2026-01-09, 15:54
Medlem
Med sin bakgrund som jurist med inriktning internationell rätt så sitter han på rätt plats, med kontraspionaget i bakgrund som motsvarande generallöjtnant (har jag för mig) så tror jag han var rätt man i rätt tid för ryssland.

Då han utsågs som tf. president av jeltsinn var ryssland i ett något prekärt läge, ekonomin var i botten, ingen betalade skatter, ryssarna höll på att supa ihjäl sig och man led efter västs influenser med "hjälp" att skriva en ny konstitution (tack US AID) och ett ekonomiskt system som Jeffrey Sachs hjälpte till med efter sovjetunionens upplösning. Inget var bra allt var kört i botten. Den käre jeff var även med och skapades ukrainas korrupta ekonomiska system.

så sakteliga vände han på detta, började försöka hålla oligarkerna i schack, lite grann lyckades han iallfall, och det arbetet har fortsatt, folkhälsan blev bättre, livslängden ökade, ekonomin blev bättre, företagen började betala in skatter till stadskassan. Väst förlöjligade han grepp med att vända hälsan på det ryska folket, alla kommer väl ihåg bilder och reportage då han red med bar överkropp, spelade hockey och tränade judo. Allt för folkhälsan, och återskapa en stolthet för ryssland som ett suveränt land och som en nation.

Det är nog inte svårt att förstå han popularitet bland befolkningen då han vände allt detta, och dörjade återbygga ryssarnas stolthet och nationalitet igen.

Ju längre tiden har gått, dess mer geopolitik och utrikespolitik har det väl blivit, den stora brytpunkten var nog talen i münchen 2007, där ryssland inte erkänner en unipolär värld och efter det har det blivit mer och mer uttalat att ryssland som nation står under angrepp av väst, detta har nog samlat många ryska patrioter under honom.

sedan har det nog rullat på i samma bana, jag tror det som driver honom är att återskapa en stark rysk nation, inte att återskapa sovjetunionen, vilket han sagt rakt ut.
Ryssland är en stark och rik nation, och han jobbar för den, som beskyddare av den ryska konstitutionen.

Det tror jag driver honom, som jag tolkat honom efter ha följt detta under en lång tid nu. Sen hur väl han lyckas med andras ögon är uppenbarligen en annan sak, eller på vilket sätt han gör det, men att han har stora delar av folket med sig är odiskutabelt.
Citera
2026-01-09, 15:57
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Comitium
En vanlig förklaring är att han vill återupprätta Ryssland som en stormakt och han blickar längtansfullt tillbaka i historien till Katarina den stora och Peter den store.
Putins drivkraft är alltså att återupprätta det gloriösa ryska imperiet. Varför?
Det är väl bara Putin som vet varför detta är viktigt.
Ja han kanske själv inte vet det.
En sägning: "Det finns alltid två bevekelsegrunder för det vi gör: det som låter bra och det verkliga."
Jag skulle gissa att den verkluga bevekelsegrunden är att han ser sig på bild i ryska historieböcker i århundraden framåt med text uner fotot:
- Putin den Store, återskaparen av det väldiga ryska imperiet.
Men visst tror han dessutom att invasionen är moraliskt korrekt.
Citera
2026-01-09, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Follows
Han är gammal och vill skriva in sig i historieböckerna som återskaparen av Sovjet innan han trillar. Lilla farbrorn är helt enkelt rädd att glömmas bort av eftervärlden. Att det redan gått åt helvete på en ej reparerbar nivå bekommer honom inte
Varför är det viktigt, när han är död? Är Putin religiös?
Citera
2026-01-09, 16:47
Medlem
Comitiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlartSur
Varför är det viktigt, när han är död? Är Putin religiös?

Nej, han låtsas bara. "Kulturkristen" är väl termen. Många är kristna i Ryssland så då passar det ju att framstå som kristen och tända ljus i kyrkor. Patriarken Kirill är en bluff och en gammal KGB-kollega till Putin med lyxklocka på armen som andra gangsters.
Citera
2026-01-09, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlartSur
Är Putin religiös?

Ja. Han är kristen, tro det eller ej
Citera
2026-01-09, 16:54
Medlem
Comitiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
Det är väl bara Putin som vet varför detta är viktigt.
Ja han kanske själv inte vet det.
En sägning: "Det finns alltid två bevekelsegrunder för det vi gör: det som låter bra och det verkliga."
Jag skulle gissa att den verkluga bevekelsegrunden är att han ser sig på bild i ryska historieböcker i århundraden framåt med text uner fotot:
- Putin den Store, återskaparen av det väldiga ryska imperiet.
Men visst tror han dessutom att invasionen är moraliskt korrekt.

Putin går ofta tillbaka i historien till Katarina sen stora och Peter den store för att folk ska förstå vilken krets han anser sig tillhöra. Det är bara det att Katarina den stora och Peter den store uträttade saker som att göra Ryssland rikare, inrätta akademier och museer (Erimitaget!) göra Ryssland mer västerländskt som Peter den store och utveckla handel och näringsliv. Putin har ju kraschat handeln med väst och näringslivet är i snabbt förfall. Det enda Putin åstadkommit är en polisstat med förtryck av befolkningen och hundratuseltals döda soldater i ett meningslöst anfallskrig mot Ukraina..
Citera
2026-01-09, 17:08
Medlem
Comitiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plastdunkk
Med sin bakgrund som jurist med inriktning internationell rätt så sitter han på rätt plats, med kontraspionaget i bakgrund som motsvarande generallöjtnant (har jag för mig) så tror jag han var rätt man i rätt tid för ryssland.

Då han utsågs som tf. president av jeltsinn var ryssland i ett något prekärt läge, ekonomin var i botten, ingen betalade skatter, ryssarna höll på att supa ihjäl sig och man led efter västs influenser med "hjälp" att skriva en ny konstitution (tack US AID) och ett ekonomiskt system som Jeffrey Sachs hjälpte till med efter sovjetunionens upplösning. Inget var bra allt var kört i botten. Den käre jeff var även med och skapades ukrainas korrupta ekonomiska system.

så sakteliga vände han på detta, började försöka hålla oligarkerna i schack, lite grann lyckades han iallfall, och det arbetet har fortsatt, folkhälsan blev bättre, livslängden ökade, ekonomin blev bättre, företagen började betala in skatter till stadskassan. Väst förlöjligade han grepp med att vända hälsan på det ryska folket, alla kommer väl ihåg bilder och reportage då han red med bar överkropp, spelade hockey och tränade judo. Allt för folkhälsan, och återskapa en stolthet för ryssland som ett suveränt land och som en nation.

Det är nog inte svårt att förstå han popularitet bland befolkningen då han vände allt detta, och dörjade återbygga ryssarnas stolthet och nationalitet igen.

Ju längre tiden har gått, dess mer geopolitik och utrikespolitik har det väl blivit, den stora brytpunkten var nog talen i münchen 2007, där ryssland inte erkänner en unipolär värld och efter det har det blivit mer och mer uttalat att ryssland som nation står under angrepp av väst, detta har nog samlat många ryska patrioter under honom.

sedan har det nog rullat på i samma bana, jag tror det som driver honom är att återskapa en stark rysk nation, inte att återskapa sovjetunionen, vilket han sagt rakt ut.
Ryssland är en stark och rik nation, och han jobbar för den, som beskyddare av den ryska konstitutionen.

Det tror jag driver honom, som jag tolkat honom efter ha följt detta under en lång tid nu. Sen hur väl han lyckas med andras ögon är uppenbarligen en annan sak, eller på vilket sätt han gör det, men att han har stora delar av folket med sig är odiskutabelt.

Putin var överstelöjtnant och definitivt inte generallöjtnant! Det är en j-a skillnad. Vad gäller hans juridiska utbildning ger jag inte mycket för den. En rysk juristexamen saknar ju all trovärdighet med tanke på det korrupta ryska rättssystemet, även om han också läste internationell rätt - något som han ju helt förkastar. Efter de första åren då det måhända blev en del förbättringar har det ju sedan bara gått utför med den ryska ekonomin och samhällsutvecklingen. Ett veritabelt skräckexempel faktiskt.

Vad gäller hans bara överkropp handlar det inte om folkhälsan utan att visa den starke ledaren (med tuttar!) .Se vilken karlakarl jag är! Precis som Mussolini när han grep spaden och började gräva i marken.
Senast redigerad av Comitium 2026-01-09 kl. 17:12.
Citera
2026-01-09, 17:49
Medlem
Gridiots avatar
Tro på Rysslands unika storhet, revanchism samt en vilja att hans namn ska nämnas i samma andetag Peter den store och Katarina den första.
Citera
2026-01-09, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av holmium
Med tanke på USA´s och NATOS expansion till Rysslands närområde, så är det rimligt ur ett ryskt perspektiv att hindra detta, eftersom alternativet givetvis innebär större umbäranden för det ryska folket och den ryska nationen.

Så Putin gör vad en ledare som försvarar sin nation mot utländskt angrepp skall göra.
Enda gången Nato skulle vara ett problem för Putin är om Putin skulle vilja invadera ett natoland.

Och då Ryssland har en tendens att invadera sina grannländer är det väl rätt naturligt att dessa siktar på att gå med i Nato?
Citera
2026-01-09, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Follows
Ja. Han är kristen, tro det eller ej
Jag har tidigare inte trott på att han är religiös, men de senaste årens galenskap, där han offrar sitt folk på sin egen bekostnad, och att han tydligen vill se bra ut i historien, pekar på att du har rätt.

Har du rätt, så förklarar det mycket för min del. Tyvärr gör det också att jag förstår att ingen fred finns i sikte, så länge han lever. Får han bestämma helt själv, så tvekar han inte på att använda kärnvapen i sin guds namn ☹️
Citera
2026-01-09, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Comitium
Nej, han låtsas bara. "Kulturkristen" är väl termen. Många är kristna i Ryssland så då passar det ju att framstå som kristen och tända ljus i kyrkor. Patriarken Kirill är en bluff och en gammal KGB-kollega till Putin med lyxklocka på armen som andra gangsters.
Jag har länge trott att han låtsats också, men alltfler tecken pekar åt andra hållet. Varför skulle han tex bry sig om hur han ser ut i historieböckerna, efter att han är död?
Citera
2026-01-09, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av holmium
Jag vet att det anses märkligt av vissa, men Vladimir Putin sköter sitt jobb och sätter Rysslands väl i första hand.

Alla människor är inte egoistiskt lagda som du antyder, därför kanske du har svårt att förstå vad som driver en hedervärd människa.
Så du anser inte att det är egoistiskt att medvetet låta hundratusentals ryssar och ukrainare dö utan anledning, av en hedervärd människa?

Nu tror jag att du är en ryssvän (älskar Putin, älskar trump, hatar judar, hatar vaccin etc), så för dig har säkert bara ett fåtal ryssar dött i den fredsuppehållande övningen, medan Ukraina och NATO har förlorat miljoner. Men frågan är ändå densamma: skulle det inte vara egoistiskt att låta några av ens egna soldater dö genom ett anfallskrig mot något alla vet är ett ensamt fattigt land?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in