2026-01-10, 09:56
Medlem
Ghibellinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Ryssarna lyckas ju inte ens slutföra sin invasion i Ukraina så att de börjar härja i Gotland och lyckas ta sig förbi Sveriges eminenta luftförsvar (och Finland!) är inte troligt.

Här håller jag med dig. Men Rysslands nuvarande regim är farlig, och de kan komma att utgöra ett direkt militärt hot i en inte alltför avlägsen framtid. Gotland finns definitivt "på deras lista" över strategiskt högintressanta områden.
Citera
2026-01-10, 09:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ghibellino
Här håller jag med dig. Men Rysslands nuvarande regim är farlig, och de kan komma att utgöra ett direkt militärt hot i en inte alltför avlägsen framtid. Gotland finns definitivt "på deras lista" över strategiskt högintressanta områden.

Visst jag håller också med om att Ryssland är farliga på så sätt att de vill invadera sin omvärld. Dock tror jag det är svårare att ta Gotland och att de istället fokuserar på Baltländerna om de nu någon gång lyckas avsluta sin misslyckade invasion av Ukraina.
Citera
2026-01-10, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goderian2
man får läsa mellan raderna. oljebolage säger inte; "det är inte säkert". Det dom säger är;
Gör det säkert!

Trumps lösning på alla problem är diktatur. Diktatur kommer aldrig att vara en bestående garant för säkerhet. Diktatur är ett uttryck för de fås förtryck av de många. De många arbetar naturligtvis ständigt för att undkomma de fås förtryck.
Citera
2026-01-10, 10:03
Medlem
Att annektera Grönland har blivit en tvångstanke för Trump, som upprepade gånger har påstått att hans makt är oinskränkt och att han inte erkänner några begränsningar för sin auktoritet.
Citera
2026-01-10, 10:04
Medlem
Onyourknees avatar
Citat:
Du gör en mycket märklig tolkning av händelseutvecklingen. Ryssarna kommer naturligtvis inte att jubla om USA tar full kontroll över Grönland.

Dessutom är du på infantil nivå med uttryck som "fettot Trump".
Men Trump är en stor idiot!
Citera
2026-01-10, 10:04
Medlem
Ghibellinos avatar
Citat:
Klart de kommer jubla. Ryssarna är mer intresserade av att slå in en spricka i NATO än vad de är av Grönland. Det är kanske t o m så att USAs potentiella övertagande av Grönland gjordes upp med Putin under Alaskasmötet.

Och jag fortsätter gärna kalla Trump för ett rabiat fetto om det retar dig

Håller även med om att det ligger i Rysslands intresse att Usa och Europa glider isär. Därför är det viktigt att inte gå deras ärenden genom att förespråka ett europeiskt avståndstagande från Usa.

Men rent militärstrategiskt är det inte i Rysslands intresse att Usa befäster sin kontroll över Grönland. Jag skulle bli förvånad om de ingått något avtal om saken.

Och för att vara tydligen, även jag vänder mig emot Trump-administrationens aggressiva retorik i detta. Trump spelar nu på en inhemsk nationalism som riskerar att gå överstyr. Det finns grupper i Usa som jublar över tanken på ett "imperium". Detta är en osund chauvinism, som leder helt fel.
Citera
2026-01-10, 10:06
Avstängd
Citat:
Håller även med om att det ligger i Rysslands intresse att Usa och Europa glider isär. Därför är det viktigt att inte gå deras ärenden genom att förespråka ett europeiskt avståndstagande från Usa.
Här handlar det ju om ett amerikanskt avståndstagande från Europa. Översittarfasoner som inte får gå obesvarade. Inget mer "peace in our time".
Citera
2026-01-10, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stumpani
Finns risk att Dannark och Sverige hamnar i krig. Trump kommer vilja ha Gotland också.

Varför skulle Danmark och Sverige inleda krig med varandra, bara för att Trump vill ha Grönland?
Citera
2026-01-10, 10:10
Medlem
Ghibellinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onyourknee
Men Trump är en stor idiot!

Jag vill tacka för ett exemplariskt inlägg, fullt av tankeväckande ideér och väl underbyggt med knivskarpa argument.

Men samtidigt vill jag gärna i all välmening varna för möjligheten att du kanske underskattar hans intelligens. Något att tänka på?
Citera
2026-01-10, 10:13
Medlem
Ghibellinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Här handlar det ju om ett amerikanskt avståndstagande från Europa. Översittarfasoner som inte får gå obesvarade. Inget mer "peace in our time".

Vi behöver Usa på vår sida. Du låter som pudeln som bjäbbar mot en Pitbull.

Detta slutar i alla händelser med ett accepterande från vår sida. Vi har gjort oss helt beroende av Usa.
Citera
2026-01-10, 10:13
Medlem
Citat:
Du gör en mycket märklig tolkning av händelseutvecklingen. Ryssarna kommer naturligtvis inte att jubla om USA tar full kontroll över Grönland.

Dessutom är du på infantil nivå med uttryck som "fettot Trump".

Ryssarna kommer förstås att jubla om USA tar över Grönland (och de kan knappt vänta med att jubla) eftersom Trump är deras villiga marionettdocka, och plötsligt är demokratiernas inflytande borta i Nordamerika-Sydamerika-axeln, och Rysslands makt över västvärlden är obegränsad.
Citera
2026-01-10, 10:15
Medlem
Ghibellinos avatar
Citat:
Visst jag håller också med om att Ryssland är farliga på så sätt att de vill invadera sin omvärld. Dock tror jag det är svårare att ta Gotland och att de istället fokuserar på Baltländerna om de nu någon gång lyckas avsluta sin misslyckade invasion av Ukraina.

Ja, angående Baltländerna vill jag bara flika in att dessa kommer att slåss intill döden för sin frihet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in