Citat:
Ursprungligen postat av
snigelslum
https://www.sverigesradio.se/artikel/utrikes-fodda-mest-villiga-forsvara-sverige
Ännu ett bevis på att rasisterna har fel. Om ryssen kommer skiter jag fullständigt i din bakgrund så länge du gör motstånd och försvarar Sverige. Vad säger ni?
Har du läst rapporten?
Tycker du ska göra det annars, den känns vinklad tycker jag.
Enligt rapporten sidan 10 står följande att läsa:
"Bland kvinnor är försvarsviljan genomgå- ende lägre, och i flertalet åldersgrupper är andelen som uppger att de inte är villiga större än andelen som uppger att de är vil- liga."
Här inses ju lätt att om man inte har lika stor representation av män och kvinnor från både "Utsatta områden" respektive "Övriga Sverige" så kommer man få en skillnad i svaren som är könsberoende. På sidan 17 framgår det att av de som svarade så från "Övriga Sverige" är 53% kvinnor och från "Utsatta områden" så är det 48% som är kvinnor. Så här blir det en skillnad.
Sen en annan skillnad är att av de man intervjuat som har utländsk bakgrund i "Utsatta områden" är är det 54% som är män och 46% som är kvinnor. Varför är det så många mer män än kvinnor som ingår i undersökningen framgår inte.
På sidan 11 med runriken "Villig att strida med fara för eget liv" kan man se att andelen som svarar skiljer sig också åt, av kvinnorna i "Utsatta områden" svarar ca 79% och i "Övriga Sverige" ca 85,5%. Så det är 6 procentenheters (eller ca 8% om man så vill) skillnad vilket. Bland männen var det högre svarsfrekvens, ca 88% mot 92%, dvs ca 4 procentenheters (eller ca 4%) skillnad. Detta tar man inte heller hänsyn till vad jag ser.
Jag önskar att de hade bemödat sig efter göra en mer könsneutral undersökning eller om man viktat svaren efter kön, så att man hade fått en mer könsneutral undersökning, då hade ju svaren sett annorlunda ut, men då hade det ju inte kunnat bli en lika smaskig rubrik.
Men om man struntar i det och tittar i rapporten så framgår det på sidan 13 att:
* Män med svensk bakgrund har större försvarsvilja än män med utländsk bakgrund.
* Kvinnor med utländsk bakgrund har större försvarsvilja än kvinnor med svensk bakgrund..
Detta lyfts inte upp av någon anledning....
Sen kan man också läsa på sidan 17:
* 54% av de med utländsk bakgrund som bor i utsatta områden tycker religionen i vardagen är viktig eller mycket viktig.
* 19% av de i övriga Sverige tycker religionen i vardagen är viktig eller mycket viktig.