Resultat: Hoppas du mullorna störtas?
Ja, allt är bättre än dem.
74,22%
1123 röster
Nja, jag ogillar mullorna men är osäker på vilka som i så fall tar över
13,75%
208 röster
Nej, mullorna är lämpligast att styra landet.
6,61%
100 röster
Vet ej/Annat
5,42%
82 röster
2026-01-10, 11:57
Medlem
esprit21s avatar
Förmodligen passar Israel med hjälp av USA på att bomba militära mål, alternativt understödjer oppositionella styrkor inbördes. Det är otänkbart att inte Israel redan planerar ett anfall, med tanke på timingen!

Må terrorregimen i Iran falla en gång för alla... även om man inte vågar hoppas för mycket!
Citera
2026-01-10, 11:58
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Skulle inte säga att den väldigt välutbildade medelklassen i Irans större städer är överdrivet religiösa. Detta märks extra tydligt om de flyttar till ett västland. Inget annat muslimskt lands kvinnor är lika snabba att slänga sjalen som iranska kvinnor i ett land där sjalen inte är lagstadgad.

Hur stor del av Irans befolkning består av ”väldigt välutbildad medelklass”? Två procent?
Citera
2026-01-10, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Det blir spännande och se om Trumpen gör en Obama eller kommer ridande som en "White knight" och räddar iranierna från de ondskefulla skäggtomtarna. Tyvärr finns ett rykte om att Netanyahu har sagt till Dvärgen Putte att det blir inget anfall. Den här gången får vi nog hoppas att Netanyahu ljuger

https://www.timesofisrael.com/liveblog_entry/netanyahu-said-to-convey-message-via-putin-that-it-doesnt-intend-to-attack-iran/

Kommer cowboysen Trumpan och Fnosk-Nettan back ur och inte anfalla skäggtomtarna? Fortsättning följer.

Båda är ju opportunister så varför inte? Det är inte säkert att Bibi ljög för putler heller, för tillfället kanske inga sådana planer fanns bara?

Samtidigt:
Citat:
Maariv online says Israel put Lebanon strike plans on hold until situation in Iran clears up.

IDF doesn’t want to use up unique munitions against Hezbollah if Iran strike is coming up, says military journalist Alon Ben-David.

https://t.me/BellumActaNews/163719

Jag tror att man utvärderar löpande och agerar om rätt tillfälle ges. Känns lite för tidigt ännu kanske?
Citera
2026-01-10, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DigitalGuy
Demonstration i stöd till iranska folkets frihetskamp klockan 14 på Sergels Torg idag

Filma och länka!
Citera
2026-01-10, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Hur stor del av Irans befolkning består av ”väldigt välutbildad medelklass”? Två procent?
Jag googlade det åt dig. Över hälften av Irans ungdomar studerar på universitet Tufft för Irans utbildade kvinnor – Arbetet https://share.google/poA9Xj6qu0hE1JLz6

Det är inte för intet kvinnorna i Iran kallas världens mest välutbildade hemmafruar.
Citera
2026-01-10, 12:09
Medlem
JoakimBalls avatar
väldigt tyst i fiendelägret MSM. Tack vare Musk å starlink kan de befria sig själva.
Citera
2026-01-10, 12:21
Medlem
esprit21s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoakimBall
väldigt tyst i fiendelägret MSM. Tack vare Musk å starlink kan de befria sig själva.

Ja, detta är historiskt. Musk är en hjälte.
Citera
2026-01-10, 12:23
Avstängd
Citat:
Det blir spännande och se om Trumpen gör en Obama eller kommer ridande som en "White knight" och räddar iranierna från de ondskefulla skäggtomtarna. Tyvärr finns ett rykte om att Netanyahu har sagt till Dvärgen Putte att det blir inget anfall. Den här gången får vi nog hoppas att Netanyahu ljuger
https://www.timesofisrael.com/liveblog_entry/netanyahu-said-to-convey-message-via-putin-that-it-doesnt-intend-to-attack-iran/
Kommer cowboysen Trumpan och Fnosk-Nettan back ur och inte anfalla skäggtomtarna? Fortsättning följer.
USA och Israel kanske klarar av att avsätta mullorna, men vad kommer istället?
Jag ser faktiskt mullorna som en moderat återhållande kraft, i möjliga konflikter med nära grannländer som Turkiet och Saudi.
Därför är det inte alls så jävla enkelt!
Citera
2026-01-10, 12:25
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Jag googlade det åt dig. Över hälften av Irans ungdomar studerar på universitet Tufft för Irans utbildade kvinnor – Arbetet https://share.google/poA9Xj6qu0hE1JLz6

Det är inte för intet kvinnorna i Iran kallas världens mest välutbildade hemmafruar.

Har de ett universitet för ungdomar eller menar du gymnasiet?
Citera
2026-01-10, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Har de ett universitet för ungdomar eller menar du gymnasiet?
Ungdomar blev den rubrik som sattes när jag klistrade in länken. Du får läsa artikeln för att förstå. Men många i Iran går direkt från gymnasiet till universitet och är relativt unga.
Citera
2026-01-10, 12:32
Medlem
HomoDeuss avatar
Citat:
Även stora jättar hänger inte alltid med. Jag var i Thailand under demonstrationer och militärkupper. Just BBC fick det helt fel och missförstod allt. Det sagt BBC är ofta bra i sin utrikesrapportering. Sen har Venezuela mm trängt undan Iran från fronten. Nu är Iran tillbaks men då försöker regimen strypa internet.

Jag med. Bodde i BKK och såg eländet på nära håll. Minns också hur rapporteringen till omvärlden gick till och slogs av hur skevt verkligheten förmedlades. Medan de bilder som kablades ut visade ett belägrat BKK i krig, så brukade jag promenera några kvarter från händelsernas centrum utan att märka någon skillnad i vardagslivet alls.

Och detta är ju problemet med alla media och alla konflikter idag. I jakten på uppmärksamhet överdrivs nyheter något oerhört vilket driver opinionen fel och gör att människor inte förstår varken kontext eller omfattning av konflikter.

I Thailand trampade internationella medier helt fel och inbillade sig att konflikten handlade om en klasskamp, när den i själva verket handlade om en kamp mellan två eliter. Och detta lät man sig inbillas av politiska skäl.

I Iran är media faktiskt väldigt mycket försiktigare med sin rapportering och jag tror att även detta är av politiska skäl.
Citera
2026-01-10, 12:35
Avstängd
Citat:
Skulle inte säga att den väldigt välutbildade medelklassen i Irans större städer är överdrivet religiösa. Detta märks extra tydligt om de flyttar till ett västland. Inget annat muslimskt lands kvinnor är lika snabba att slänga sjalen som iranska kvinnor i ett land där sjalen inte är lagstadgad.

Ja Iran är ett mycket tveeggat land.
I motsats till arabländer är utbildningsnivån hög, och man har även en utvecklad egen industri.
De styrande mullorna motsätter sig på intet sätt just detta.
Samtidigt har man massor med tosia moraliska principer som mullorna just bestämmer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in