2026-01-10, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kastenhof
Du menar att du kommer sitta kvar, lugn i båten, med dina usa och europa indexfonder menar du då?

Gör du så
Det kommer du också att göra.

Det är enkelt att spela tuff bakom tangentbordet, men jag satsar min vänstra pungkula på att EU inte kommer att hjälpa Danmark om USA attackerar.
Citera
2026-01-10, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MjShamona
Det kommer du också att göra.

Det är enkelt att spela tuff bakom tangentbordet, men jag satsar min vänstra pungkula på att EU inte kommer att hjälpa Danmark om USA attackerar.

Danmark har redan deklarerat att de avser att skjuta först och fråga sen utifall de blir attackerade av clownen Trump. Så hoppas din högra pungkula fungerar eftersom det finns risk att det blir Wankers vs Vikings.
Citera
2026-01-10, 18:02
Avstängd
Jag gissar att om USA fick kontroll över Grönland skulle det ge ett uposving för befolkningen.
Däremot är jag är inte ok med att som Trump uttrycker det "annektera" Grönland, vilket jag tror en majoritet av befolkningen inte heller gillar.

Anledningen till Trumps uttalande är ju att USA sedan länge stöttat Grönland.

Trump är rädd att Grönland närmar sej Kina eller Ryssland, vilket han också säger i det senaste uttalandet.

När vi nu ytterligare en gång går in i en varmare period på jorden blir Nordostpassagen intressantare.

Det skapar än mer frågor om säkerhet samt att det blir lättare för både Kina och Ryssland gällande förbindelser.
Citera
2026-01-10, 18:04
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Danmark har redan deklarerat att de avser att skjuta först och fråga sen utifall de blir attackerade av clownen Trump. Så hoppas din högra pungkula fungerar eftersom det finns risk att det blir Wankers vs Vikings.
Problemet i din vision är ju att Danmark har precis 0 att sätta emot ifall den märkliga situationen mot förmodan skulle uppstå.
Citera
2026-01-10, 18:05
Medlem
Citat:
Vikingarna försvann för många, många år sedan, lilla gubben.
Eller anser du kanske att det är vikingarna som gjort att Sverige tagit in så många invandrare från u-länder?​​​​​​​​​​​​​​​​
Citera
2026-01-10, 18:06
Avstängd
USA:s kontroll över Grönland skulle vara en enorm boost för öns ekonomi och säkerhet. Titta på hur USA redan pumpat in miljarder i stöd, baser och utveckling som Danmark aldrig matchat. Trump har rätt. Kina och Ryssland sneglar hungrigt på Nordostpassagen nu när isen smälter och de bygger "Polar Silk Road" tillsammans för att dominera rutten och Arktis resurser. Utan stark amerikansk närvaro blir Grönland en bricka i deras spel och ingen vettig grönlänning vill hamna under Pekings eller Moskvas stövlar. Det är realpolitik, inte annektering. Stöd Trump, han skyddar västintressen mot röda expansionen.

Citat:
Ursprungligen postat av flashbackstasi
Jag gissar att om USA fick kontroll över Grönland skulle det ge ett uposving för befolkningen.
Däremot är jag är inte ok med att som Trump uttrycker det "annektera" Grönland, vilket jag tror en majoritet av befolkningen inte heller gillar.

Trump är rädd att Grönland närmar sej Kina eller Ryssland, vilket han också säger i det senaste uttalandet.

När vi nu ytterligare en gång går in i en varmare period på jorden blir Nordostpassagen intressantare.

Det skapar än mer frågor om säkerhet samt att det blir lättare för både Kina och Ryssland gällande förbindelser.
Citera
2026-01-10, 18:09
Medlem
Citat:

Är du fullt seriös? Tror du verkligen att Danmark hade skjutit om USAs trupper hade börjat komma in mot Grönland? Danskarna måste säga sånt offentligt för att inte se fega ut för sitt egna folk samt hela världen.

USA hade tagit det som en attack och utplånat allt som danskarna kommer med, sedan hade det lugnat ner sig när danskarna inser vem de har att göra med.

EU kommer inte hjälpa Danmark snälla, och inte Sverige/Norge/Finland heller för den delen. De kan enbart ”hjälpa” genom att förkasta det Trump gör men militärt kommer inte ett skit hända.
Citera
2026-01-10, 18:12
Avstängd
Håller helt med dig. Danmark hade aldrig riskerat ett direkt krig med USA, det är bara tomt snack för att visa tuffhet utåt. I verkligheten hade de backat snabbt om situationen på riktigt hettat till. Ingen i EU hade vågat agera militärt heller precis som du säger det hade stannat vid protester och uttalanden.

Citat:
Ursprungligen postat av Sherlockholmes1989
Är du fullt seriös? Tror du verkligen att Danmark hade skjutit om USAs trupper hade börjat komma in mot Grönland? Danskarna måste säga sånt offentligt för att inte se fega ut för sitt egna folk samt hela världen.

USA hade tagit det som en attack och utplånat allt som danskarna kommer med, sedan hade det lugnat ner sig när danskarna inser vem de har att göra med.

EU kommer inte hjälpa Danmark snälla, och inte Sverige/Norge/Finland heller för den delen. De kan enbart ”hjälpa” genom att förkasta det Trump gör men militärt kommer inte ett skit hända.
Citera
2026-01-10, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av defunct
Intressant kommentar från en grönländsk partiledare och separatist:

Pele Broberg, ledare för det populistiska oppositionspartiet Naleraq, uttrycker på nytt frustration över Danmarks hantering av Trumps utspel om Grönland. I en intervju med danska TV2 påstår han att Grönland ”inte vill vara en del av Danmark”.
– Av någon anledning är Danmark på väg att splittra Natoalliansen för att behålla Grönland, säger han.
Under gårdagen antydde den grönländske utrikesministern Vivian Motzfeldt att det vore bra om Grönland kunde föra samtal med USA på egen hand. Broberg håller med och säger att frågan ”inte har något med Danmark att göra

https://omni.se/a/j0Bap9
Vi tar en dagsfärsk upprepning
Inte den första inte den sista

https://www.sermitsiaq.ag/samfund/samtlige-partier-i-faelles-udtalelse-ingen-andre-lande-skal-blande-sig/2328312
Citera
2026-01-10, 18:16
Avstängd
Alaska och Grönlands urbefolkningar delar en gemensam ursprungslinje inom den eskimå-aleutiska kultur- och språkgruppen, vilket stärker argumentet för att Grönland perfekt skulle passa in under USA:s styre.
Citera
2026-01-10, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
Vilket sätt är troligast USA kommer att använda för att få Grönland? Vad finns det för alternativ om Danmark trilskas?

De kommer ta över Grönland militärt då Danmark och EU inte kan gå med på att sälja ön.
Det kommer att ske, så frågan är bara när?
Kanske direkt efter vinter OS, så i slutet på februari 2026.
Blir intressanta utspel efter det. Stora förändringar väntar. Den största medlemmen i NATO kommer lämna alliansen.
Citera
2026-01-10, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackstasi

Vi tar det på Amerikanska ..
https://youtu.be/E-9mOPJv1rw?si=ORcb7-CR2mA1pWK1
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in