Citat:
Du måste förstå själva fenomenet. I USA på senaste så är det väldigt många som inte lyssnar när dom blir stannade på vägen. Det finns hundratals, tusentals blue-light (polis) videos på nätet eftersom det är en federal lag som säger åt dom att ha på sig body-cam, så allt spelas in.
Det ska alltid tjafsas med polisen och ibland så vid ett stopp eller liknande så vill inte chaffören lyssna utan gasar på, som i denna situation - den är inte unik. Flera har dött på exakt samma sätt, men det är för att dessa chafförer i panik gasar på, det blir en polisjakt och därefter en bilolycka där någon eller flera dör. På samma sätt har oskyldiga som titta på blivit överkörda, eller polisen.
Här måste man se det från polisens sida. Polisen ser sin egna säkerhet (i detta fall Ice-agenten) men också andra runt omkring. Dom skjuter hellre chaffören än att ha chaffören körande därifrån och kanske dödar någon som inte har vart involverad i det hela - eller inte dödar agenten. För att agenten ska överleva till pension så måste agenten ta såna val, precis som polisen. Men har du en hysterisk person som skiter i dig så är bilen ett vapen och räknas som ett dödligt vapen i USA eftersom det har vart så jävla många tillfällen där någon har dödat men bilden av X anledning, som exempelvis såna här fall.
Skulle man bara ha låtit henne köra iväg? Ja, och nej. Ja som i att då hade dom deeskalerat, men hon var så stressad att hon skulle köra därifrån men lägger inte den notering att ICE-agenten står vid fram vänster sida och är ivägen, han blir påkörd och "släpad" 1-2 meter även fast det inte var det absolut värsta men dom reagerar på det.
Jag kan förstår att ICE-Agenten är nojjig och drar vapen för att skjuta, men det är för att dom har med någon som aktivt är där för att provocera med dom. Men ja, jag tycker man behövde inte skjuta direkt, jag har sett flera blue-lights videos där dom släpper iväg personen, dock så krockar dom i många fall eftersom stressad + panik + bilkörning = krash.