Citat:
Ursprungligen postat av
Paris24
Det argumentet hänger ju på hur man bedömer "köra in i".
Men du fokuserar på fel sak. Rimligen finns ett noggrant reglemente för när ICE får skjuta och hur. Något säger mig att "hon körde ut sin bil så jag nästan ramlade så jag sköt henne i ansiktet två gånger och skrek Fucking Bitch" inte faller inom detta reglemente. Om man t.ex bara får skjuta i självförsvar så är detta inte självförsvar.
Det finns tillräckligt med videobevis för att det ska bedömas som självförsvar. Det kommer inte heller gå efter ICEs regelverk, utan situationen som den var. ICE kan såklart ha regler för när de får skjuta, men agenten som sköt kan inte fällas på ICEs interna regler.
Det var ju exakt samma sak i fallet med Trayvon Martin, där grannsamverkan som George Zimmerman jobbade för hade mycket tydliga regler emot att konfrontera personer likt han gjorde med Trayvon Martin. Ändå blev han friad. Jag tror faktiskt att du har helt fel här, och att ICE-agent kommer frikännas. Möjligen kan någon av ICE-agenterna dömas för att ha trakasserat kvinnan innan incidenten, men han som sköt kommer inte dömas för dråp eller mord.