2026-01-09, 20:12
Medlem
Är väldigt sugen på mc kort och undrar om man kan börja med det på vintern?
Bor kring Östersund så vi har snö så gissar det kanske blir omöjligt att övningsköra då?

Annars kanske man kan göra teorin klart typ i mars och sen göra uppkörning 1-2 månader senare när snön är borta?
Citera
2026-01-09, 20:21
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Jag har inte tagit mc-kort, men jag tycker det säger sig självt att det är svårt att köra med lärare på vinterunderlag. Att man istället kör när de inte är snö längre på vägarna.

Så alternativ 2 låter bra. Tiden går fort. Snart kan du köra.
Citera
2026-01-09, 20:29
Medlem
Det finns folk som kör på vintern, men det är MYCKET farligare. Skulle definitivt inte rekommendera det till någon som tar körkort.

Och du lär få leta länge innan du hittar en körskola som går med på det. Uppkörningar kan du glömma.

Har du B-kort?
Citera
2026-01-09, 20:36
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Finns körskolor som har tillgång att öva inomhus på vintern. Då handlar det om manöverbanorna. Men rätt smart att traggla det på vintern och vara redo direkt i vår för att öva körning i trafik.
Citera
2026-01-09, 20:44
Medlem
Min gissning här. Jag tog MC-kort på 1970-talet, så det är ju en stund sedan.

Jag tror att det man behöver lära sig är ganska olika saker. En del kan man träna på vintern utan problem, annat inte.

- teorin: går bra att läsa på vintern
- manöver= bromsa, svänga, köra mellan koner med mera: fixa en moped så kan du träna nu. Körskolan kanske har en skottad och vägsaltad plan där du kan träna på detta. Du kan komma en bra bit på vägen även på vintern.
- körning i trafik: skiljer sig dag från dag, vissa går kanske, andra inte alls. Möjligen vänta med det ett tag, men körskolan vet nog bättre.
Citera
2026-01-09, 21:40
Medlem
Tratten52s avatar
No problem, sätt på dubbdäcken först 👍
Citera
2026-01-10, 09:03
Medlem
TS kan fetglömma att övningsköra på MC innan april om han bor i Östersund. Men passa på att redan nu kolla upp vilka trafikskolor som erbjuder MC-utbildning och skriv in dig på den som verkar bäst.

Läs in teorin under vintern så är den delen klar tills det är lämpligt att köra ute igen. Passa även på att köpa hjälm och övrig utrustning nu under vintern, många butiker brukar sälja ut förra årets prylar till bra priser.

Lycka till med A-kortet, du kommer inte ångra dig.
Citera
2026-01-10, 11:26
Medlem
Apanluktardiesels avatar
Nej det kan man inte.
Citera
2026-01-10, 11:31
Medlem
Bazze1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apanluktardiesel
Nej det kan man inte.
"Ja, det går att ta MC-kort på vintern, men det är mer utmanande och begränsat; teorin och riskutbildningen kan köras året runt, men själva körningen kräver rätt utrustning (vinterdäck/fyrsäsongsdäck) och trafikskolorna erbjuder oftast bara körlektioner och uppkörning när väglaget är säkrare (vår/sommar), även om vissa kan genomföra delar av utbildningen under mildare vinterdagar. "

Säger google.
Citera
2026-01-11, 06:13
Medlem
Nej, det kan man inte. Det finns inga körprovstider och det anordnas inga Risk 2-kurser på vintern.

Du kan gå Risk 1 (som är en teoretisk utbildning i ett klassrum). Du kan inte skriva teoriprovet om du inte genomfört Risk 2.
Citera
2026-01-11, 07:21
Medlem
Det finns dock möjlighet att göra all övningskörning i Spanien. Mårtenssons trafikskola har resor dit. Kunskapsprov/körprov och risk 2 måste dock göras i Sverige.

https://trafikskolan.com/spanien-2026/
Citera
Igår, 00:59
Medlem
killawifes avatar
Det beror faktiskt på vart du bor. Det som avgör om du kan ta kortet är ju inte så mycket övningskörningsmöjligheterna då man alltid kan ordna detta själv på olika vis utan om Trafikverket erbjuder uppkörningsmöjligheter under vintern och detta är helt upp till det lokala kontoret att avgöra. Du måste alltså fråga dom.
Jag har en känsla av att det är vanligare att de erbjuder detta i större städer än i mindre. I Kalmar så erbjuder inga körskolor någon övningskörning av Mc under vinter, vad jag vet. Och man kan heller inte köra upp utom i undantagsfall om man behöver kortet för yrkes-specifika skäl, polis, militär eller liknande.
Jag hörde för många år sen en kille berätta att han blev av med sitt kort under sommaren och fick ta om det mitt i vintern. Den enda anledningen till att jag brydde mig var för att samma sak hände mig men när jag frågade om uppkörning i november så fick jag nej. Så jag fick vänta till Maj. Detta var dock 30 år sen så saker kan ju ha ändrats.

Egentligen är det rätt konstigt att de inte alltid erbjuder uppkörningar för mc året om och sen endast anpassar detta efter vädret då de ofta sitter i en bil bakom och inte behöver vara den som fryser arslet av sig på hojen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in