2026-01-09, 16:37
Medlem
JoakimBalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Han står ju inte ens framför bilen. Han och någon annan agent står på vänster sida om bilen och kvinnan försöker köra iväg åt höger med hjulen tydligt vridna åt höger. Den som påstår något annat har nog inte ens sett filmen.

du har sett någon vänstervriden film.. NYT versionen?

Hur som helst, kvinnan var extremt odemokratisk.. folket röstar för en sak, hon går ut å försöker stoppa det folket har röstat på.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nypan-sr
Det gör de redan, kolla nationella insatsstyrkan, alla är maskerade.

När de gör insatser ja, vid skottlossning och liknande. Vanliga poliser är inte maskerade, och ICE är inte ens poliser.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zappazen
Liknande händelse kan ske i Sverige. När man gjorde lumpen och gick vakt fick man klara instruktioner när någon olagligt tog sig in på militärt område att först ropa "halt". Stannade inte vederbörande, ropande man "halt eller jag skjuter skarpt". Stannade hen inte - fick man skjuta personen.

Inget konstigt med det. Raka regler. Bara terrorister och aktivister som inte fattar det. Därför får de i tragiska fall plikta med livet.
Jag ignorerar resten av ditt nonsens och fokuserar på din hysteriskt roliga jämförelse med skyddsvaktsronden, eftersom jag under min värnplikt gjorde nästan exakt samma sak som den här ICE-dåren, och blev utskälld efter noter. Lösplugg, givetvis.

För det första, det uppenbara är ju att ICE-dåren i denna incident inte alls skriker "halt" och sen "halt eller jag skjuter skarpt" för att sedan skjuta. För det andra bryter han mot CBPs egna policys. För det tredje sägs det, bland annat av Trump själv, att han var instabil. Han borde alltså inte varit i tjänst alls.

Men till min anekdot. När jag gjorde min värnplikt i början av 90-talet så kom det en bil farande i hög fart mot vägspärren jag bevakade under en övning. Jag höjde armen för att stoppa den men den fortsatte så jag höjde min AK4 och sköt ett antal skott medan bilen for förbi.

Jag var väldigt stolt över mig själv tills utvärderingen när jag fick en rejäl utskällning för att ha avlossat skott utan en enda tanke på andra soldater runt omkring. Jag hade till och med skjutit efter bilen efter att den hade passerat mig, vilket var ett problem eftersom bakom mig var vårt läger placerat. I skarpt läge hade jag säkert skjutit ihjäl mina befäl istället för angriparna
Citera
2026-01-09, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av D213
När de gör insatser ja, vid skottlossning och liknande. Vanliga poliser är inte maskerade, och ICE är inte ens poliser.
ICE är en federal myndighet med polisiära befogenheter.
Citera
2026-01-09, 16:39
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av painkiler
..så klappkasst agerande rakt igenom av ICE-agenten.
Det säger jag inget om, men att någon agerar klumpigt ger inte någon annan rätten att köra över denne. Hela situationen hade kunnat lösts om kvinnan slagit av bilmotorn och lytt agenternas uppmaningar. Istället visade det sig att hon var en Mega-Karen och så gick det som det gick.
Citera
2026-01-09, 16:40
Medlem
Citat:
ICE är en federal myndighet med polisiära befogenheter.

Så de ska ha rätt att döda anonymt?
Citera
Medlem
Citat:
Dom var maskerade när de trängde in i den helt oskyldige Hedins familjs hem i gryningen fullt beväpnade pga en falskanmäld tjuvjakt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sweetcrypto
Så ser man inte på saken i anglosaxisk/amerikansk rätt där ett fordon betraktas som ett dödligt vapen i många stater.
Vet du vad du babblar om? Det har inte med anglosaxisk rätt att göra. Men här har du:

U.S. Customs and Border Protection Use of Force Policy

https://www.cbp.gov/sites/default/files/assets/documents/2021-Jul/cbp-use-of-force-policy_4500-002A.pdf

CBP Use of Force Policy
Law Enforcement Safety and Compliance Directorate
Operations Support
4500-002A

2. Moving Vehicles, Vessels, Aircraft, or other Conveyances
a. DHS LEOs are prohibited from discharging firearms at the operator of a moving vehicle, vessel, aircraft or other conveyance unless the use of deadly force against the operator is justified under the standards articulated elsewhere in this policy. 2 Before using deadly force under these circumstances, the LEO must take into consideration the hazards that may be posed to law enforcement and innocent bystanders by an out of-control conveyance.

U.S. CUSTOMS AND BORDER PROTECTION USE OF FORCE REVIEW

https://www.cbp.gov/sites/default/files/documents/PERFReport.pdf

Shooting at Vehicles:
Recommendation: Agents’ and the public’s safety will be enhanced by policy
changes related to shooting at vehicles. CBP should make policy changes that
restrict agents from shooting at vehicles. Likewise, agents should be trained to
get out of the way of oncoming vehicles as opposed to intentionally assuming a
position in the path of such vehicles. The policy should mirror the clear and
unambiguous policies that have been in place and which have proven effective in
a number of large U.S. jurisdictions for over 40 years. The CBP policy should
state “Agents shall not discharge their firearms at or from a moving vehicle
unless deadly physical force is being used against the police officer or another
person present, by means other than a moving vehicle.”

There is little doubt that the safest course for an agent faced with an oncoming vehicle is
to get out of the way of the vehicle.

CBP policy should be “Agents shall not discharge their firearms at or from a
moving vehicle unless deadly physical force is being used against the police officer
or another person present, by means other than a moving vehicle.” Training and
policy changes should be implemented to implement this policy.
Citera
2026-01-09, 16:41
Medlem
Citat:
Så de ska ha rätt att döda anonymt?
Det är inte det det handlar och det vet tom du.
Citera
2026-01-09, 16:42
Avstängd
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Med det sagt, så är inte uttrycket "obeväpnade civila demonstranter" något som på något sätt överhuvudtaget visar att demonstrationen var fredlig, ickeskadlig för tredje man, eller ens lagenlig. Det är alltså ett ickeargument i frågan.

Exemplet med den kvinnliga polisen som var i en motsvarande situation och dog av sina skador när hon inte lyckades kasta sig åt sidan snabbt nog, utan hamnade under däcken på en motsvarande SUV som i det aktuella fallet, torde vara skäl nog att oroa sig för dels skador på sin egen grupp som på kringstående civilister.

Ja, det är jag helt säker på.
Man skjuter i princip aldrig, och behöver inte skjuta, mot någon som helt klart är obeväpnad. Undrar varför du undvek det ordet.

Att en polis blivit ihjälkörd kan ha helt andra omständigheter. I detta fall kunde ICE med ett enda steg sätta sig i säkerhet och det gjorde han också. Därefter sköt han två onödiga skott som han kommer att dömas för. Det första skottet vet jag inte, det skulle kunna gå som försvar.
Citera
2026-01-09, 16:43
Medlem
Citat:
Dom var maskerade när de trängde in i den helt oskyldige Hedins familjs hem i gryningen fullt beväpnade pga en falskanmäld tjuvjakt.

Avrättade de honom på plats?
Citera
2026-01-09, 16:44
Medlem
Citat:
Det är inte det det handlar och det vet tom du.

Det var det som hände.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in