2026-01-09, 15:40
Medlem
Afro-Gregers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Det fanns ingen fara för honom eftersom han stod vid sidan om. Det fanns inget hot hon höll på att lämna. Det fanns gott om tid, flera sekunder, för att inse det.

Du verkar ha lite knäck i öronen och ögonen. I denna video ser man klippet om du behöver titta en gångttill.

https://www.youtube.com/watch?v=ZEiw1rMjZsc

Första skottet står han framför, inte vid sidan och skottet går rakt framåt. Han kan då inte se hur däcken är vridna.
Citera
2026-01-09, 15:41
Medlem
Är det kutym att poliser ställer sig i en misstänkts färdriktning? Måste komma med en ganska stor risk för att bli överkörd vid flyktförsök.
Citera
2026-01-09, 15:41
Avstängd
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snurrespratt24
Hur lyckades han sätta ett skott i framrutan och ett på baksidan av sidospegeln om han stod vid sidan av? Har vi med JFKs magic bullet att göra? Kulan for framåt, förbi bilen, gjorde en tvärböj i luften och träffade bilen framifrån?

Berätta!
Nu vet vi inte vilka skott som dödade men rimligen fick han in de två sista från 50 cm håll rakt i kroppen. Hur det första tog vet vi inte. Oavsett så sköt han två skott när han varken var hotad eller i fara och ska dömas för dessa två.
Citera
2026-01-09, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Jag kan inte se hur skotten neutraliserar hotet. Om han riskerar att bli överkörd är det som räddar honom att han flyttar på sig.

Det stämmer, man stoppar inte en bil genom att skjuta föraren. I amerikansk polisutbildning rekommenderas att inte skjuta mot bilar i rörelse av den anledingen. Det rekommenderas inte att skjuta någon alls annat än i nödvärn och självförsvar heller men i en hotfull situation måste man agera blixtsnabbt.

Glöm inte att föraren medvetet tog flera idiotiska beslut för att hamna i situationen. Hon tog sin bil för att förfölja ICE-agenter, inte en gång utan flera gånger, inte för att "filma och dokumentera" men för att sabotera. Hon blockerade vägen och vägrade lyda polisens uppmaningar, för att slutligen med gasen i botten försöka fly från platsen. Det är en lång rad rent idiotiska beslut på kort tid. Det hade räckt med ett enda förnuftigt beslut och resultatet hade blivit helt annat.
Citera
2026-01-09, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Narconomics
Bra agerat av ICE-agenten. Vi behöver ICE i Sverige.

På vilket sätt tycker du att det var bra? Tycker du att det var professionellt agerat? Tre skott i huvudet på en kvinna som försöker köra från en plats där en agent skriker till henne att lämna?

En tidigare ostraffad trebarnsmor är död. Skjuten till döds i sitt eget kvarter av en beväpnad agent som står över lagen och har åtalsimmunitet, något som vi i Sverige bara har kungen som åtnjuter.
Citera
2026-01-09, 15:44
Medlem
Praisethesuns avatar
Inte konstigt att hon blev panikslagen när en maskerad man kommer och rycker i dörren och då försöker komma undan.

Dom är dels uppenbarligen inte tränade för att sköta trafikstopp, men hon skulle heller inte ha försökt köra iväg utan låtit det ske och att det sedan låtit hennes advokat sköta resten.

Sjukt att Homeland Security mer eller mindre sanktionerar mord via twitter genom att rättfärdiga dödsskjutning.

Sjukt att Homeland Security uttalar sig, då de är dom som ofta sköter interna utredningar och ofta är sist med att uttala sig EFTER en utredning.

Sjukt att presidenten uttalar sig och namnger en 37-årig trebarnsmamma som inhemsk terrorist.
Citera
2026-01-09, 15:45
Avstängd
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Ja, dumhet och oförsiktighet leder nog till en väldig majoritet av alla olyckor och konfrontationer med rättssystemet som annars hade kunnat undvikas. Låg impulskontroll, låg förmåga att resonera stringent och väldigt hög känsla av att mina känslor och tyckanden står över lagar och regler.

Kunde jag ha uttryckt mig ännu klarare där i sista raden, så att du inte hade behövt fråga?
Nej, du är oklar om ICE-ansvaret. Vad säger "lagar och regler" om hur fem beväpnade ICE-män ska hantera sina vapen bland obeväpnade civila demonstranter?

Är du helt säker på att din beskrivning "Låg impulskontroll, låg förmåga att resonera stringent och väldigt hög känsla av att mina känslor och tyckanden" inte i första hand gäller ICE-mannen? ICE-personal har extra kunskaper i hur man hanterar andra och sin egen stress. Samma krav kan inte ställas på vanliga personer.
Senast redigerad av Paris24 2026-01-09 kl. 15:49.
Citera
2026-01-09, 15:45
Medlem
TheJesuits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mindbusiness
ICE-agenterna är ett gäng huliganer. Många av dem deltog i stormningen 6 januari 2022. Samma kompetens som nazisternas SA-grupperna i Hitler-Tysland.

Gissar du eller vet du att många ICE-agenter var med i stormningen? Om sant, har du en källa var du hittat denna info?
Citera
2026-01-09, 15:50
Medlem
Citat:
Nu vet vi inte vilka skott som dödade men rimligen fick han in de två sista från 50 cm håll rakt i kroppen. Hur det första tog vet vi inte. Oavsett så sköt han två skott när han varken var hotad eller i fara och ska dömas för dessa två.
Så han stod framför bilen? Det fanns ingen magisk kula? Bra!

Vi vet att han sköt tre skott. Ett rakt framifrån i framrutan, ett snett framifrån som tog i baksidan av sidospegeln och ett från sidan. Rimligen kan det första och det sista ha träffat kvinnan men det andra bör ha rikoshetterat av bilen. Det ÄR lite noga med detaljer.

För det tredje är han tränad att skjuta multipla skott i en situation som han bedömer är fara för liv och lem. Om utredningen kommer fram till att han har rätt att skjuta ett skott så har han rätt att skjuta tre. Det är lagen. Den står över dina känslor.
Citera
2026-01-09, 15:51
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Nej, du är oklar. Vad säger "lagar och regler" om hur fem beväpnade ICE-män ska hantera sina vapen bland obeväpnade civila demonstranter?

I USA har man, i såväl lokala som motsvarande kommunala instanser sina egna regler, detsamma gäller för de delstatliga polisiära styrkorna. Federalt har man liknande regelverk som i de flesta andra västländer, där väpnat våld ska användas som sista utväg i en situation som inte medger andra ingrepp, och att man ska iaktta tredje mans säkerhet vid avlossande av vapen, bruk av batonger o.s.v.

Med det sagt, så är inte uttrycket "obeväpnade civila demonstranter" något som på något sätt överhuvudtaget visar att demonstrationen var fredlig, ickeskadlig för tredje man, eller ens lagenlig. Det är alltså ett ickeargument i frågan.

Exemplet med den kvinnliga polisen som var i en motsvarande situation och dog av sina skador när hon inte lyckades kasta sig åt sidan snabbt nog, utan hamnade under däcken på en motsvarande SUV som i det aktuella fallet, torde vara skäl nog att oroa sig för dels skador på sin egen grupp som på kringstående civilister.

Citat:
Är du helt säker på att din beskrivning "Låg impulskontroll, låg förmåga att resonera stringent och väldigt hög känsla av att mina känslor och tyckanden" inte i första hand gäller ICE-mannen? ICE-personal har extra kunskaper i hur man hanterar andra och sin egen stress. Samma krav kan inte ställas på vanliga personer.

Ja, det är jag helt säker på.
Citera
2026-01-09, 15:54
Medlem
Jag har inte hunnit sätta mig in i den här storyn mer än att jag sett video och hur hon agerar här. Spontant känns det som övervåld.

Det jag skulle vilja veta är varför hennes agerande är så likt så många andra video's vi ser från USA när man reagerar på ett väldigt aggresivt mot myndighetspersoner som poliser. Det känns som det är en del av kulturen att bete sig illa mot polisen. I sverige känns det som att vi är mer "Ja konstapeln" och så bugar vi och förlåter att vi finns. Vad är det som får henne och andra att agera så orädda? Dom har ju ändå massa vapen och är också rätt random människor med kanske tivelaktig bakgrund för att va ICE.
Citera
2026-01-09, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pexta
Jag har inte hunnit sätta mig in i den här storyn mer än att jag sett video och hur hon agerar här. Spontant känns det som övervåld.

Det jag skulle vilja veta är varför hennes agerande är så likt så många andra video's vi ser från USA när man reagerar på ett väldigt aggresivt mot myndighetspersoner som poliser. Det känns som det är en del av kulturen att bete sig illa mot polisen. I sverige känns det som att vi är mer "Ja konstapeln" och så bugar vi och förlåter att vi finns. Vad är det som får henne och andra att agera så orädda? Dom har ju ändå massa vapen och är också rätt random människor med kanske tivelaktig bakgrund för att va ICE.
En förklaring är att ledande politiker i demokraterna piskar upp hatet för att vinna politiska poäng. De legitimiserar våldet mot poliser och agenter. De piskar också upp stämningar av rasism för att vinna röster hos svarta och latinos. De offrar landet för sina egna karriärer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in