan så snälla sluta hitta på. Sedan kl 13 idag har du bara snackat skit. Luta dig tillbaka och läs tråden bara.

Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Jag håller med dig. Man känner att allt det som hände Iran var så fruktansvärt onödigt. Hoppas att detta rättar till sig och då framförallt att vi inte kommer behöva se jämförelse med Syrien förverkligat. Det var en jämförelse hur det kan gå.

Jag vet inte så jättemycket om Iran, det gör att jag just nu iallafall inte ser vem/vilka som tar över efter mullorna och huruvida Iran kommer att kasta av sig det muslimska förtrycket. Jag vet att persier är i själen inte muslimer, de har sin egen gamla religion och kultur.
Citera
2026-01-10, 18:28
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Det är stora grejer som händer just nu, men svenska medier är så djupt nere i Trump-psykosen att de knappt märker något.

DN kör en liten svagt bekymrad artikel av typen "jaha, men vem ska ta över nu då?"
Jämför med när Assad föll, och DN gick ut och brunsmetade alla som inte stod på Sergels torg och skrek hurra.

Många socialliberaler som kommer ligga hemma och gråta i natt för att de tvingas välja mellan öst och väst.
Citera
2026-01-10, 18:29
Medlem
Kosminskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Svårt att få en bild av vad som händer i Iran när de stängt ner hela internet. Men min magkänsla är att det här är ett uppror mot det islamska förtrycket.

Så därför känner jag att det blir lite av en bekräftelse att just moskéerna sätts i brand.

Jag har en bekant från Iran. Enligt honom spenderas det enorma belopp på att bygga nya stora moskéer som ingen besöker istället för den typ av infrastruktur som folk verkligen behöver. Iranska staten delar ut kontrakt till regimlojala byggbolag som bygger saker ingen vill ha. Om folk börjar bränna ned regimens skrytbyggen och monument är det en tydlig signal på vad som sker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in