2026-01-09, 21:25
Medlem
Förstår inte riktigt varför vi ska försvara en plätt mark som mer eller mindre är djupfryst 6 månader om året, dessutom säger ju ”klimatexperterna” att Norden inte kommer vara beboeligt inom 100 år när golfströmmen byter riktning. Känns ju lite som att dö i onödan. Jag förstår att överklassen vill att vi ska försvara deras marker och vinstgenererande skog.
Citera
2026-01-09, 22:30
Medlem
Så ni menar att utlänningar ska fungera som kanonmat?
Citera
2026-01-09, 22:34
Medlem
Jo tack.. nu förstår man varför vänstern är så kåta på att få hit invandrare, dom ska fungera som kanonmat så att den svenska vänstern kan sitta i sina villor/lägenheter i sitt trygga helvita område
Citera
2026-01-10, 00:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snigelslum
https://www.sverigesradio.se/artikel/utrikes-fodda-mest-villiga-forsvara-sverige

Ännu ett bevis på att rasisterna har fel. Om ryssen kommer skiter jag fullständigt i din bakgrund så länge du gör motstånd och försvarar Sverige. Vad säger ni?

Har du läst rapporten?
Tycker du ska göra det annars, den känns vinklad tycker jag.

Enligt rapporten sidan 10 står följande att läsa:
"Bland kvinnor är försvarsviljan genomgå- ende lägre, och i flertalet åldersgrupper är andelen som uppger att de inte är villiga större än andelen som uppger att de är vil- liga."

Här inses ju lätt att om man inte har lika stor representation av män och kvinnor från både "Utsatta områden" respektive "Övriga Sverige" så kommer man få en skillnad i svaren som är könsberoende. På sidan 17 framgår det att av de som svarade så från "Övriga Sverige" är 53% kvinnor och från "Utsatta områden" så är det 48% som är kvinnor. Så här blir det en skillnad.

Sen en annan skillnad är att av de man intervjuat som har utländsk bakgrund i "Utsatta områden" är är det 54% som är män och 46% som är kvinnor. Varför är det så många mer män än kvinnor som ingår i undersökningen framgår inte.

På sidan 11 med runriken "Villig att strida med fara för eget liv" kan man se att andelen som svarar skiljer sig också åt, av kvinnorna i "Utsatta områden" svarar ca 79% och i "Övriga Sverige" ca 85,5%. Så det är 6 procentenheters (eller ca 8% om man så vill) skillnad vilket. Bland männen var det högre svarsfrekvens, ca 88% mot 92%, dvs ca 4 procentenheters (eller ca 4%) skillnad. Detta tar man inte heller hänsyn till vad jag ser.

Jag önskar att de hade bemödat sig efter göra en mer könsneutral undersökning eller om man viktat svaren efter kön, så att man hade fått en mer könsneutral undersökning, då hade ju svaren sett annorlunda ut, men då hade det ju inte kunnat bli en lika smaskig rubrik.

Men om man struntar i det och tittar i rapporten så framgår det på sidan 13 att:
* Män med svensk bakgrund har större försvarsvilja än män med utländsk bakgrund.
* Kvinnor med utländsk bakgrund har större försvarsvilja än kvinnor med svensk bakgrund..

Detta lyfts inte upp av någon anledning....

Sen kan man också läsa på sidan 17:
* 54% av de med utländsk bakgrund som bor i utsatta områden tycker religionen i vardagen är viktig eller mycket viktig.
* 19% av de i övriga Sverige tycker religionen i vardagen är viktig eller mycket viktig.
Citera
2026-01-10, 02:59
Medlem
Jag läser lite vad folk skriver och jag tror inte utrikesfödda är mer villiga att försvara Sverige. En undersökning är ingenting.

Det var nödvändigt och bra att vi har obl värnplikt nu för unga , inv får jävligt många barn och om man inte fångar upp dom så riskerar dom att förloras för alltid. Att dom också får komma in o träffa svenskar från olika delar av landet är bra som fan
De kommer försvara medans deras föräldrar som jobbar eller blir hjälpta av civilsamhället.

I USA så går ju svarta med i försvaret fast dom kom dit som slavar.
Citera
2026-01-10, 08:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 3eriksson
Jag läser lite vad folk skriver och jag tror inte utrikesfödda är mer villiga att försvara Sverige. En undersökning är ingenting.

Det var nödvändigt och bra att vi har obl värnplikt nu för unga , inv får jävligt många barn och om man inte fångar upp dom så riskerar dom att förloras för alltid. Att dom också får komma in o träffa svenskar från olika delar av landet är bra som fan
De kommer försvara medans deras föräldrar som jobbar eller blir hjälpta av civilsamhället.

I USA så går ju svarta med i försvaret fast dom kom dit som slavar.

Har du tänkt på att dom flesta svenskar inte vill ha med invandrare att göra?
Citera
2026-01-10, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av otello
Nej, jag är ingen soldat, jag är programmerare/ingejör. Jag ser gärna att svenska soldater skickas till Ukraina.

Varför ska svenskar dö för ukraina, det är väl ukrainare som ska slåss för sitt hemland?

Dom är ju 40 miljoner så dom borde ju ha gått om soldater, sedan när har ukraina tillhört europa?
Dom har ju varit ockuperat av ryssarna jämt eller tillhört landet, sedan när fan räknas ukraina som en del av europa?
Citera
2026-01-10, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hundenmuhammed2
Varför ska svenskar dö för ukraina, det är väl ukrainare som ska slåss för sitt hemland?

Dom är ju 40 miljoner så dom borde ju ha gått om soldater, sedan när har ukraina tillhört europa?
Dom har ju varit ockuperat av ryssarna jämt eller tillhört landet, sedan när fan räknas ukraina som en del av europa?

Lite oförsiktigt av Putin att inte använda det magiska knepet att bara importera ryssar i mängder in i Ukraina och ta över landet med "migration" istället genom demografi. Sedan kallar han bara ukrainarna för rasister om dessa vägrar hamna i minoritet jämfört med ryssarna för att tysta ner dem och acceptera sitt öde.

Hade varit mycket mer effektivt än krig kan man tycka.
Citera
2026-01-10, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snigelslum
https://www.sverigesradio.se/artikel/utrikes-fodda-mest-villiga-forsvara-sverige

Ännu ett bevis på att rasisterna har fel. Om ryssen kommer skiter jag fullständigt i din bakgrund så länge du gör motstånd och försvarar Sverige. Vad säger ni?
Risken är liten för krig det vet dom.
Citera
2026-01-10, 15:37
Medlem
otellos avatar
Citat:
Den frågan får du ställa till Rysslands diktator, Putin. Ukraina försvarar inte bara sig själva utan även resten av Europa.
Citat:
Tråkigt att se hur det svenska skolsystemet misslyckats. Här kan du beställa en kartbok och utbilda dig lite.
Citera
2026-01-10, 16:48
Medlem
Citat:
Har du tänkt på att dom flesta svenskar inte vill ha med invandrare att göra?

Dom flesta svenskar har inget emot personer som invandrat även om man är emot invandring.
Sitter man i båten så finns det inte mkt att välja på annars
Citera
2026-01-10, 19:51
Medlem
https://www.aftonbladet.se/ledare/a/Pd96yR/invandrare-ar-beredda-att-forsvara-sverige

Citat:
Tacka invandrarna för stridsviljan, Kristersson
Mest redo att försvara Sverige
Susanna Kierkegaard

Aftonbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.

Invandrare är mer villiga att försvara landet än svenskfödda. Siffrorna kommer från en färsk undersökning gjord av stiftelsen Järvaveckan tillsammans med Indikator Opinion.

Resultatet borde få regeringen att skämmas.

Gick på magkänslan
För ganska precis två år sedan stod Ulf Kristersson på Folk och Försvars rikskonferens och kritiserade invandrares försvarsvilja. Statsministern antydde att nyblivna svenskar bara ser medborgarskap som en resehandling, utan att förstå skyldigheterna det för med sig
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in