2026-01-09, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Nej, han drog vapnet när hon började köra mot honom. Vilket tydligt visar att han agerade i självförsvar.
Han ska inte ens placera sig framför bilen överhuvudtaget enligt de riktlinjer det har, så klappkasst agerande rakt igenom av ICE-agenten.
Citera
2026-01-09, 16:24
Medlem
Tycker det känns som en alldeles för tydlig "divide and conquer".

Speciellt med tanke på hur snabbt man kom till slutsatser på bägge sidorna.
Spontana känslan är att det blev en hemskt tragedi av allt och många faktorer spelade in.
Citera
2026-01-09, 16:26
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snurrespratt24
Man bedömer inte på ”hindsight”. Vilken handling man i efterhand, i lugn och ro från fåtöljen, bedömer hade varit den bästa. Ser du att han hade anledning att frukta för sitt liv eller för allvarlig skada? Då har han rätt att försöka avvärja hotet som han uppfattar det.

Inte enligt svensk nödvärnsrätt, vilket var utgångspunkten för mitt resonemang. Du får inte utöva mer våld än vad nöden kräver.

Det du beskriver utgör då eventuellt putativt nödvärn, vilket får bedömas i en rättegång.

Poliser och militär personal har i allmänhet mer utrymme i praktiken än privatpersoner i allt som har med nödvärn att göra.

Jag uppfattar att det juridiska läget är någorlunda likt i USA som i Sverige. Mannen är inte i en reell nödvärnssituation men kan befinna sig i en putativ. Det svåra för honom i en eventuell rättegång blir om han sköt fler skott då faran redan var förbi.
Citera
2026-01-09, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av D213
Maskerade och beväpnade män brukar göra folk lite nervösa.
Speciellt när det står Police på bröstet på dom och du är där för att störa deras arbete.
Citera
2026-01-09, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Nej, han drog vapnet när hon började köra mot honom. Vilket tydligt visar att han agerade i självförsvar.

Kvinnan var dessutom en aktivist som var där enkom för att motarbeta ICEs arbete med att rensa ut kriminella illegala invandrare från USA.

Citat:
Renee Nicole Good was member of ICE Watch group that monitors and interferes with immigration enforcement operations. The group aims to monitor, track, interfere and oppose ongoing federal immigration enforcement operations. The group is present in multiple sanctuary cities across the country.

Allt tyder på att hon avsiktligt ämnade att köra över och skada ICE-agenten som sköt. Typiskt självförsvar. Case closed.
Citera
2026-01-09, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TUK
Var det en svart kvinna kan det nog bli gigantiska kravaller, annars händer nog inte så mycket.

Det var en vit kvinna men vänsterextremist och då reagerar vänstern våldsamt. De är sådana.
Citera
2026-01-09, 16:29
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Snurrespratt24
Jag tycker att det är bra att man kallar en spade för en spade. En terrorist är en person som är så övertygad om rättfärdigheten i det han gör, att han inte behöver respektera lagar eller människoliv. Han har rätt att sätta sig över det, för han kämpar mot ondskan. När man är där i sina tankar och handlingar spelar det ingen roll vad man kämpar för.

Den här kvinnan och hennes gelikar är där. Det förstod man när de firade mordet på CK. Då förstod man den sista spärren var passerad. ”Saken” är viktigare än respekten för människoliv.
Så är det, försöka påstå att man inte visste vilka det var, det är bara ca 2000st ICE folk i området, självklart visste Renee om vilka det var, samt det var en massa folk runtomkring, det ser man bara via filmerna, Att hon agera som en inhemsk terrorist råder inga omständigheter om.
Citera
2026-01-09, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nypan-sr
Speciellt när det står Police på bröstet på dom och du är där för att störa deras arbete.

Tycker du att svensk polis bör maskera sig?
Citera
2026-01-09, 16:30
Medlem
Solklart självförsvar men dårarna i vänster försöker skapa kaos.
Citera
2026-01-09, 16:31
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av enhalvboj
Nu var inte detta en pistolbeväpnad man som skjuter mot mig utan en obeväpnad kvinna som gör en högersväng bort från mig.

Då tar jag regnumret och ser till att haffa henne sen. Jag avrättar henne inte på plats.

Så ser man inte på saken i anglosaxisk/amerikansk rätt där ett fordon betraktas som ett dödligt vapen i många stater.
Citera
2026-01-09, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av D213
Tycker du att svensk polis bör maskera sig?
Det gör de redan, kolla nationella insatsstyrkan, alla är maskerade.
Citera
2026-01-09, 16:32
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av painkiler
Han ska inte ens placera sig framför bilen överhuvudtaget enligt de riktlinjer det har, så klappkasst agerande rakt igenom av ICE-agenten.

Han står ju inte ens framför bilen. Han och någon annan agent står på vänster sida om bilen och kvinnan försöker köra iväg åt höger med hjulen tydligt vridna åt höger. Den som påstår något annat har nog inte ens sett filmen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in