2026-01-10, 12:51
Medlem
Umarells avatar
Det är ganska fantastiskt att det finns människor som hävdar att det inte fanns någon som helst anledning för agenten att skjuta. DN:s ledare inte minst. Hur kan man vara så blind för sina egna preferenser? Jag förstår att man inte gillar Trump eller hans jakt på illegala migranter. Men det betyder inte att den här agenten inte gjorde rätt i juridisk mening. Och någon annan måttstock kan man egentligen inte ha. Fatta det.
Citera
2026-01-10, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Omniscientpotent
Jag pratar flera språk, men du är uppenbarligen efterbliven. Att skryta med att vara okunnig är ingen flex

Skryta med? vart skryter jag att jag inte vet vad olika förkortningar står för? Jag var ganska klar i mitt inlägg att jag inte vet så du får gärna förklara.
Eller är det som vanligt att du måste googla upp det först?
Kul att du pratar flera språk, vet inte riktigt vad det har med saken att göra?
Citera
2026-01-10, 12:52
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av filantropen888
Absurt att det här skulle behöva sluta i att någon dör... Varför står han framför bilen då om han känner sig så hotad. Nej, klassiskt amerikanskt övervåld från poliser, är väldigt vanligt där.

De omringar bilen och vill få henne ut ur den.

En annan faktor som kan ha spelat in i hans beslut att skjuta är att en av hans kollegor har handen på dörrhantaget när hon gasar iväg, och riskerar att släpas med om det faller sig olyckligt. Mer och mer pekar på att han kommer att komma undan, alternativt få en väldigt lindrig dom.
Citera
2026-01-10, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mangne
Är enbart psykologi varför vissa inte kan se med ögonen, det var inte alls någon livsfara
för agenten. Men nu har den mördade kvinnan fått diverse epitet, som "vänster". Och då
blir det blockering i hjärnan

Om hon hade varit en nazist som försökte mörda en polis så hade givetvis ingen stött henne.

Så "epitet vänster" stämmer fast åt andra hållet och i helt motsatt till det du säger.

Såklart.
Citera
2026-01-10, 12:53
Avstängd
Kungenshoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhimpyMalt
Jo, han ställer sig i skjut position med draget vapen när bilen börjar accelerera. Sen skjuter han efter han blivit träffad av bilen. Tror inte han gjort något av detta om kvinnan inte börjat gasa.
Han förberedde det hela långt innan.
Kolla på hans egen film när han varvat bilen ett varv och står LÅNGT ut på bilens högra sida och sedan får jävligt bråttom till skjutpositionen.
Han hade till och med för bråttom och var tvungen att ta ett steg tillbaka till vänster för att nudda bilen!
Citera
2026-01-10, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Ja det har att göra med orsak och verkan, och man blir överkörd i samband med att bilen kör över en. Men du litar inte på Trump om du tror på vad du ser, för det du ser är ju något helt annat. Är du förrädare? Vill du inte ens göra Iran stort igen?

Jag vidhåller att jag förstår ingenting av dina inlägg till mig. Vad har Iran med detta att göra?
Förrädare? vem har jag föråt? Jag bor i Sverige inte USA.
Citera
2026-01-10, 12:55
Avstängd
Kungenshoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jaghetervem
Han kanske såg i ögonen på henne att hon var psyk sjuk och var redo ifall hon skulle försöka döda honom med bilen och han hade rätt så bra agerat av agenten.
Och det var därför han INTE kommunicerade med henne när hon sa "Dude, I'm not mad at you" samt cirkulerade runt bilen utan att säga ett knyst och sen fick jättebråttom att hoppa fram FRAMFÖR bilen IGEN?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Jag tänkte som du från början. Nu är det så att mannen var ICE-agent och inte polis. De har inga rättigheter (eller ska jag kanske säga HADE) att hålla ngn på plats.
Poliser i USA får lära sig att inte skjuta in i bilar. I stället tar man sig undan är policyn. Det är säkrast för alla inblandade.

Den här idioten gjorde precis allt fel. Man ställer sig aldrig framför en bil eller rör sig framför en bil. Finns klara riktlinjer för hur t ex trafikkontroller ska gå till.
Citera
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1ulvius9
Om hon hade varit en nazist som försökte mörda en polis så hade givetvis ingen stött henne.

Så "epitet vänster" stämmer fast åt andra hållet och i helt motsatt till det du säger. 8

Såklart.

Du ljuger. Jag har försvarat många som jag inte gillar, eftersom rätt ska vara rätt. Och jag är inte den ende. Varför påstår du att folk med en speciell uppfattning ljuger? Det gör ju dit till lögnare. Är det inte ganska ironiskt?
Citera
2026-01-10, 12:57
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpoxen
Poliser i USA får lära sig att inte skjuta in i bilar. I stället tar man sig undan är policyn. Det är säkrast för alla inblandade.

Den här idioten gjorde precis allt fel. Man ställer sig aldrig framför en bil eller rör sig framför en bil. Finns klara riktlinjer för hur t ex trafikkontroller ska gå till.

Vad ICE agenterna än hade tänkt sig göra, tvivlar jag på att detta räknas som en trafikkontroll.
Citera
2026-01-10, 12:57
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raktinyllet
Kan lova dig att även svensk polis kommer skjuta om du försöker köra över dom.

En svensk polis hade då med stor sannolikhet blivit dömd i domstol. Det är inte proportionerligt att skjuta föraren när det inte är en effektiv åtgärd som undanröjer faran. Det gör vederbörande genom att flytta på sig. Det finns ingen nödvärnsrätt i svensk lag som ger dig rätt att använda dödligt våld i en hotfull situation om inte det är det enda proportionerliga sättet att utöva självförsvar.

Polisen hade kunnat åberopa putativt nödvärn för att denne trots att våldet var oproportionerligt trodde det var nödvändigt. Men det hade varit mycket osäkert om det försvaret hade fungerat.
Citera
2026-01-10, 12:58
Medlem
löls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kungenshora
Han förberedde det hela långt innan.
Kolla på hans egen film när han varvat bilen ett varv och står LÅNGT ut på bilens högra sida och sedan får jävligt bråttom till skjutpositionen.
Han hade till och med för bråttom och var tvungen att ta ett steg tillbaka till vänster för att nudda bilen!

Jag tyckte mig se ett UFO strax innan skjutningen. Kan de ha ett finger i detta tro?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in