Citat:
Ursprungligen postat av
SiamGnome
Även stora jättar hänger inte alltid med. Jag var i Thailand under demonstrationer och militärkupper. Just BBC fick det helt fel och missförstod allt. Det sagt BBC är ofta bra i sin utrikesrapportering. Sen har Venezuela mm trängt undan Iran från fronten. Nu är Iran tillbaks men då försöker regimen strypa internet.
Jag med. Bodde i BKK och såg eländet på nära håll. Minns också hur rapporteringen till omvärlden gick till och slogs av hur skevt verkligheten förmedlades. Medan de bilder som kablades ut visade ett belägrat BKK i krig, så brukade jag promenera några kvarter från händelsernas centrum utan att märka någon skillnad i vardagslivet alls.
Och detta är ju problemet med alla media och alla konflikter idag. I jakten på uppmärksamhet överdrivs nyheter något oerhört vilket driver opinionen fel och gör att människor inte förstår varken kontext eller omfattning av konflikter.
I Thailand trampade internationella medier helt fel och inbillade sig att konflikten handlade om en klasskamp, när den i själva verket handlade om en kamp mellan två eliter. Och detta lät man sig inbillas av politiska skäl.
I Iran är media faktiskt väldigt mycket försiktigare med sin rapportering och jag tror att även detta är av politiska skäl.